جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 922943
۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۹
جبهه

حوزه/ مراسم «روایتی از جبهه‌ها» با موضوع بررسی «فرمانده کل قوا، خمینی روح خدا و عملیات ثامن الائمه(ع)»، در مدرسه علمیه خواهران حضرت فاطمه محدثه اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، آزاده تاجمیر ریاحی،  در مراسم «روایتی از جبهه‌ها» با موضوع بررسی «فرمانده کل قوا، خمینی روح خدا و عملیات ثامن الائمه(ع)» در جمع تعدادی از کارکنان و طلاب با رعایت پروتکل های بهداشتی در مدرسه علمیه خواهران حضرت فاطمه محدثه(س) اصفهان به شهادت امام حسین(ع) و یاران باوفای ایشان اشاره کرد و گفت: شهدای انقلاب اسلامی با تأسی به امام شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در مقابل ظلم و استکبار جهانی ایستادند و راه زیارت کربلا که سالیان دراز توسط رژیم بعث صدام بسته شد بود، را باز کردند.

کارشناس دینی با استناد به اسناد تاریخی در مورد شرایط ایران و عراق در آغازین روزهای جنگ تحمیلی، بیان داشت: در این جنگ، همه استکبار از نظر تجهیزات انسانی، نظامی و اقتصادی بر علیه ما بود. در همه جنگ ها همیشه یک گروه در مقابل گروه دیگر قرار می گیرد اما در این جنگ تحمیل شده، ما، «یک به علاوه خدا» بودیم. ۱۸ کشور به صدام نیرو دادند. عربستان سعودی ۶۰ میلیارد دلار به صدام کمک کرد و از نظر نظامی نیز کشورهای غربی مثل ایتالیا، انگلیس و آلمان، تجهیزات فراوانی در اختیار عراق گذاشتند.

مبلغ حوزه با اشاره به اوضاع ایران، در دوران ابتدای جنگ، بیان کرد: در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ عراق به کشور ما حمله کرد. این در حالی بود که در داخل ایران، از یک طرف، وجود بنی صدر با تفکرات لیبرالیستی و از طرفی وجود منافقین و نیز اختلافات مکتبی بین نیروهای انقلابی مشکلات ناشی از جنگ را تشدید می کرد. ۳۰ خرداد ۱۳۶۰ بنی صدر از ریاست جمهوری عزل شد. ۷ تیر همان سال، انفجار دفتر حزب جمهوری اتفاق افتاد و همچنین ۸ شهریور ماه ۱۳۶۰  انفجار دفتر ریاست جمهوری و شهادت محمد جواد رجایی از حوادث ناگواری بود که اوضاع کشور را آشفته کرده بود.

وی در ادامه افزود: در کنار این مشکلات داخلی، در این بازه زمانی نیز، حدود ۱۵ هزار کیلومتر از خاک ایران توسط رژیم بعث عراق، اشغال شده بود. اما به حول و قوه الهی و تدبیر امام راحل، اولین عملیات توافق آمیز ارتش و سپاه به نام «عملیات فرمانده کل قوا، خمینی روح خدا» انجام و ۹ کیلومتر از خاک ایران آزاد شد.

تاجمیر در بخش بعدی، به «عملیات ثامن الائمه» اشاره کرد و بیان داشت: در تاریخ ۵ مهر ۱۳۶۰ خرمشهر، کاملا سقوط کرد و آبادان نیز محاصره شده بود. امام خمینی(ره) فرمودند: حصر آبادان باید شکسته شود. رزمنده های ما با رمز «نصر من الله و فتح قریب» عملیات ثامن الائمه را آغاز کردند و در ابتدا شبانه با منهدم نمودن دو پل به نام های «قصبه» و «حفار» که عراقی ها بر روی رود کارون زده بودند، آن ها را غافلگیر کرده و محاصره نمودند. در این عملیات حضور شهیدان خرازی، کشوری، حسن باقری و  صیاد شیرازی نقش موثری در این پیروزی داشت. سه روز بعد از آزادسازی خرمشهر، حصر آبادان هم شکسته شد و ۱۸۰۰ اسیر و ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ کشته عراقی، ۱۰۰ دستگاه تانک، ۶۰ نفربر، ۱۵۰ خودرو، ۳ لودر و ۳ فروند هواپیمای عراقی با همه تجهیزات توسط رزمندگان ما به غنیمت گرفته شد.

تاجمیر ریاحی در بخش پایانی جلسه به کمبود تجهیزات نظامی و مبتدی بودن رزمندگان در روزهای آغازین جنگ اشاره کرد و گفت: جنگ ما بسیار نابرابر بود. ما در اوایل عملیات، آر پی جی هم نداشتیم. بچه های ما آموزش نظامی ندیده بودند و شرایط بسیار سخت بود. اما به یاری خداوند، اخلاص، شهامت و ایمان رزمندگان ما در این ۸ سال، روز به روز بر تجربیات ما افزوده شد و به یقین می توان گفت الگوی حقیقی این عزیزان، سید و سالار شهیدان بود که با «فریاد هیهات من الذله» در گوش تاریخ، این راه و رسم آزادگی را برای  همه اعصار به یادگار گذاشت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha