جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
وبینار «بررسی خدمات و زندگی علمی و تقریبی آیت‌الله تسخیری»

حوزه/ دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: آیت الله تسخیری با تمام وجودشان نسبت به وحدت امت اسلامی و تقریب مذاهب اسلامی سخنرانی می کردند، چون خودشان بسیار معتقد به مسئله تقریب و وحدت بودند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حجت الاسلام و المسلمین حمید شهریاری، دبیرکل مجمع روز چهارشنبه طی سخنانی در وبینار «بررسی خدمات و زندگی علمی و تقریبی آیت‌الله تسخیری» که به مناسبت چهلمین روز درگذشت ایشان در دهلی نو برگزار شد، با اشاره به زندگینامه و تحصیلات وی در نجف اشرف گفت: ایشان از جمله برجستگانی بودند که هم در دانشگاه و هم در حوزه درس خواندند و در محضر استادان بزرگی همچون آیت الله شهید محمد باقر صدر تحصیل کردند که تأثیر بسیار عمیقی روی ایشان گذاشتند. همچنین از درس حضرات آیات عظام خویی، حکیم، شیخ جواد تبریزی و شیخ کاظم تبریزی و دیگر بزرگان بهره مند شدند. ایشان همزمان با تحصیل، در حوزه علمیه نجف تدریس هم می کردند و این یکی از برجستگی های علمای بزرگ است که هم زمان با تحصیل، تدریس هم می کنند.

وی افزود: ایشان مجاهدت های زیادی در دوران تحصیل و تدریس داشتند و در این مدت بیش از 50 کتاب تألیف کردند و بیش از 450 عنوان مقاله در کنفرانس های علمی و بین المللی از ایشان باقی مانده است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به برخی ویژگی های سخنرانی های آیت الله تسخیری، اظهار داشت: اولین ویژگی این بود که ایشان ادبیات بسیار فاخری داشت و به خاطر تسلطشان به زبان عربی در کنفرانس ها حضوری موفق داشتند و تسلطشان به زبان عربی موجب شده بود که جلسات سخنرانی ایشان به زبان عربی برای عرب زبانان بسیار جذاب باشد و این سخنرانی ها در دل مخاطبینش می نشست.

حجت الاسلام والمسلمین شهریاری با بیان اینکه آیت الله تسخیری ادبیات عرب را خوب می دانستند و کتاب شعری به زبان عربی دارند، گفت: یکی از دلایلی که موجب شده بود معمولا سخنرانی های ایشان جذاب باشد این بود که ایشان به زبان عربی و ادبیات عرب مسلط بود، به طوری که در سخنرانی های خود از اشعار گرانسنگ عربی بهره می برد و این باعث می شد که مخاطبان تحت تاثیر قرار بگیرند.

وی افزود: دومین ویژگی این بود که ایشان از اعماق وجود و قلب خودش سخن می گفت و همین امر موجب شده بود که در مخاطبینش اثر گذار باشد. زیرا سخنی که از دل برآید لاجرم بر دل نشیند. ایشان سخنرانی هایشان را از اعماق وجودشان و با صمیمیت تمام انجام می دادند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: سومین ویژگی ایشان این بود که با مخالفین خود بسیار با ادب و مهربانانه مواجه می شدند و هر فردی با هر عقیده، نظر و مذهبی که با ایشان نشست و برخاست می کرد ازمراوده با ایشان لذت می برد و احساس دوستی و رفاقت می کرد.

حجت الاسلام والمسلمین شهریاری اظهار داشت: برخی افراد شعار وحدت می دهند ولی از اعماق وجودشان و از اعتقاد عمیقی نسبت به این مسئله برخوردار نیستند.مرحوم آیت الله تسخیری بسیار معتقد به مسئله تقریب و مسئله وحدت بودند و از این جهت مخاطبان مخالفش را هم جذب می کردند و مخاطبان را هم نوا و هم صدا با خودشان می کردند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: ایشان معتقد بودند که ما باید در مسائل مذهبی به یکدیگر نزدیکتر شویم چون مشترکات ما بسیار بیشتر است و باید روی این مشترکات تمرکز کنیم. از تفرقه و اختلاف، درگیری و نزاع، مشاجره و بدگویی و بدزبانی پرهیز کنیم  و ایشان خودشان این ویژگی ها را درزندگی خود رعایت می کردند.

حجت الاسلام والمسلمین شهریاری در ادامه به فعالیت های سیاسی آیت الله تسخیری در عراق اشاره کرد و گفت: ایشان بارها توسط حکومت وقت عراق به زندان افتادند که دوران سختی را سپری کردند که بالاخره ایشان مجبور شدند به ایران بیایند و در قم ساکن شدند. علاوه بر تحصیل در محضر حضرات آیات گلپایگانی، میرزا هاشم آملی و وحید خراسانی، به تدریس هم مشغول شدند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اظهار کرد: برجستگی های ایشان عمدتا در راستای تقریب مذاهب اسلامی و وحدت امت اسلامی بوده است. ایشان راهکارها و مشکلات اقلیت های مسلمان در کشورهای اسلامی را مورد مطالعه قرار داده و مقالات زیادی در این زمینه نوشته اند و نظریه و دیدگاهی به عنوان میانه روی اسلامی داشته که در مقابله با افراط و تروریسم است.

وی با بیان اینکه آیت الله تسخیری معتقد به وحدت بین شیعه و سنی و مذاهب مختلف اسلامی بودند و توصیه به میانه روی اسلامی داشتند، افزود: ایشان موانعی که بر سر راه تقریب است را مورد بررسی قرار دادند و مسائلی که موجب اختلاف میان مذاهب اسلامی می شود را بیان کرده اند.

حجت الاسلام والمسلمین شهریاری در پایان به اخلاق و منش آیت الله تسخیری اشاره کرد و گفت: در این مدت کوتاهی که در مجمع تقریب مشغول به کار بودم از اخلاقیات، منش و شیوه کلامشان درس های بسیار زیادی آموختم و در این زمینه الگو بودند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha