پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام نوروزی معاون فرهنگی دانشگاه قم

حوزه/ معاون فرهنگی دانشگاه قم با بیان اینکه امسال با وجود شیوع بیماری کرونا، روز تعطیلی برای امور فرهنگی وجود نداشته است، گفت: فعالیت های فرهنگی در این دوره زمانی به مراتب بیشتر از دوره مشابه در سال‌های گذشته بوده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین نوروزی در گفتگویی با تاکید بر اینکه جایگاه فرهنگ در جوامع انسانی، امری است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت، بیان کرد: هر نوع بی توجهی و غفلت از آن، هم  در کوتاه مدت و هم در بلندمدت، آسیب‌های جدی به جامعه وارد می‌سازد، این اهمیت و حساسیت در جامعه ما که جامعه ای دینی و با فرهنگ غنی اسلامی است، دوچندان است.

معاون فرهنگی دانشگاه قم گفت: فعالیت‌های دانشگاه باید حول مسأله فرهنگ و بر محور تربیت دانشگاهیان شکل گیرد، یعنی فعالیت‌های آموزشی، اداری، مالی و رفاهی زمانی نتیجه واقعی خود را خواهند داشت که در راستای اعتلای فرهنگی دانشگاهیان حرکت کنند.

وی ادامه داد: وقتی می گوییم دانشگاهیان؛ هر سه قشر استاد، دانشجو و کارمند را مد نظر داریم و باید گستره فعالیت‌ها و سیاستگذاری‌های خود را در تمام زمینه‌های فرهنگی برای هر سه قشر فراهم کنیم.

هدف دانشگاه فقط ارائه مدرک به افراد نیست
وی با بیان اینکه هدف دانشگاه فقط ارائه دانش و مدرک به افراد نیست، تاکید کرد: رسالت دانشگاه تربیت انسان‌هایی  است، در تراز اسلام و انقلاب اسلامی که برای برای تأمین این هدف کلان، اهداف راهبردی پنج گانه‌ای تدوین شده است که از این میان می‌توان به گسترش پژوهش در جهت برنامه‌ریزی فرهنگی،  ترویج و اعتلای ارزش های دینی و اخلاقی، ترویج و تعمیق بصیرت و آگاهی اجتماعی، سیاسی، انقلابی و تقویت هویت ملی، توسعه و تقویت جایگاه فرهنگ در دانشگاه و ارتقا و توسعه فعالیت‌های فوق برنامه علمی و مهارتی دانشگاهیان اشاره کرد.
 
امروزه شاهد فعالیت جهادی دانشجویانی هستیم که حتی فضای انقلاب را ندیده‌اند
حجت الاسلام والمسلمین  نوروزی، سرمایه اصلی در فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه قم را، دانشجویان با انگیزه و فعال در عرصه فرهنگ دانست و گفت: راهبرد ما برای افزایش انگیزه فعالان فرهنگی، اعتماد به آن‌ها و حمایت حداکثری از آنهاست؛ امروز شاهد حضور و فعالیت دانشجویانی هستیم که با وجود اینکه فضای انقلاب و دفاع مقدس را ندیده‌اند، بسیار مخلصانه و با بینش و بصیرت لازم در عرصه‌های مختلف فرهنگی به صورت انقلابی و جهادی فعالیت می‌کنند، باید قدر آنها را دانست، باید از آنها حمایت کرد و باید برای فعالیت کردن به آنها میدان داد.

وی افزود: اقدامات جهادی و فرهنگی که در همین ماه های اخیر در زمینه کمک رسانی به بیماران کرونایی و یا کمک به نیازمندان توسط دانشجویان بسیجی، تشکل های اسلامی و یا کانون های خیریه انجام شد، در این زمینه بسیار چشم گیر و مهم است.

باید قدردان جوانانی باشیم که در دوره بیماری کرونا، تمام قد ایستادند و خدمت کردند
معاون فرهنگی دانشگاه قم گفت: دانشجویی که می توانست مثل بسیاری از مردم، از تعطیلات خودش استفاده کند ودر قرنطینه باشد، وارد میدان شده و تمام قد فعالیت های جهادی، فرهنگی و علمی کرده است، همچنین دانشجویی که وضعیت جدید و بی سابقه کشور را درک کرده، فعالیت‌های خود را متوقف نساخته و به سرعت خود را با شرایط جدید وفق داده و در زمینه‌های مختلف فعالیت خود را افزایش داده است، باید حمایت شود و ما باید قدردان این جوانان انقلابی باشیم.

مهم‌ترین عامل انگیزه بخش به فعالان فرهنگی، حمایت از آنان است
وی همچنین با اشاره به اینکه مهمترین عامل انگیزه بخش برای فعالان فرهنگی، پشتیبانی و حمایت از آنهاست، گفت: معاونت فرهنگی دانشگاه قم در این راستا اقداماتی را همچون طرح تشویق فعالان فرهنگی با هدف سطح بندی فعالین و فعالیت های فرهنگی و صدور کارنامه فرهنگی برای هر شخص فعال در این زمینه انجام داده است.

باوجود شیوع کرونا، دانشگاه قم حتی یک روز تعطیل در امورفرهنگی نداشته است
حجت الاسلام والمسلمین نوروزی با تاکید بر اینکه امسال با وجود با شیوع بیماری کرونا، روز تعطیلی برای امور فرهنگی وجود نداشته است، بیان کرد: فعالیت‌های فرهنگی در این دوره زمانی به مراتب بیشتر از دوره مشابه در سال‌های گذشته بوده است، قالب و موضوعات برنامه‌ها هم تنوع خوبی داشته‌اند، وبینارها، نشست های مختلف، مسابقات، فعالیت‌های مذهبی و دینی در بستر فضای مجازی انجام شده وآموزش‌های مختلف علمی و مهارتی در این فضا ارائه شده است.

معاونت فرهنگی دانشگاه قم ادامه داد: تمام این‌ها در حالی اتفاق افتاده که آمادگی کافی برای استفاده از فضای مجازی در این حد وجود نداشت با این وجود تلاش کرده‌ایم به موازات اجرای برنامه ها با امکانات موجود، از فناوری های جدید و قابلیت های متعدد فضای مجازی نیز استفاده کنیم.

اگر سال تحصیلی، مجازی هم باشد، امور فرهنگی دانشجویان تعطیل نخواهد شد
حجت الاسلام والمسلمین نوروزی، با تاکید براینکه فعالیت‌های فرهنگی در سال تحصیلی، در صورت مجازی بودن دانشگاه‍‌ها ادامه خواهد داشت، خاطر نشان کرد: با جلسات متعددی که تابستان دردانشگاه قم، برگزار شد، تصمیم براین شده است که با ایجاد بسترهای مناسب و بهره مندی از امکانات موجود، قالب ها و فضاهای مختلف و متنوعی برای انواع برنامه های فرهنگی تدارک دیده شود به گونه ای که ان شاء الله تمام مجموعه های فعال بتوانند برنامه های خود را در سال تحصیلی آینده اجرا کنند.

ایجاد "سامانه سروستان" در دانشگاه قم، راهی جهت جلوگیری از هدر رفت انرژی فعالان فرهنگی
وی افزود: ایجاد و تقویت "سامانه سروستان" و فراهم کردن قابلیت های جدید برای برگزاری قالب های مختلف فعالیت مثل برگزاری آزمون ها و مسابقات، برگزاری وبینارها و کارگاه های آموزشی و... انجام شده و برخی هم در دست اقدام است.

معاون فرهنگی دانشگاه قم در رابطه با سامانه "سروستان" تصریح کرد: از آنجا که در امور فرهنگی سامانه یکپارچه ای وجود نداشت، برای رفع این نقیصه اقدام به تهیه و استقرار سامانه جامع مدیریت فرهنگی یا همان سامانه سروستان کرده ایم؛ تمام فعالیت های فرهنگی اعم از صدور مجوزها، انتشار الکترونیک نشریات، برگزاری مسابقات و... از طریق این سامانه قابل انجام است و اکنون تمام مجموعه های فعال دانشجویی در این سامانه فعالیت می کنند.

وی تاکید کرد: وجود این سامانه علاوه بر اینکه از هدر رفتن انرژی و توان فعالان در اخذ مجوزها و هماهنگی فعالیت ها جلوگیری می کند، موجب افزایش رضایت مندی و افزایش سرعت اجرای فرایندهای اداری و قانونی هم می شود، جدای از آن بسیاری از ثبت نام ها مثل ثبت نام کارگاه های آموزشی، اردوها و... نیز از طریق این سامانه انجام خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha