جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
سید حسن نصرالله

حوزه/ دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت:عملیاتی برای احیای داعش در عراق و سوریه و دیگر مناطق وجود دارد. احیای داعش برای توجیه باقی ماندن نیروهای آمریکایی در منطقه است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنرانی امشب خود ابتدا درگذشت امیر کویت را تسلیت گفت و افزود: عملیاتی برای احیای داعش در عراق و سوریه و دیگر مناطق وجود دارد. احیای داعش برای توجیه باقی ماندن نیروهای آمریکایی در منطقه است.

سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان تصریح کرد من از همه می خواهم تا در قبال آنچه که علیه منطقه طراحی می شود، محتاط و هوشیار باشند.

وی گفت: ارتش دشمن همچنان از ترس واکنش حزب الله نسبت به شهادت یکی از نیروهایش در سوریه، در مرزهای فلسطین اشغالی در حالت آماده باش به سر می برد.

واکنش به گرافه گویی جدید نتانیاهو

دبیرکل حزب الله اظهار داشت بنیامین نتانیاهو(نخست وزیر رژیم صهیونیستی) ادعا کرده است که حزب الله موشکهایش را در مکانی نزدیک نیروگاه گاز انبار کرده است، (باید به او بگوییم) که ما موشکهایمان را نه در اسکله بیروت و نه در نزدیکی نیروگاه گاز قرار می دهیم، ما خوب می دانیم که موشکهایمان را در کجا ذخیره کنیم.

نصرالله در واکنش به گزافه گویی و رجزخوانی جدید نتانیاهو علیه حزب الله در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: امشب ساعت ۱۰ به وقت بیروت به رسانه ها اجازه خواهیم داد تا به تاسیساتی که نتانیاهو ادعا کرد در آن موشک و تجهیزات نظامی انبار شده است، وارد شوند.

اتفاقات مربوط به تشکیل دولت لبنان

دبیرکل حزب الله با اشاره به مسائل پیش آمده درباره تشکیل دولت در لبنان اظهار داشت فراکسیون های پارلمانی بودند که برای مکلف کردن ادیب به تشکیل کابینه توافق کرده بودند اما هیچگونه رایزنی با فراکسیون های پارلمانی از جانب نخست وزیر مکلف صورت نگرفت.

وی با اشاره به اینکه حزب الله هیچ شرطی برای مصطفی ادیب تعیین نکرد، افزود: فرایند سیاسی که فرانسه پیشنهاد داد و از آن حمایت کرد، به حذف مهمترین صلاحیت و اختیار رییس جمهور لبنان که مشارکت در تشکیل دولت بود، منجر می شد.

نصرالله تصریح کرد ما با تعیین وزیران بدون موافقت فراکسیون های پارلمانی مخالفت کردیم؛ تلاشهای تشکیل دولت به این شیوه، با قانون اساسی و اکثریت پارلمانی و صلاحیت های رییس جمهور تناقض دارد.

دبیرکل حزب الله با اشاره به ابتکار فرانسه برای تشکیل دولت لبنان افزود: این راهکار، تعداد وزرا و نحوه توزیع پست های وزارتی میان طوایف و گروه ها را مشخص نکرده است. این ابتکار به این مساله نپرداخت که چه کسی وزیران را تعیین کند.

نصرالله با بیان اینکه پس از استعفای ادیب، حملات رسانه ای متوجه حزب الله، جنبش امل و رییس جمهور شد، تصریح کرد کسانی که ما را به وحشت پراکنی متهم می کنند،در واقع آنها بودند که تهدید کردند اگر دولت موردنظرشان تشکیل نشود، تحریم ها را اعمال خواهند کرد.

وی افزود: حزب الله تصمیم گرفت در دولت مشارکت کند تا از مقاومت پشتیبانی کند و دولت ۵ ایار ۲۰۰۸ تکرار نشود.

دبیرکل حزب الله لبنان گفت: ما می خواهیم در دولت مشارکت کنیم زیرا درباره شروط صندوق بین المللی پول و سرنوشت سپرده گذاران و بدتر شدن اوضاع نگران هستیم.

نصرالله بیان داشت برخی می خواستند از ابتکار فرانسه برای حذف تمام نیروهای سیاسی در لبنان و کسب برخی دستاوردها و تغییر قوانین تشکیل دولت ها سوء استفاده کنند.

وی تاکید کرد همه می دانند که نصرالله به وعده های خود پایبند است. ما وعده ای ندادیم که به آن پایبند نبودیم.

دبیرکل حزب الله گفت: دموکراسی در سال ۲۰۱۸ اکثریت پارلمانی را ایجاد کرد و مکرون اینک می خواهد تا اکثریت در مقابل بخشی از اقلیت سرخم کند.

وی افزود: مکرون باید بداند که تحریم های امریکا و سخنرانی عربستان در سازمان ملل بود که ابتکارش را با شکست مواجه کرد.

دبیرکل حزب الله همچنین اتهام مکرون مبنی بر آنکه نیروهای سیاسی مرتکب خیانت شدند، را رد کرد و آن را غیر قابل پذیرش دانست.

نصرالله در رد اتهامات علیه ایران درخصوص مداخله این کشور در امور داخلی لبنان نیز گفت: ایران مانند فرانسه نیست و در امور لبنان دخالت نمی کند.

وی افزود: این اختیار به هیچ کسی و یا هیچ دولتی داده نشده است که سرپرست لبنان باشد و استقبال ما از مکرون در لبنان به عنوان یک دوست و میانجیگر بوده است نه حاکم و یا سرپرست.

نصرالله تصریح کرد ما برای حفظ منافع کشورمان رویکردی باز اتخاذ کردیم. هنوز ابتکار فرانسه را تایید می کنیم اما باید درخصوص برخی سخنان و اظهارات بازنگری شود و عزت و کرامت ملی نباید هدف گرفته شود.

سید حسن نصرالله در انتهای سخنرانی خود به اتهامات علیه فعالیت حزب الله در سوریه پرداخت و گفت: در سوریه غیرنظامیان را هدف قرار ندادیم بلکه با تروریستهای تکفیری مبارزه کردیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha