چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
کد خبر: 922777
۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۴
دفاعیه

حوزه/ طلبه سطح سه موسسه آموزش عالی فاطمه الزهرا(س) اصفهان، از پایان نامه خود با عنوان «ترجمه و نقد فصل دوم از کتاب نماینده ولی فقیه در سپاه، اثر رینولدز دفاع کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، خانم مرضیه رنجبر طلبه سطح سه موسسه آموزش عالی فاطمه الزهرا(س) اصفهان، از پایان نامه خود با عنوان تطبیق آیات جهاد  در «التفسیر الکاشف و  فی ظلال القرآن»، با راهنمایی داوود اسماعیلی دفاع کرد.

رنجبر در دفاع از پایان نامه خود گفت: جهاد به معنای بذل مال و جان برای گسترش اسلام و شعایر دینی است، مسئله‌ی جهاد از مسائل مهم و چالش‌برانگیز آموزه‌های اسلام است که آیات بسیاری به آن پرداخته است.

وی ادامه داد: به دنبال شکل‌گیری نهضت‌های ضد استعماری در عصر حاضر، مفسران از سویی با هدف جلوگیری از کشتار و نشان دادن چهره‌ی مسالمت جوی اسلام و از سوی دیگر با هدف پیراستن اسلام از تمام پیرایه‌هایی که دشمنان بر آن بسته بودند، به بازخوانی این آیات پرداختند، اهمیت مسئله زمانی تشدید شد که گروه‌های تکفیری با استناد به نظرات برخی مفسران، اقدام به تکفیر و کشتار پیروان سایر مذاهب نمودند، اقدامی که باعث شد مستشرقان و پیروان سایر ادیان، اسلام را دینی خشونت‌طلب قلمداد کنند.

رنجبر گفت: مفسران با نگرش‌های گوناگونی به تحلیل آیات جهاد پرداخته‌اند، افرادی مانند محمدجواد مغنیه و سید قطب به بعد جهادی آیات، توجه ویژه‌ای نشان داده‌اند و بسیاری از آنها را به مبارزه علیه استعمارگران امروزی تحلیل نموده‌اند.

وی اضافه کرد: در پژوهش پیش رو با مقایسه‌ی تطبیقی دیدگاه‌های این دو مفسر شیعه و سنی معاصر که در اوضاع اجتماعی خاصی قرآن را تفسیر نموده‌اند، نقاط اشتراک و افتراق آنها در زمینه‌ی مباحث تئوری و راهکارهای عملی جهاد مشخص گردیده و معلوم می‌شود هیچ‌یک از آنها به دنبال ترویج خشونت و کشتار نیستند، بلکه هدف از جهاد را دفاع از امت اسلامی و دفع موانع گسترش این دین دانسته‌اند، البته این دو مفسر اختلاف رویکردهایی نیز با یکدیگر دارند که برخی ناشی از اختلاف اساسی دو مذهب مذکور و برخی ناشی از دیدگاه خاص هر یک از آنها نسبت به مسئله‌ی جهاد است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • عاطفه پولاد IR ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
    0 0
    پایان نامه بسیار خوبی بود