جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نشست آنلاین کتابخوان دفاع مقدس

حوزه/ نشست کتابخوان دفاع مقدس از سلسله نشست های کتاب آنلاین به مناسبت هفته دفاع مقدس و با حضور مشاورین امور بانوان استان قم، امروز در باغ موزه دفاع مقدس قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه،‌ خانم حیدری مشاور بانوان اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم در نشست کتابخوان دفاع مقدس، که به صورت حضوری و مجازی برگزار شد، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا، جانبازان و ایثارگران هشت سال دفاع مقدس در معرفی کتاب«گلستان یازدهم» گفت: کتاب گلستان یازدهم یک عاشقانه آسمانی است.

وی افزود: کتاب با مقدمه‌ی زیبایی از سوی نویسنده آغاز می‌شود، جایی که بهناز ضرابی‌زاده می‌فهمد، منزل خانواده‌ی چیت‌سازیان درست در مقابل خانه‌اش قرار داشته است و او سال‌ها از آن بی‌خبر بوده است.

خانم حیدری مشاور بانوان اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم  خاطر نشان ساخت: جایی که در آن بسیاری از اتفاقات تلخ و شیرین داستان ثبت و ضبط شده است و نویسنده تا آن زمان از آن بی‌خبر بوده است. نکته‌ای که در ذهن مخاطب جرقه‌ای ایجاد می‌کند که شاید در کنارخانه‌ی ما نیز خانه‌ی شهیدی وجود داشته باشد و هر شهید، ماجرا و داستان منحصربه‌فرد خود را روایت کند

خانم حیدری گفت: گلستان یازدهم را می‌توان نمونه‌ای خوب و بالغ از این نوع روایات دانست، این کتاب با زبانی صادقانه به شرح زندگی یک‌سال و هشت‌ماهه‌ی مشترک شهید چیت‌سازیان و همسرشان پرداخته است، فرمانده‌ای که در جبهه به دلیل مهارت‌های رزمی و شجاعتش به عقرب زرد معروف بود، در خانه با مادر و همسرش به اندازه‌ای با مهر و محبت رفتار می‌کند که گویی این قلب رئوف هیچ‌گاه سابقه‌ی حضور در حرب و قتال را نداشته است

وی در پایان با خواندن بخشی از این کتاب تاکید کرد: «گلستان یازدهم» به زیباترین شکل توانسته‌ است قسمت مهمی از نیمه‌ی پنهان زندگی شهید چیت‌سازیان را به مخاطبان معرفی کند.

معرفی کتاب «دختر شینا»

در ادامه این نشست آنلاین، خانم نظری پور کیایی، مشاور وزیر کشور در معرفی کتاب«دختر شینا» گفت: کتاب «دختر شینا» یکی از آثار سوره مهر با موضوع خاطرات زنان است که با قلمی روان به روایت زندگی قدم خیر محمدی کنعان همسر سردار شهید حاج ستار ابراهیمی می‌پردازد.

خانم نظری پورکیایی خاطرنشان ساخت: درباره زندگی این شهید فعالیت‌های فرهنگی مختلفی صورت گرفته است،  داستان کتاب از این قرار است که قدم خیر در سن ۲۲ سالگی، همسرش به شهادت رسیده و با وجود ۵ فرزند، ازدواج نکرده است و به تنهایی فرزندانش را بزرگ کرد.

وی افزود: تقریبا سه دهه است که بنده به صورت حرفه ای خواننده خاطرات جنگ هستم و قدیمی ترین خاطرات جنگ را مطالعه کرده ام و به خوبی می توانم بگویم که کتاب «دختر شینا» یکی از بهترین کتاب هایی است که در این زمینه نگاشته شده است.

مشاور وزیر کشور خاطر نشان ساخت: این کتاب عاشقانه‌های دو همسر است و زندگی، شور، عشق و معنویت در کتاب موج می‌زند.»

 در قسمتی از کتاب می‌خوانیم: «حالا دو تا دختر داشتم و کلی کار. صبح که از خواب بیدار می‌شدم، یا کارهای خانه بود یا شست‌وشو و رُفت و روب و آشپزی یا کارهای بچه‌ها. زن داداشم نعمت بزرگی بود. هیچ وقت مرا دست تنها نمی‌گذاشت. یا او خانه ما بود، یا من خانه آن‌ها. خیلی روزها هم می‌رفتم خانه حاج آقایم می‌ماندم. اما پنج‌شنبه‌ها حسابش با بقیه روزها فرق می‌کرد».

معرفی کتاب «هفتصد کیلومتر اسارت همراه با پیکر برادر»

خانم دیبایی از اداره کل حفظ آثار  و نشر آثار دفاع مقدس استان قم در ادامه این نشست در معرفی کتاب گفت: «هفتصد کیلومتر اسارت همراه با پیکر برادر»مشتمل بر ۱۲۸ صفحه شرح زندگی، مبارزات و اسناد ساواک از شهادت شهیده طیبه واعظی است که فرشته چترعنبری تحقیق و نگارش آن را به انجام رسانیده شده است.

وی افزود: شهیده طیبه واعظی، متولد سال ۱۳۳۶ در اصفهان، ساکن قم و از شهدای دوران مبارزات انقلاب اسلامی بود که پس از مدتها زندگی مخفیانه، در اواخر فروردین سال ۱۳۵۶حین تعقیب و گریز ساواک در تبریز دستگیر شد و همراه با جنازه برادرش به تهران منتقل گردید.

خانم دیبایی در پایان گفت: وی بر اثر شکنجه های طولانی ساواک در سوم خرداد ۵۶ به شهادت رسید و تا لحظه شهادت، سرسختانه از حجاب خود پاسداری کرد.

خانم ابراهیم آبادی رئیس بسیج جامه زنان استان قم در معرفی این کتاب گفت: این کتاب در حوزه اسارت و بخشی از خاطرات نانوشته ۴ بانوی اسیر ایرانی به نگارش در آمده تاپاسخگویی بسیاری از سوالات بدون پاسخ در حوزه اسارت بانوان ایرانی در زندان های رژیم بعثی در دوران هشت سال دفاع مقدس باشد.

وی افزود: کتاب من زنده ام توانسته است اثرگذاری خوبی برای جوانان داشته باشد و سردار سلیمانی هم بر آن تقریظ زده اند.

 معرفی«شب های بی ستاره»

در ادامه این نشست آنلاین، خانم نفری، نویسنده کتاب «شب های بی ستاره»  در معرفی این کتاب گفت: در این رمان خواننده از دریچه نگاه یک دختر نوجوان با زندگی در دوره ی جنگ و مفهوم جنگ زدگی آشنا می شود. ستاره دختریست که ناآرامی و خشونت جنگ دنیای نوجوانی اش را به هم ریخته و آرزوهایش را با اضطرابی پیوسته همراه می کند.

وی افزود: یک طرف آوارگی از محل زندگی که سوغات جنگ است و یک طرف بدخلقی پدر و بی حوصلگی مادر باردارش روح او را آزار داده و مطمئن می شود که هیچ کس دوستش ندارد.

نویسنده این کتاب خاطر نشان ساخت: برای دوری از این وضع به حسینیه ای که در آن زنان کارهای پشت جبهه را انجام می دهند پناه می برد. در این رفت و آمدها به حسینیه با محبت های مادرانه ی خانم فهیمی که همسر یک شهید است قدری آرام می شود و طی ماجرایی با پسری به نام مسعود آشنا شده و عاشقش می شود.

خانم نفری در پایان خاطر نشان ساخت: مطالعه ی این رمان می تواند برای نوجوانان امروز، امینت و آرامش و ثباتی را که در آن غوطه ورند یادآوری کند و آنان را از سرگردانی نجات دهد.

معرفی کتاب«پنجره چوبی»

در ادامه این نشست آنلاین خانم عبداللهی مشاور فرماندار قم در معرفی کتاب«پنجره چوبی» گفت: داستان بلند «پنجره چوبی» اثر خانم فهیمه پرورش، از وقایع تاریخی پیش از انقلاب آغاز می شود و در ادامه به روایت دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران می پردازد و ماجرا های آن تا سال ۶۵ ادامه پیدا می کند.

مشاور فرماندار قم خاطر نشان ساخت: تمام این وقایع در قالب یک داستان عاشقانه و تاثیری که انقلاب بر افراد می گذارد بیان شده است و مخاطب همراه این کتاب خنده و گریه می کند و درس های بسیاری از این کتاب فرا می گیرد.

وی افزود:  قصه به سرگذشت دختری در قبل از انقلاب باز می گردد که به پسری علاقه مند می شود که آن پسر از مبارزین و انقلابیون است و این علاقه وی را به جریان مبارزات سوق داده و همراه و هم پای پسر می کند.

خانم عبداللهی افزود: در طول ۲۰۰سال اخیر دفاع مقدس تنها جنگی بوده است که در آن یک وجب خاک میهنمان را به دشمن نداده ایم و این باعث افتخار برای همه ماست.

وی در پایان سخنان خود در معرفی کتاب« مربع های قرمز» گفت: کتاب «مربع‌های قرمز»، خاطرات شفاهی حاج حسین یکتا است که به قلم خانم زینب عرفانیان تدوین و توسط انتشارات شهید کاظمی منتشر شده است.

معرفی کتاب نیمه پنهان ماه

در پایان این نشست آنلاین، خانم صدیق، مدیر کل امور زنان و خانواده استانداری قم در معرفی کتاب نیمه پنهان ماه گفت:  این کتاب، روایت همسر شهید مصطفی چمران از وی است که از زاویه دید همسر این شهید والا مقام تصویری از ایشان برای مخاطب ارائه نموده است.

وی افزود:  این کتاب یکی از بهترین کتاب هایی است که توسط همسران شهدا در معرفی شهدا نوشته شده است و واقعا برای نسل امروز آموزنده است.

مدیر کل امور زنان و خانواده استانداری قم خاطر نشان ساخت: زندگی مومنانه برخلاف آنچیزی که در شبکه های اجتماعی نشان داده می شود زندگی است که مخلصتنه عاشقانه و زیباست و در این کتاب به خوبی عشق و علاقه همسر شهید چمران به وی نشان داده می شود به گونه ای که تا مدت ها همسر شهید چمران متوجه کچل بودن او نیز نمی شود.

وی گفت: باید به نسل نو که تصمیم به ازدواج و انتخاب همسر دارند این کتاب را معرفی کرد تا از این کتاب درس بگیرند.

خانم صدیق در پایان گفت: کتاب نیمه پنهان ماه در ۱۳ جلد و کتاب اینک شوکران در ۶ جلد منتشر شده است.  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha