جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
فرزند

حوزه/  استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان‌غربی با تاکید بر این‌که والدین باید زندگی ائمه معصومین را الگو قرار داده و فرزندان خود را بر اساس آن تربیت کنند، گفت: نام‌گذاری دینی به فرزندان، رعایت انصاف و عدالت بین‌ آن‌ها و محبت کردن به فرزندان از مهم‌ترین راه‌های درست تربیت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از آذربایجان‌غربی وحیده محمدلو امروز در مراسمی که به صورت مجازی در مدرسه علمیه الزهرا (س) خوی برگزار شد، با اشاره به روش زندگی ائمه معصومین(ع) و الگو قرار دادن آن در زندگی، اظهار داشت: سبک و سیره به معنای روش و نوع رفتار است که به صورت اصول کلی بر زندگی افراد حاکم است و شهید مطهری معتقد است که بسیاری از مردم هیچ سبکی در زندگی خود ندارند.

وی با تصریح بر این‌که باید سبک زندگی دینی را در جامعه خود پیاده کرده و فرزندان خود را بر اساس دستورات دینی تربیت کنیم، افزود: سبک زندگی اهل بیت علیه السلام را می‌توان از روایات و سنت‌ها و نوع زندگی‌ حضرات در موقعیت‌های مختلف به خصوص در تربیت فرزندان خود، پیدا کرد و پیامبر اسلام اهمیت فراوانی به تربیت اولاد می‌دادند و در این باره روایتی از حضرت نقل شده است که فرزند در ۷ سال اول سید و آقاست و در ۷ سال دوم بنده و فرمانبردار و در ۷ سال سوم مسئول و طرف شور و مشورت می‌باشد

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان‌غربی افزود: این روایت به زیبایی مراحل تربیت فرزند را مشخص می‌کند که اگر والدین با این شیوه تربیتی پیش بروند بسیاری از مشکلات تربیتی بچه‌هایشان حل خواهد شد. اینکه در ۷ سال اول کودک زیاد امر و نهی نکنند و به آزادی کودک ارزش داده و زمینه‌ای را فراهم کنند که کودک در این مرحله با تقلید مطالب را یاد بگیرد.

وی با بیان این‌که در ۷ سال دوم باید والدین سعی کنند تا آموزش مستقیم فرزندان را شروع کنند، گفت: پدر و مادر در ۷ سال سوم باید کودک را به عنوان یک مشاور در کنار خودشان همراه کرده و سعی نکنند که نظرات خود را بر او تحمیل کنند بلکه حق انتخاب به نوجوان بدهند.

محمدلو با اشاره به این‌که هم بازی شدن با کودکان، آموزش ورزش‌های شنا و تیراندازی و توجه به کرامت فرزند و احترام به او از مهم‌ترین سفارشات دین مبین اسلام است، تصریح کرد: انتخاب نام نیکو بر فرزندان، رعایت اصل عدالت و مساوات بین آن‌ها و استفاده از فرصته‌ای مختلف جهت انتقال تجربه به فرزندان که در نامه معروف امام علی (ع) به فرزندشان امام حسن مجتبی علیه السلام مشهود است، از جمله راه‌های تربیت دینی است.

وی با بیان این‌که طبق سفارش امام علی (ع) باید فرزندان خود را برای زمانی که قرار است در آن زندگی کنند تربیت کرد، گفت: فرزندان ما از آن آینده هستند و آینده نیز شرایطی متفاوت با زمان حال دارد، بنابراین، باید فرزندان خویش را با توجه به رویدادها و شرایط حاکم بر آینده تربیت کنیم و آن‌ها را مطابق با آینده پرورش دهیم.

استاد حوزه علمیه آذربایجان‌غربی بیان داشت: والدین برای داشتن فرزندان صالح، اول باید خود به تقوا و تزکیه نفس بپردازند تا بتوانند فرزندان خود را درست تربیت کنند. در تولد حضرت زهرا سلام الله علیها، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم با آن همه عظمت روحی و ایمانی از طرف خدا مامور شدند که ۴۰ روز از حضرت خدیجه (س) کناره گیری کنند و در غار حرا به عبادت بپردازند و این مسئله اهمیت خودسازی والدین را در تربیت فرزند نشان می‌دهد.

وی، لقمه حلال را در تربیت فرزندان بسیار مؤثر دانست و گفت: لقمه حلال در تربیت فرزندان بسیار مؤثر است؛ امام حسین علیه السلام در روز عاشورا خطاب به سپاه یزیدیان فرمودند: علت اینکه کلام من در شما اثر ندارد این است که شکم‌های شما از لقمه حرام پر شده است و این امر مانع تاثیر حرف حق در شماست.

محمدلو با تاکید بر انتخاب نام نیکو برای فرزندان، اضافه کرد: امام حسین علیه السلام در دورانی که حکام ظالم اختناق و ممنوعیت شدید ایجاد کرده بودند بر نام گذاری اسم علی، و فاطمه اصرار داشتند و نام فرزندان خود را به این اسماء شریف نام‌گذاری کردند.

وی با تاکید بر لزوم برخورد محبت آمیز پدر و مادر با اولاد خود، تصریح کرد: والدین با الگو قرار دادن زندگی اهل بیت فرزندان خود را دینی تربیت کنند و برای این‌کار باید خود عملا بندگی خدا را به آن‌ها خود نشان دهند.
انتهای خبر./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha