جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حسن روحانی

حوزه/ رئیس جمهور ایجاد درک مشترک از یک خطر مشترک در جامعه را در روند مبارزه با کرونا بسیار مهم خواند و تاکید کرد که ضروری است مراقبت ها و نظارت ها در روند مقابله با کرونا، تشدید شده و چاره ای نداریم که برای متخلفان، جریمه تعیین کنیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، دکتر حسن روحانی روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید بر اینکه کرونا فقیر و غنی نمی شناسد و مقابله با آن نیازمند عزم ملی با احساس مسوولیت اجتماعی و اخلاقی همگانی است، اظهارداشت: تنها راه مقابله با کرونا و قطع زنجیره انتقال آن، پیشگیری است و این پیشگیری با مشارکت همه افراد جامعه امکان پذیر است.

رئیس جمهور گفت: باید کاری کنیم که در کشور همدلی، هماهنگی و هم افزایی تقویت شود و همه دست به دست هم بدهیم تا در شرایط کنونی مقابله با کرونا، هم سلامت و هم معیشت مردم را تامین کنیم.

دکتر روحانی با قدردانی از حدود ۸ ماه تلاش فداکارانه کادر درمانی کشور در مقابله با بیماری کرونا، تصریح کرد: تشکر عملی مردم از کادر درمانی، با استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و دستورالعمل های بهداشتی امکان پذیر است.

رئیس جمهور در ادامه از همه بخش‌ها از جمله شرکت‌های دانش‌بنیان که در زمینه تحقیقات تولید واکسن و ساخت تجهیزات مورد نیاز مراکز درمانی برای مقابله با بیماری کرونا، تلاش می‌کنند، قدردانی کرد و گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان در این زمینه تلاش زیادی کردند و دست یافتن به تولید اولین واکسن انسانی از سوی این شرکت‌ها جای تقدیر دارد.

دکتر روحانی همچنین عملکرد بخش‌های اقتصادی و تولیدی کشور برای رفع نیاز کالاهای ضروری و اساسی مردم را شایسته تقدیر دانست و گفت: در حالی که اقتصاد کشور پیشرفته‌ای مانند آلمان در اثر شیوع ویروس کرونا با مشکل مواجه شده، در کشور ما با تلاش و کوشش شرکت‌های تولیدی و بخش‌های اقتصادی، اقتصاد ما شرایط بهتری دارد و امیدواریم در پایان سال رشد اقتصادی کشور بدون نفت و یا با نفت مثبت بشود

رئیس جمهور همچنین از بخش اقتصاد دیجیتال کشور تشکر کرد و گفت: براساس آمار رشد این بخش در ۶ ماهه امسال نسبت به سال قبل چند برابر بوده است و اقتصاد دیجیتال برای رعایت اصول بهداشتی و کاستن از تماس‌ها در این شرایط سخت بسیار نقش‌آفرین بوده است.

دکتر روحانی همچنین از نقش همه رسانه‌ها بویژه صدا و سیما در زمینه بیان واقعیت‌ها و آمار و همچنین اطلاع‌رسانی و آموزش در زمینه مقابله با کرونا و همچنین خنثی کردن تلاش رسانه‌های بیگانه برای هراس‌افکنی و ایجاد بی‌اعتمادی در کشور قدردانی کرد و گفت: کار اصلی ما ایجاد همدلی، هم‌افزایی و همکاری است تا در این شرایط سخت برغم تحریم‌ها و کمبودها سلامت و معیشت مردم را تضمین و تأمین کنیم.

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود با اشاره به گزارش‌های آماری ارایه شده از وضعیت بیماری در استان‌های مختلف کشور، گفت: نمودارها به خوبی نشان می‌دهند با کاهش رعایت‌ها و نادیده گرفتن پروتکل‌های بهداشتی بلافاصله با افزایش بیماری مواجه می‌شویم به همین خاطر برای شکست کرونا نیاز به یک عزم ملی با احساس مسئولیت اجتماعی و اخلاقی داریم.

وی با بیان اینکه کاهش انضباط اجتماعی ما را با مشکل مواجه می‌کند، گفت: باید مراقبت‌ها و نظارت‌ها را افزایش دهیم و حتی برای تخلفات، جرایم اختصاص دهیم و با متخلفین برخورد کنیم.

دکتر روحانی مخفی کردن بیماری از طرف فرد مبتلا شده به ویروس کرونا را خطایی مهم و غیرقابل گذشت عنوان کرد و گفت: اولین برخورد باید با کسی صورت گیرد که بیماری خود را مخفی کرده و ضروری است که جریمه شدیدی برای این فرد تعیین شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه اتخاذ تصمیمات در خصوص برخورد با متخلفان و اعمال مجازات در تهران بزرگ در دستور کار کمیته امنیتی- اجتماعی به ریاست وزیر کشور و همچنین کمیته درمانی با ریاست وزیر بهداشت قرار دارد، گفت: در تشدید نظارت‌ها و برخورد با متخلفان در شهر تهران در مورد همه کادر اداری اعم از دولتی و عمومی غیردولتی و صاحبان کسب و کارها در صورت رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی تصمیم‌گیری خواهد شد در مورد کسب و کارها هم در صورت رعایت نشدن اصول بهداشتی تذکر و پلمپ واحد صنفی در نظر گرفته شده است.

دکتر روحانی همچنین اظهار داشت: خدمت‌دهندگان به کسانی که اصول بهداشتی را رعایت نمی‌کنند نیز مشمول مجازات و جریمه خواهند شد.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه گزارش‌ها از استان‌ها نشان می‌دهد که نمی‌توانیم کشور را در زمینه شیوع ویروس کرونا، یکپارچه ببینیم، گفت: برخی استان‌های کشور فقط یک پیک بیماری داشته‌اند، در برخی از استان‌ها و شهرها شاهد ۲ مرحله اوج بیماری بوده‌ایم و استان‌هایی هم داریم که پیک سوم را تجربه کرده‌اند و دلیل مشابه نبودن وضعیت استان‌ها چیزی نیست جز رعایت اصول بهداشتی و پروتکل‌ها. به طوری که برگزاری مراسم آیین‌های مذهبی و مسافرت‌های غیرضرور نقش تعیین‌کننده‌ای در افزایش مبتلایان و مرگ و میر بیماران در استان‌ها دارد.

دکتر روحانی در بخش پایانی سخنان خود به موضوع اربعین و عزاداری در ماه صفر اشاره کرد و گفت: همانطوری که بارها تأکید شده هیچ رفت و آمدی برای راهپیمایی در عراق وجود ندارد و مرزهای کشور به طور کامل بسته است و تأکید می‌کنیم هیچ‌کس نباید به سمت مرز عراق حرکت کند و در داخل کشور هم در هیچ شهری راهپیمایی نمادین اربعین نداریم.

رئیس جمهور ابراز امیدواری کرد همه مردم با رعایت کامل اصول بهداشتی عزاداری اربعین و ماه صفر را در منازل خود انجام دهند.

متن کامل سخنان رئیس جمهور به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

این جلسه را با تشکر از کادر درمانی و برخی از دستگاه‌هایی که بار سنگین مسئولیت‌های این ایام بر دوش آنها است، شروع می کنم.

الان در هشتمین ماه هستیم، در طول هفت ماه و چند هفته‌ای که کادر درمان با این بیماری درگیر هستند، همه تلاش بسیار زیاد و فداکارانه‌ای انجام دادند و باید از این پرسنل قدردانی و تشکر کنیم. البته جاهای مختلف نحوه مراقبت، نحوه فعالیت‌شان همه خوب بوده، بعضی‌ها بهتر بوده و امروز قرار شد وزارت بهداشت آن مواردی را که نمره بسیار عالی داشتند، گزارش بدهد و تشویقی نسبت به آن افراد انجام بدهند، گرچه همه کادر درمان در سراسر کشور فداکاری کردند.

از مردم عزیز و بزرگوار کشور می‌خواهم که از کادر درمان در عمل تشکر کنیم و حداقل تشکر از آنان استفاده از ماسک است. اگر همه از ماسک استفاده کنیم، فاصله‌های اجتماعی و دستورالعمل‌های بهداشتی را مراعات کنیم، این تشکر عملی از کادر درمان است. آنها هم وقتی می‌بینند، مردم مراعات می‌کنند، همه توجه دارند، همه می‌دانند این بیماری چقدر خطرناک است و متوجه هستند که کادر درمانی چه کار سختی انجام می‌دهد و چه بار سنگینی بر دوش آنهاست، دلگرم می‌شوند و این تقدیر و تشکر عملی از همه آنهاست.

گروه دومی که می‌خواهم از آنها تشکر کنم، محققین و پژوهشگران حوزه بهداشت و درمان هستند. افتتاح‌های پنجشنبه هفته گذشته عمدتا در زمینه تولید واکسن و مواد اولیه مورد نیاز دارو بود که شرکتهای دانش بنیان این کار را کرده بودند. وزارت بهداشت و درمان در این زمینه بسیار تلاش کرده، معاونت علمی- فناوری در این زمینه تلاش کرده و خودِ این شرکت‌ها بسیار تلاش و کوشش کردند تا به این نتیجه رسیدند.

یک واکسنی بوده که ۳۰ سال دنبال آن بودیم و موفق به تولید نشده بودیم ولی در این سه سال اخیر با یک روش جدید و تلاش جدید و تکیه بر دانشمندان داخلی خودمان به واکسن رسیدیم. این بسیار مهم است، اولین واکسن انسانی است که به آن دست یافتیم، این تلاش، تلاشِ بسیار ارزشمندی است.

می‌خواهم از همه شرکت‌های دانش بنیان و همه آنهایی که در زمینه تحقیقات علمی تولید واکسن تلاش می‌کنند، برای ساخت تجهیزات درمانی از ونتیلاتور گرفته، سی‌تی‌اسکن و بقیه تجهیزاتی که نیاز داریم، تلاش می‌کنند، تشکر ویژه کنم. اینها کار عظیم و بزرگی را در مدت هفت، هشت ماه گذشته انجام دادند و در بسیاری از موارد کشور را از اینکه بخواهیم از خارج چیزی وارد کنیم، بی‌نیاز کردند.

گروه سومی که باید از آنها تشکر کنم، بخش اقتصادی کشور است. بخش اقتصادی کشور تلاش بسیار زیادی انجام دادند. در جلسه امروز گفته شد که آمار وضع اقتصادی آلمان که از طریق مسئولین آنجا اعلام شده گویای آن است که اقتصاد آنها امسال منهای ۵.۲ درصد کوچک می‌شود و رشد اقتصادی آنها منفی هست.

نگاه کنید یک کشور پیشرفته با همه امکاناتی که دارد، نه تحریمی، نه مشکلی هست، الان در این شرایط قرار دارند، اما حتما اقتصاد ایران شرایط بهتری از این آمار خواهد داشت. حتی امیدواریم که نرخ رشد اقتصادی ایران بدون نفت و یا حتی با نفت، تا پایان سال احتمالا یا مثبت شود یا اگر هم منفی شود، خیلی پایین‌تر از این رقم‌هایی باشد که این روزها برای اقتصاد آلمان اعلام شده است. بنابراین می‌بینیم همه بخش‌های اقتصادی کار بسیار عظیم و بزرگی در تولید و تامین نیازمندی‌های کشور و همچنین در بخش خدمات انجام داده‌اند.

بخش چهارم، بخش اقتصاد دیجیتال است. اخیرا آماری دیدم که رشد بخش اقتصاد دیجیتال کشور در مدت شش ماهه اول امسال نسبت به سالهای قبل چند برابر شده و این خیلی مهم است که در زمینه دولت الکترونیک و اقتصاد دیجیتال قدم‌های بسیار مهمی برداشته شده و این بهترین کمک است. در شرایط شیوع کرونا، برای اجرای پروتکل‌های بهداشتی باید رفت و آمدها و تماس‌ها را کم کنیم و راه آن دیجیتال شدن و الکترونیکی شدن است و لذا این کار بسیار ارزشمند است.

همچنین از همه رسانه‌ها و صدا و سیما که بسیار در این مدت کوشش کردند برای اینکه هم آموزش لازم را به مردم بدهند و هم واقعیت‌ها را به مردم بگویند، هم هشدارها را به مردم بدهند و هم در برابر کانال‌های خارجی معاند ایستادگی کنند که رویکرد آنها هراس‌افکنی است، تشکر می‌کنم. این رسانه‌ها به طور مداوم می‌خواهند مردم و جامعه را بترسانند، بی‌اعتمادی در جامعه ایجاد کنند، بگویند این آمار دقیق نیست، این نحوه درمان دقیق نیست، این دستورالعمل‌ها دقیق نیست. می‌خواهند مردم را هم نگران و هراسناک کنند و هم بی‌اعتماد کنند، این کار آنهاست.

در برابر این وضعیت، باید کاری کنیم که در کشور ایجاد همدلی، هماهنگی و هم افزایی کنیم و همه دست به دست هم بدهیم تا در این شرایط خاص و به رغم تحریم و کمبودها بتوانیم انشاءالله هم سلامت مردم و هم معیشت مردم را تامین کنیم. این دو هدف اصلی است و البته بقیه اهداف مثل آموزش و فرهنگ و سایر مسائل هم مدنظر است که آنها را دنبال می‌کنیم.

امروز بعد از گذشت بیش از هفت ماه و نزدیک هشت ماه در کشور و در دنیا بعضی‌ جاها ۹ ماه و بعضی جاها ۱۰ ماه که گرفتار این بیماری بودند، تقریبا همه به این نتیجه واحد رسیدند که راه، پیشگیری است و راه دیگر نداریم. راه پیشگیری هم توسط همه افراد جامعه امکان پذیر است. یعنی فعلا راه پیشگیری به نام واکسن نداریم که بزنیم و بگوییم این پیشگیری می‌کند، بلکه همه باید از خودشان در برابر این بیماری مراقبت و محافظت کنند، چون امروز یک دارو و درمان قطعی برای این بیماری نداریم. پس راه این است که با پیشگیری زنجیره انتقال را قطع کنیم. تا زمانی که این زنجیره باقی است مردم و جامعه را مبتلا می‌کند و مشکلات زیاد را ایجاد می‌کند.

در جامعه باید درک مشترک از یک خطر مشترک بوجود بیاید و همه بدانند این بیماری چقدر خطرناک است و بدانند راه حل دست خودمان است و خودمان باید مراعات کنیم. در همه این نمودارهایی که در جلسه امروز ترسیم شد و همواره در هفته‌های گذشته ترسیم شده،‌ می‌بینیم هر کجا مراعات کاسته می‌شود ظرف دو یا سه هفته بعد بیماری افزوده می‌شود و یکی دو هفته بعد مرگ و میر افزوده می‌شود. این طبع این بیماری است.

الان در غیر کشور خودمان، در اروپا و کشورهای دیگر می‌بینیم که پیک‌های جدید با چه شرایطی و چطوری است و هر جا آزادی عمل بیشتر می‌شود، به همان نسبت در هفته‌های بعد مشکلات افزوده می‌شود. البته چون این بیماری طولانی شده ناخواسته مراعات آن سخت‌تر شده است. یک وقتی یک ماه است، راحت‌تر است، وقتی طولانی می‌شود و ضمن اینکه آینده خیلی روشنی نیست که بگوییم دو ماه یا سه ماه دیگر تمام می‌شود، چون آینده هم نامشخص است، طبیعتا این مشکلی است که با گذشت زمان مردم خسته می‌شوند. نباید مردم احساس خستگی کنند و همه باید بدانند کرونا یک بیماری عادی نیست، این بیماری فقیر و غنی نمی‌شناسد، به قول معروف سلطان و گدا نمی‌شناسد، مسئولین کشور را مبتلا می‌کند، بالاترین مقام اجرایی کشور را مبتلا می‌کند، دانشمند را مبتلا می‌کند، حتی کادر درمان را، اگر یک ذره مراقبت‌های آنها کاهش پیدا کند، آنها را مبتلا می‌کند و بنابراین نیاز به عزم ملی داریم؛ نیاز به یک عزم ملی با احساس مسئولیت اجتماعی و اخلاقی داریم.

طرف می‌گوید من به این ماسک اعتقاد ندارم. اگر انسان خودش باشد و بدن خودش، حتی آن هم قابل قبول نیست، ولی می‌گوید خودم می‌خواهم مریض شوم. بحث این است که یک فرد بیمار می‌تواند این بیماری را به دیگران منتقل کند، مشکل اینجاست و بنابراین نمی‌تواند این حرف را بزند. پس باید اینجا مراقبت‌ها را بالا ببریم، نظارت‌ها را بیشتر کنیم و یا حتی جریمه‌های جدید را برای بخشی از تخلفات وضع کنیم، چاره نداریم.

راهی جز تغییر سبک زندگی نداریم. باید سبک زندگی را برای مدت مدید تغییر دهیم و بدانیم اگر انضباط اجتماعی کاهش پیدا کند، با مشکلات بزرگتری مواجه می‌شویم. در هر کشوری که انضباط اجتماعی قوی‌تر است آنها موفق‌تر بودند. یعنی از مردم خواستند و مردم هم با انضباط اجتماعی گوش کردند، وضع بهتر بود و هر کجا مراعات نکردند مشکلات بیشتر شده است.

ببینید این بحث را قبلا هم گفتیم و تکرار کردیم. اولین بحث این است که فردی که احساس می‌کند بیمار شده یا برایش روشن می‌شود که بیمار شده، اولا نباید بیماری خود را مخفی کند. هر کسی می‌تواند بیماری شخصی خود را مخفی کند ولی این بیماری که اپیدمیک است، جایی نیست که کسی بتواند آن را مخفی کند. پس اگر کسی بیماری خود را مخفی کرد، تخلف کرده است. باید به خانواده، به دوستان نزدیک و به محل کار خودش بگوید. وزارت کشور و کمیته امنیتی- اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا که می‌خواهند برای جلسه هفته آینده، برای جلوگیری از تخلفات، مقررات پیشنهادی تهیه کنند، در نظر داشته باشند که این بالاترین تخلف است.

یک وقتی کسی در خیابان ماسک نزده، سالم هم هست، تخلف کرده و باید با او برخورد شود. اما یک وقتی کسی است که بیمار است و می‌داند که مبتلا شده او باید حداقل ۱۴ روز در قرنطینه بماند. اگر بیرون آمد و به اداره آمد، مخصوصا اگر صاحب مغازه بود، به مغازه آمد، اگر صاحب خدمت بود و به تاکسی یا اتوبوس خود آمد و دیگران را مبتلا کرد، از این نباید بگذریم. یعنی اینجا باید یک جریمه شدید برای کسی مقرر کنیم که فهمیده او مبتلا به این بیماری است و دستوری که برای او داده شده برای ۱۴ روز مراعات نکرده، قرنطینه را کنار گذاشته، آمده، حتی اعلام نکرده، حتی نگفته و با آن وضع به اداره و به محل کار خود آمده، بنابراین این مورد، موردِ بسیار مهمی است که باید با افرادی که این چنین رفتار می‌کنند، برخورد شود.

از آن طرف کسی که مبتلا به بیماری شده، باید افرادی که با او تماس نزدیک داشتند، آنها هم یک وظیفه خاص بر عهده خود احساس کنند. ممکن است بگویند من الان بیمار نیستم، ولی می‌داند با کسی نشسته، نیم ساعت صحبت کرده، نزدیک هم نشستند، ماسک هم نداشتند و امروز او شرایطش به‌گونه‌ای است که به احتمال بسیار زیاد بیمار شده است. او هم باید احساس مسئولیت کند، خودش را قرنطینه کند یا برود و آزمایش بدهد. این هم جزو مواردی است که با فرد عادی فرق می‌کند. یعنی اینجا باید با شدت عمل نسبت به این مورد برخورد کنیم. کسی که مراعات نمی‌کند با جریمه هم ممکن است مواجه شود، حال هر جریمه‌ای می‌خواهد باشد.

بنابراین کسی که به او اعلام می‌شود که تو این بیماری را داری و تست شما مثبت هستف باید یک احساس وظیفه شدید نسبت به خودش و خانواده‌اش، محل کارش، محل کسب و کارش داشته باشند و اگر نداشت، باید با او برخورد کنیم. این مورد موردِ مهمی است که باید در این مورد اقدام کنیم.

امروز در جلسه درباره تهران بزرگ که قرار بود اقداماتی را انجام دهیم، تصویب کردیم که همه کادر اداری در کشور، چه دولتی، چه آنهایی که خدمات می‌دهند، عمومی غیردولتی هستند، بانکها هستند، این از یک طرف و تمام آنهایی که کسب و کاری را در اختیار دارند و خدمات به مردم ارائه می‌کنند، آنها هم از طرف دیگر، اگر خودشان مراعات نکردند، اینجا با شدت باید با آنها برخورد شود. تکلیف را مشخص کردیم، اگر یک کارمند اداری مراعات نکرد، چه اقدامی باید بشود. مشخص کردیم، از تذکر گرفته تا انفصال یک ساله از خدمت و اینها، در حد بالا پیش‌بینی کردیم. بنابراین مقررات برخورد با متخلفین پیش‌بینی شده و در اختیار دستگاه‌ها هست.

دوم اصناف و آنهایی که خدمت می‌دهند و خودشان باید مراعات کنند، اگر خودشان مراعات نکردند، باید با آنها برخورد شود. برخوردش هم تذکر است و در نهایت هم اگر مراعات نکردند، واحد کسب و کار آنها پلمپ می‌شود. حالا این پلمپ برای یک روز، سه روز، یک هفته یا بیشتر است، فکر می‌کنم تا مقررات یک ماه هم اجازه دادیم که اگر مواردی لازم بود، این پلمپ انجام شود. پس این هم جریمه‌اش را مشخص کردیم. در تهران می‌خواهیم به صورتی شدیدتر این موارد مراعات شود.

مورد سومی که مورد نظر است و تاکید می‌کنیم، خدمت دادن به کسی است که اصول بهداشتی را مراعات نمی‌کند. حال این در اداره است، می‌خواهد به آن فرد خدمت بدهد، در بانک یا مغازه هست، کسی که می‌آید و خدمت می‌خواهد، باید اصول بهداشتی را مراعات کرده باشد و اگر مراعات نکرد و به او خدمت اراده شد، صاحب مغازه و خدمت دهنده را مجازات می‌کنیم. یعنی آن اداره‌ای که خدمت داده، آن صاحب مغازه‌ای که خدمت داده، خدمت دهنده را مجازات می‌کنیم. افرادی که اصول را مراعات نکردند، نباید به آنها خدمت ارائه شود. پس اینها چیزهایی است که مصوب و مورد تاکید جلسه امروز است.

اما مورد دیگر که بنا شد وزارت کشور و کمیته امنیتی- اجتماعی با کمیته بهداشتی با هم کار کنند و نهایی کنند، درباره افرادی است که از خانه خارج می‌شوند، ممکن است اداری هم نباشند، صاحب کسب و کار هم نباشند، به هر حال می‌آیند، کاری دارند، باید مراعات کنند و اگر او مراعات نکردند، فعلا روی ماسک تاکید می‌کنیم، اگر از ماسک استفاده نکردند، باید جریمه شوند.

بر این مبنا اولا برخورد با خود فرد نباید بشود، ممکن است در شناسایی از او سوالی شود، باید مشخص شود که چه کسی تخلف کرده، بعد باید به او اخطار و اعلام شود و بعد از اینکه به او اعلام شد، مقدار جریمه را در جلسه بعد مشخص کنیم که چقدر جریمه کنیم؟ مقدارش چقدر است؟ این هم در جلسه آینده نهایی شود که برای تهران بزرگ، همه این مراحل را نهایی کرده باشیم و اجرایی و عملیاتی شود و این می‌شود الگو و نمونه ان‌شاء الله برای موارد دیگری که مدنظر است.

نکته آخر. در جلسه امروز گزارشی از استان‌ها داده شد، معلوم شد که ایران را نمی‌توانیم یکپارچه در این مسأله ببینیم.

یک استان‌هایی است که فقط یک پیک داشتند. یکبار در یک مقطعی یک پیکی ایجاد شد و آن پیک نزول پیدا کرده و کم کم عادی شده و در یک شرایط معمولی قرار گرفته است.

بعضی از شهرها هستند ۲ پیک داشتند و ۲ مرتبه به پیک رسیدند، فاصله بین پیک‌ها عین هم نیست. در بعضی از استان‌ها فاصله پیک اول و دوم قابل توجه است. بعضی جاها خیلی کم است و بلافاصله پیک دوم شروع شده است.

در بعضی از استان‌ها پیک دوم از پیک اول بلندتر و شدیدتر بوده و بعضی‌جاها مشابه بوده یا یک مقداری پایین‌تر بوده، وضعیت استان‌ها عین هم نیست.

استان‌هایی داریم که تقریباً می‌بینیم داخل پیک سوم شدند. یعنی پیک اول را گذرانده، آمده بعد پیک دوم و رفته و گذرانده و عبور کرده و حالا وارد پیک سوم شده است.

پس شرایط استان‌ها عین هم نیست. چرا؟ دلیلش به نظرم روشن و همراهش است. آن استان‌هایی که در عزاداری خوب مراعات کردند، مبدأ و مقصد نهایی سفرها در تابستان نبودند، آن استان‌هایی که مراسم قبیله‌ای و طایفه‌ای و سنتی آنها، اجتماعات و درهم تنیدگی در کنار هم نبوده، پروتکل‌ را بهتر مراعات کردند و انضباط اجتماعی‌شان بیشتر بوده است، آنها شرایط بهتری دارند. در بعضی موارد هم به همه اینها کادر درمانی ضمیمه می‌شود که تلاش مضاعفی انجام داده است. همه در کنار هم جمع می‌شود و می‌بینیم یک استان وضع‌اش بهتر است، یک استان وضعش بدتر و یا متوسط است.

بنابراین برمی‌گردیم به همان اصول، اگر می‌خواهیم از این بیماری خطرناک فاصله بگیریم و در عین حال در کنار این بیماری بتوانیم زیست عادی و زندگی معمولی‌مان و فعالیت اقتصادی‌مان را انجام دهیم، باید اصول بهداشتی را دقیقاً مراعات کنیم و همه در این زمینه دست به دست هم بدهیم. در این کار هیچ‌کس و هیچ دستگاهی نمی‌تواند به تنهایی گلیم‌اش را از آب بیرون بکشد. همه باید در کنار هم باشیم.

بخش اقتصادی، درمان و انتظامی، بخش اقتصاد دیجیتال، تبلیغات همه باید دست به دست هم دهیم تا ان‌شاء الله بتوانیم از این بیماری عبور کنیم.

کلمه آخر درباره اربعین است. در جلسات قبلی هم گفته شده، در این جلسه هم تأکید شد بر اینکه هیچ رفت و آمدی برای راهپیمایی در عراق وجود ندارد. مرزهای کشور به طور کامل بسته است. متأسفانه فرمانده نیروی انتظامی در جلسه گزارش دادند یک تعدادی توسط یکسری افراد اغفال شدند. ایشان تعبیر کرد به بلدچی، قبلاً می‌گفتیم قاچاقچی، آدم‌هایی که قاچاقچی هستند و پولی از افراد می‌گیرند و می‌گویند که شما را مرز عبور می‌دهیم و اینها را بردند وسط راه رهایشان کردند و مشکلات و خطرات جانی هم برای بعضی‌ها ایجاد کردند.

تأکید می‌کنیم هیچ‌کس به سمت مرز حرکت نکند. این کار قانونی نیست. نیروی انتظامی، بسیج، سپاه، نیروهای مرزدار، استاندارها و وزارت کشور همه در این زمینه باید احساس مسئولیت کنند که باید از جان مردم حفاظت کنیم و در خود ایران هم باز راهپیمایی در روز اربعین نداریم که در بعضی از سال‌ها در داخل کشور راهپیمایی نمادین بود، آن را هم نداریم.

ان‌شاء الله عزاداری‌های ابا عبدالله الحسین(ع) و اولاد و اصحاب حضرت، با پروتکل‌های بهداشتی، انجام بگیرد.

ان‌شاء الله.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha