جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
سردار فتح الله جعفری

حوزه/ سردار جعفری با اشاره به اعزام اولین گروه های رزمنده روحانی دفاع مقدس، گفت: اولین گروه طلاب از قم به تهران آمدند و شروع به آموزش نظامی کردند. در جبهه های مختلف تقسیم شدند و حتی به سطح فرماندهی یگان های مختلف نیز رسیدند.

سردار فتح الله جعفری، مسئول موسسه شهید حسن باقری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه» با بیان نقش روحانیت در هشت سال دفاع مقدس، اظهار داشت: باید تاکید کنم قشر روحانیت به نسبت جمعیت خود بیشترین شهید را برای انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی تقدیم نظام جمهوری اسلامی کرده است. این قشر در جنگ تحمیلی چه در بحث تبلیغ و چه در بحث خود جنگ نقش بی بدیلی را از خود به جا گذاشته است.

وی با بیان آمادگی اولین گروه های رزمنده روحانی دفاع مقدس، ادامه داد: اولین گروه طلاب از قم به تهران آمدند و شروع به آموزش نظامی کردند. در جبهه های مختلف تقسیم شدند و حتی به سطح فرماندهی یگان های مختلف نیز رسیدند.

مسئول موسسه شهید حسن باقری افزود : در خاطرم است که در مورد حضور طلاب و روحانیون در جنگ شهید حسن باقری اعتقاد داشت که روحانیت لازم نیست مثل بقیه اسلحه بگیرند برای جنگ، بلکه بهترین کار شما تبیین معارف ناب عاشورایی است. روحانیت باید برای رزمندگان به تبیین دفاع از اسلام و کشور وحضور در جبهه ها مطالب روشنگری داشته باشند تا رزمندگان از لحاظ فکری و اعتقادی نیرومند باشند.

سردار جعفری با بیان اینکه باید آثار شهدا و رزمندگان روحانی دفاع مقدس تهیه و مکتوب شود، اظهار داشت: متاسفانه آثار حضور و اقدامات این قشر به طور کامل به جامعه منعکس نشده است و باید در این خصوص اقدامات جدی صورت بگیرد. یکی از این علل های عدم انعکاس نیز را تقید در گمنام بودن از فعالیت های خود در دوران جنگ دانست.

وی با بیان حضور افرادی از روحانیون در جبهه های حق علیه باطل، گفت: از طلبه سطح یک حوزه تا مجتهد و علمای طراز اول در جبهه ها حضور داشتند. یکی از این افراد قشر که در جبهه های جنگ تحمیلی حضور فعال داشت خطیب و واعظ ارجمند حاج شیخ حسین انصاریان است که تقریبا در بسیاری از عملیات ها حضور داشته است.

وی ادامه داد: شیخ حسین انصاریان از جمله روحانیونی بود چه در قبل عملیات و چه در حین عملیات حضور داشت و چقدر حضور ایشان در آن مقطع برای رزمندگان مفید بود و همه رزمندگان مرید ایشان شده بودند.

مسئول موسسه شهید حسن باقری با بیان فعالیت های شیخ حسین انصاریان در دفاع مقدس، بیان داشت: ایشان صبح ها با دعای خود برای رزمندگان فضای معنوی عجیبی ایجاد کرده بود و همین قضیه روحیه رزمندگان را بالا می برد. ایشان مفسر قرآن، حدیث و اخلاق بود و ما مرید ایشان شده بودیم. علمای زیادی برای سر کشی به جبهه ها و رزمندگان به جبهه تشریف می آوردند، ولی شیخ حسین انصاریان از معدود روحانیونی بودند که از اول جنگ تا پایان جنگ حضوری فعال داشتند.

وی با بیان خاطره ای از دعای کمیل شیخ حسین انصاریان، اظهار داشت: ایشان در دوکوهه وقتی دعای کمیل می خواند انقدر نفس ایشان گیرا بود که از یگان های دیگر جبهه برای مراسم دعای کمیل ایشان حضور پیدا می کردند.

سردار جعفری افزود: روحانیون در جنگ بیشتر تمایل داشتند که مثل بقیه اسلحه در دست بگیرند و در خط مقدم حضور داشته باشند، ولی سردار شهید حسن باقری تکلیف این قشر را در تبلیغات جنگ می دیدند و همین تکلیف هم چقدر برای رزمندگان و پیش برد جنگ موثر بود.

وی با بیان خاطره ای از یک از روحانی گردان، تاکید کرد: یک روحانی در جنگ همراه ما بود به نام شیخ صادق نمازی که متاسفانه امسال فوت کردند. ایشان همراه ما در جنگ بودند و از کوچکترین کار که شستن لیوان رزمندگان  تا پوشیدن لباس رزم و گرفتن اسلحه کوچکترین خستگی احساس نمی کرد و واقعا در همه کار جبهه نفر اول بود. وقتی ما به ایشان اعتراض می کردیم می گفت: من دارم خدمت می کنم و خدا از این کار خوشش می آید

وی در پایان اظهار داشت: این قشر عمق قضایا را فهمیده بودند و واقعا هم مخلصانه در جبهه کار می کردند. روحانیت در جنگ از یک طلبه سطح پایین از لحاظ علمی تا مجتهد در جنگ حضور داشتند. شخصیت های بزرگی مثل آیت الله مدنی، آیت الله اشرفی اصفهانی و برزگان دیگر در جبهه حضور پیدا می کردند و این نقطه قوت ما در جنگ بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha