سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
دفاعیه

حوزه/ طلبه سطح سه موسسه آموزش عالی فاطمه الزهرا(س) اصفهان از پایان نامه خود با عنوان «تفسیر تطبیقی آیات وراثت صالحان» دفاع کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، راضیه کریمی طلبه سطح سه موسسه آموزش عالی فاطمه الزهرا(س) اصفهان از پایان نامه خود با عنوان تفسیر تطبیقی آیات وراثت صالحان، با راهنمایی حجت الاسلام مجید انصاری تبار و داوری محسن برقی کار  دفاع کرد.

خانم کریمی در دفاع از پایان نامه خود گفت: ارث بردن زمین مسأله دینی است که از تعالیم وحی نشأت گرفته و به آینده روشن امید می‌دهد.

وی ادامه داد: از آنجا که جهان برای افراد شایسته و پاک آفریده شده، سرانجام از دست غاصبان بیرون آمده و در اختیار شایستگان قرار می‌گیرد. در قرآن کریم آیاتی وجود دارد که درباره همین مسأله و از وراثت زمین سخن می‌گویند؛ این آیات: آیه ۱۰۵ انبیاء، ۱۲۸ اعراف، ۵۵ نور و ۵ قصص است نوشتار حاضر در پی پاسخ به این سؤال است که وارثان زمین چه کسانی هستند؟

 کریمی گفت: طبق آیات وراثت، وارثان: صالحان، عابدان، مؤمنان و مستضعفان هستند، با بررسی آیه۱۰۵انبیاء اشتراکات و افتراقات مفسران فریقین در مورد صالحان در چند دیدگاه دیده می شود. عموم مؤمنان و صالحان، حضرت محمد و امت ایشان، اهل بیت، بنی اسرائیل، امام زمان و یارانش. که دو مصداق آخر از مفسران شیعه نقل شده و در بین مفسران اهل سنت یافت نشد. با بررسی آیه۱۲۸ اعراف اختلاف مفسران در مورد عابدان در چند نظر دیده می‌شود گروهی بنی اسرائیل، عموم عابدان و گروه دیگر امام زمان را مصداق عابدان دانسته‌اند

وی ادامه داد: با بررسی آیه۵۵ سوره نور اختلاف مفسران در مورد مصداق مؤمنان در چند مورد نشان داده شده است عده‌ای بر این باورند که مراد امت پیامبر است؛ عده‌ای اهل بیت، عده‌ای امام زمان و عده‌ای خلفای راشدین را مصداق مؤمنان دانسته‌اند.

 کریمی گفت: با بررسی آیه ۵ سوره قصص اختلافات مفسران در مورد مستضعفان به این صورت است که عده‌ای از مفسران بنی اسرائیل، عموم مستضعفان، اهل بیت و گروه دیگر امام زمان را مصداق مستضعفان دانسته‌اند و اهل سنت به همان مورد نزول بسنده کرده‌اند. به طور کلی می‌توان گفت اینها یک مصداق کلی با نام‌های متفاوت هستند به جز دیدگاهی که مصداق مؤمنان را خلفای راشدین می‌داند. مصداق بودن خلفای راشدین در آیه شریفه بین مفسران اختلاف چشمگیری است که اکثر مفسران اهل سنت این دیدگاه را بیان کرده‌اند. و از نظر شیعه تحقق وعده نسبت به خلفای سه گانه مردود است. بنابراین تفسیرهای گوناگون، محدود کننده عمومیت نیست پس در هر زمانی که بندگان صالح قیام کنند وارث زمین می‌شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha