شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان

حوزه/ استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه رفتار بد برخی مسئولان در حکومت اسلامی مردم را نسبت به دین بدبین می‌کند، گفت: علاوه بر اینکه مسئولان باید زاهدانه زندگی و به عدالت رفتار کنند باید ذهنیت جامعه نسبت به ولایت هم درست شود تا به سعادت برسیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه،‌ حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان در حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه عالمان دین معمارانی هستند که از منابع دینی برای ساخت یک تمدن و خانه آباد برای فرد و جامعه به زیبایی استفاده می‌کنند، اظهار کرد: معمار کسی است که استفاده کردن از هر یک از مصالح را بلد است و می‌داند که از هر مصالح در چه جایی استفاده کند.

وی با بیان این که امام خمینی(ره) هم یک معمار بود و معماری جدیدی را برای اداره جامعه طراحی و اجرا کردند، افزود: امام خمینی(ره) حرف جدیدی غیر از آنچه خدا و رسول فرموده بودند بیان نکردند ولی یک بنای جدید را بنا کردند که تا آن زمان مثل آنر ا کسی نگفته بود.

سخنران حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) با بیان اینکه اگر کسی به عالمان دینی مراجعه نکنند ساختمان بی‌ترکیبی را می‌سازد که ممکن است به راحتی فرو بریزد، گفت: معماران دین مردم عالمان دینی هستند و ساختمان دینی در حیات فردی و اجتماعی را طراحی می‌کنند و مباحث راهبردی در حوزه علوم دینی را بیان می‌کنند.

وی با بیان اینکه امام باقر علیه‌السلام می فرمایند مفهوم ولایت با دیگر مفاهیم دین فرق دارد و نقش ستون خیمه را دارد، افزود: ولایت همان معماری دینی است که باید طلبه‌ها این معماری و برنامه‌ریزی راهبردی را آموزش ببینند و بفهمند که الان چه کاری را باید انجام داد و چه کاری اولویت دارد و چه توصیه ای را باید به مخاطبان در هر شرایطی بدهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان اظهار کرد: مفاهیم دینی هر کدام یک زمان و مکانی دارند و بدون راهنمایی عالمان دینی عالم به زمان، ممکن است به کار بستن بدون اولویت هر کدام از مفاهیم دینی کار را خراب کند.

وی با بیان اینکه در روایت است که مردم را با عمل خود به دین دعوت کنید نه با زبان خود، ادامه داد: یکی از عوامل دین‌گریزی در جامعه رفتار ما دینداران است و وقتی حکومت به اسم دین بنا شد، مردم رفتار مسئولان آن حکومت را به دین نسبت می‌دهند و اگر رفتار بدی از دولت اسلامی ببینند به دین بدبین می‌شوند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه مسئولان در حکومت اسلامی باید زهد پیشه کنند و به عدالت رفتار کنند، افزود: ولی عادل و زاهد بودن حاکمان علت تامه برای به سعادت رسیدن جامعه نیست زیرا مسئولان ما اگر زاهدانه زندگی کنند یقینا در زهد به پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین(ع) نمی‌رسند ولی چه شد که امیرالمؤمنین(ع) را کشتند و جامعه آن زمان به سعادت نرسید.

وی اظهار کرد: عامل سعادتی که در زمان امام علی و امام حسن علیهماالسلام نبود و علیرغم زهد و عدالت حاکم، جامعه به کمال نرسید این بود که مردم حرف ولی خدا را گوش نمی‌دادند و مطیع امر ولایت نبودند؛ به قدری جوّ علیه رسول خدا(ص) هم سنگین بود که خداوند هشدار می‌دهد که نترس و ولایت امیرالمؤمنین(ع) را ابلاغ کن، ما تو را از شر دشمنانت حفظ می‌کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه جامعه زمان پیامبر(ص) ریاست ایشان را قبول داشتند ولی ولایت ایشان را قبول نداشتند، افزود: پیامبر(ص) فرمودند اگر ولایت من را قبول دارید ولایت علی علیه‌السلام را هم قبول کنید ولی آنان ولایت پیامبر(ص) را قبول نداشتند که ولایت امیرالمؤمنین(ع) را قبول نکردند و به همین خاطر بلافاصله بعد از رحلت رسول خدا(ص) دعوا و انحراف شروع شد.

وی تصریح کرد: اگر جامعه ذهنیت لازم نسبت به ولایت را نداشته باشد اگر حاکم در عدالت و زهد مانند پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین(ع) هم باشند باز هم به سعادت نمی‌رسند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۴
    0 0
    حاج آقا! مدل خاص زندگی یه روحانی هم ممکنه مردم را به دین بدبین کنه، حواستان هست چی عرض می کنم؟!!!