شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
دفاعیه

حوزه/ طلبه سطح سه موسسه آموزش عالی فاطمه الزهرا(س) اصفهان، از پایان نامه خود با عنوان «بررسی آرایه های ادبی سوره های الرحمن، واقعه، حدید و مجادله با محوریت تفسیر المیزان» دفاع کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، خانم نسترن درویشی طلبه سطح سه موسسه آموزش عالی فاطمه الزهرا(س) اصفهان، از پایان نامه خود با عنوان «بررسی آرایه های ادبی سوره های الرحمن، واقعه، حدید و مجادله با محوریت تفسیر المیزان»، با راهنمایی دکتر فاطمه گلی و داوری آقای جعفری دفاع کرد.

درویشی در دفاع از پایان نامه خود گفت: اعتقاد به بلاغت آیات ونقش آن در فهم آیات که باوری دیرین در میان برخی از مفسران قرآن و معتقدان وحی است، نویسندگان را بر آن داشته که به نکته های بلاغی اشاره نمایند. برای فهم عمیق و تبیین صریح آیات قرآن شناختن نکاتی در مورد ساختار و ترکیب و ترتیب قرار گرفتن کلمات و جملات ضرورت دارد که دستیابی به این امور از طریق علوم ادبیات عرب میسراست و ازجمله آن علوم:علم معانی و بیان و بدیع که تحت عنوان دانش بلاغت یا آرایه های ادبی قرار می‌گیرند نقش به سزایی دارند.

وی ادامه داد: در تفسیر المیزان ، مرحوم علامه طباطبایی علاوه بر توجه به ابعاد مختلف فلسفی، روایی و غیره به استفاده از نکته های بلاغی نیز پرداخته و با استعانت از آنها معنای دقیقی از آیات را ارائه داده است. در این تحقیق تلاش شده که موارد بلاغی ذیل سوره‌های« الرحمن» ، «واقعه » ، «حدید» و «مجادله» به روش توصیفی- تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه‌ای تنظیم  شود و از دیدگاه تفسیرالمیزان اعم از مواردی که به صورت صریح از صنعت بلاغی نامبرده شده و مواردی که غیر صریح است و ممکن است فقط به آنها اشاره شده باشد، بررسی و استخراج گردد و بر اساس کتاب جواهرالبلاغه تنظیم شود.

درویشی با بیان اینکه پژوهش انجام شده از سه بخش تشکیل شده است افزود: بخش اول، کلیات و مفاهیم که در آن الفاظ مرتبط با موضوع تحقیق توضیح داده شده است. بخش دوم آرایه های علم معانی که درآن شواهدی برای عنوان‌هایی مانند:خبر، انشاء، احوال مسندالیه، مسند و... بیان شده است و بخش سوم، آرایه های علم بیان و بدیع که در آن شواهدی بر تشبیه، مجاز، استعاره، کنایه و محسنات معنوی و لفظی بیان گردیده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha