پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
دفاعیه

حوزه/ طلبه مرکز تخصصی فاطمه الزهرا(س) خمینی شهر از پایان نامه خود با عنوان «تطبیق نظریه توسل از دیدگاه علامه طباطبایی و رشیدرضا با محوریت آیه ۳۵ سوره مائده» دفاع کرد.    

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، فاطمه السادات میرلوحی، طلبه مرکز تخصصی فاطمه الزهرا(س) خمینی شهر از پایان نامه خود با عنوان «تطبیق نظریه توسل از دیدگاه علامه طباطبایی و رشیدرضا با محوریت آیه ۳۵ سوره مائده» با داوری حجت الاسلام الهی دوست و راهنمایی داود اسماعیلی دفاع کرد.      

میرلوحی در دفاع از پایان نامه خود گفت: مطالعه تطبیقی در موضوعات قرآنی از جمله مطالعات سودمند جهت ارزیابی و شناخت ضعف ها و کاستی ها و نیز نقاط قوت جریان های مختلف فکری است.

وی ادامه داد: جایگاه مهم این نوع مطالعات در حوزه مباحث تفسیری و کلامی فراتر از یافتن نارسایی ها و نکات مثبت اندیشه های مختلف زمینه ای مساعد جهت تقریب مذاهب و جریان های فکری است؛ از این رو در این پژوهش، توسل به عنوان یکی از مسائل مهم و مورد اختلاف میان شیعه و اهل سنت بر اساس دیدگاه علامه طباطبایی و رشیدرضا تحلیل گردیده است.

میرلوحی تصریح کرد: این موضوع صرف نظر از منابع کلامی، در تفاسیر متعددی قابل بررسی می باشد؛ ولی به هر حال، با توجه به جایگاه مؤثر این دو مفسر در میان قرآن پژوهان متأخر، تحلیل های ایشان در این پژوهش مورد توجه قرار گرفته است.

وی گفت: شناخت توسل صحیح از غیرصحیح و نیز تمایز توسل مشروع از غیرمشروع هدفی است که این رساله در پی آن بوده تا از این طریق، ابهامات موجود در این موضوع برطرف شود. در این میان، بررسی دو دیدگاه بیانگر نوعی همگرائی در اصل توسل و جواز توسل به اسماء و صفات خداوند و نیز مشروع دانستن توسلِ به معارف قرآن و اعمال صالح و نهایتاً پذیرش حقانیت توسل به دعا و شفاعت پیامبر در زمان حیات و روز قیامت می‌باشد.

میرلوحی اظهار کرد: علامه طباطبایی توسل به دعای اولیاء و انبیاء و صالحین در عالم پس از مرگ یعنی برزخ و نیز توسل به ذات ایشان را می پذیرد و آن را مساوی توحید دانسته و بر آن استدلال می کند؛ اما در مقابل، رشید رضا نه تنها به ردّ توسلات مذکور می پردازد؛ بلکه آن را نوعی شرک و خروج از دین دانسته و آیات و روایات را مؤید اندیشه خود می پندارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha