پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
سفر رهبر انقلاب به قم

حوزه/ تنی چند از خبرنگاران صدا و سیمای استان از حس و حال وصف ناشدنی خود درباره سفر مهرماه سال ۸۹ مقام معظم رهبری به قم گفتند و آن را خاطره ای فراموش ناشدنی در همه دوران کاری خویش در رسانه ملی توصیف کردند.

به گزارش خبرگزاری حوزه،گرچه دقیقاً یک دهه از آن روز می گذرد، اما به یقین ۲۷ مهرماه سال ۸۹ یکی از تاریخی ترین روزهایی است که قم و اهالی آن به چشم دیده اند، چه آن که در این روز به یادماندنی، مقام معظم رهبری با سفر به شهر قم، زمینه ساز برکات فراوانی برای این دیار مقدس شدند.

نقطه عطف این سفر ده روزه که ده سال از وقوع آن می گذرد، البته همین روز مورد اشاره است که خبرنگاران و اهالی رسانه به تولید خبر و انعکاس آن در ابعاد ملی و بین المللی پرداختند و بی شک در این میان، خبرنگاران واحد خبر صدا و سیمای استان نقش پررنگی در این امر مهم داشتند.

به بهانه دهمین سالگرد این سفر خاطره انگیز و ماندگار با سه تن از خبرنگاران صدا و سیمای استان که در آن روز به مخابره و پوشش خبر اهتمام داشتند، گپ و گفتی داشته ایم که مشروح آن در ادامه می آید؛

خاطره فراموش ناشدنی آن روز تاریخی

مریم احمدی

مریم احمدی با اشاره به این که در نخستین ماه از فصل پاییز سال ۸۹ برای مردم قم اتفاق بزرگ و خجسته سفر رهبر معظم انقلاب اسلامی به این دیار مقدس رقم خورد، اظهار داشت: اگر اشتباه نکنم ۱۴ مهرماه همان سال بود که استاندار وقت اعلام کرد تا پایان این ماه، شاهد سفر مقام معظم رهبری به قم خواهیم بود و از همان روز نیز به لحاظ رسانه‌ای  برای ثبت اتفاقات این سفر، برنامه‌ریزی‌ها شکل گرفت.

وی افزود: ۲۷ مهرماه روز دیدار خاطره انگیز مردم قم با رهبر و مقتدایشان بود و خبرنگاران باید براساس موقعیت های جغرافیایی که برای ثبت استقبال در نظر گرفته شده بود، حضور پیدا می کردند که بنده طبق برنامه ریزی صورت گرفته، بر روی پشت‌بام پاساژ حجت که خیابان ۱۹ دی(باجک) را کاملاً پوشش می‌داد، مستقر شدم برای ضبط پلاتو و خیل جمعیت زن و مرد و پیر و جوان کنار همدیگر را نظاره گر بودم و خوب خاطرم هست که زمین و زمان می لرزید زیر قدوم مشتاقان دیدار مقام معظم رهبری.

 وی گفت: با نزدیک تر شدن خودروی حامل حضرت آقا، اشتیاق و فشار جمعیت نیز بیشتر می شد و ایشان در این خیل عظیم، به سان خورشیدی بودند که همه مردم تلاش می‌کردند، خود را به این کانون محوری برسانند تا بهتر بتوانند انوار زیبای چهره ایشان را مشاهده کنند.

تهیه گزارش ۵ دقیقه ای از سفر ده روزه

خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما همچنین بیان داشت: هر چند تیم خبری دفتر حضرت آقا از تهران نیز در این سفر حضور داشتند اما ما هم فعالیت کاری خود را انجام می‌دادیم، چنان که به عنوان مثال من در پایان سفر روز آخر ایشان که تقریباً ۱۰ روزه بود، بسته گزارش ۵ دقیقه‌ای تولید کردم که وقایع نگار روزهایی بود که حضرت آقا قم تشریف داشتند و تقریباً می شود گفت که مهمترین نکات سخنرانی و دیدارهای ایشان در این گزارش وجود داشت.

وی افزود: هر چند حقیقتاً آن روزها فعالیت خبری پر تراکم و سنگینی داشتیم، اما با این حال برایم بسیار شیرین و لذت بخش بود. همین الان که در موردش حرف می‌زنم احساس می‌کنم که چقدر دستیابی به نورانیت و عظمت این انسان شریف برای همه قابل ارزش بود که زن و مرد و کوچک و بزرگ ذوق و شوق این دیدار را داشتند، کما این که به عینه می دیدیم که مردم ساعت‌های طولانی وقت صرف می کردند تا حتماً پای صحبت های رهبر عزیزمان باشند.

حماسه ماندگار ساکنان شهر علم و بصیرت

احمدی همچنین گفت: دستاوردها و برکات سفر ایشان مخصوصاً در مناطق محروم استان با توجه به اعتباراتی که در نظر گرفته شده بود، بسیار مهم و چشمگیر بود و یقین دارم که  مهمترین دستاورد این سفر، این فرمایش حضرت آقا بود که فرمودند اینجا قم است؛ شهر علم و بصیرت و جهاد و این یعنی این که مردم قم باید صاحب علم باشند صاحب بصیرت باشد و همیشه در همه عرصه‌ها جهادگر باشد که در این روزهای  کرونایی ما شاهد این اتفاق خوشایند از سوی جهادگرانی بودیم که خالصانه و با ایثار و از جان گذشتگی برای نجات جان مردم و همشهریانشان تلاش کردند و می کنند.

وی در خاتمه صحبت های خود ابراز امیدواری کرد: در سال‌های آینده شاهد این سفر باشیم تا با حضور مقام معظم رهبری بار دیگر در تاریخ این مرز و بوم، ولایتمداری مردم قم همچون گذشته ثبت و ضبط شود.

سفر پربرکتی که ۳۲۴ طرح و پروژه به همراه داشت

سید مرتضی جلالی، خبرنگار پیشکسوت و با سابقه صدا و سیما نیز در این باره گفت: مهرماه سال ۸۹ در زمینه تهیه گزارش های خبری برای شخص بنده یک توفیق بسیار بزرگ بود تا بتوانیم گوشه هایی از این سفر ارزشمند و پربرکت را انعکاس رسانه ای بدهم.

وی افزود: اگر اشتباه نکنم رهاورد آن سفرتاریخی، ۳۲۴ پروژه و طرح برای استان بود با اعتباری در حدود۱۷۰۰ میلیارد تومان که بنابر گفته مسئولان تاکنون خوشبختانه حدود ۹۰ درصد آن در عرصه های مختلف فرهنگی، عمرانی، ورزشی، بهداشت و درمان و اقتصادی محقق شده و ان‌شاءالله که در آینده نزدیک مابقی نیز به بهره برداری برسد.

وی بیان داشت: واقعیت آن است که همه این سفر و جزییاتش برای ما سرشار از خاطرات شیرین و ماندگار بوده است، به خصوص روز ۲۷ مهرماه که حضرت آقا وارد شهر قم شدند و همه مردم از طیف ها و سلایق و اقشار گوناگون از مدت ها قبل چشم انتظار این واقعه بودند.

خیابانی که کانون شور و شوق مردم ولایتمدار بود

خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما همچنین افزود: میان کسبه و اهالی خیابان ۱۹ دی به ویژه از پل فرهنگیان به سمت سه راه بازار و حرم شور و حال بیشتری حاکم بود و این خیابان به کانون شور و شوق بی مثال مردم ولایتمدار قم در آن ایام تبدیل شده بود. انسان یک شور و حال و طراوتی خاص را در آن روزهای قم احساس می کرد به خصوص در این خیابان به طوری که بسیاری از مردم جلوی در خانه ها را تمیز می کردند و کسبه، شیشه های مغازه های خود را پاک می کردند و برخی نیز پرچم می گذاشتند. یادم هست مغازه ای در خیابان ۱۹ دی وجود داشت که پادری و فرش می فروخت. خب ما قبل از سفر آقا در گزارش های خبری درباره حال و هوای مردم مصاحبه می گرفتیم و وقتی از فروشنده و صاحب این مغازه سوال کردیم که می دانید چه خبر است و قرار است چه اتفاقی بیفتد، بنده خدا که انسان ساده ای نیز به نظر می رسید اظهار بی اطلاعی کرد و وقتی گفتم قرار است اتفاقی بیفتد، فکر کرد که منظورم از اتفاق، خبر بدی است که گفت خدا نکند اتفاقی بیفتد اما وقتی به ایشان گفتیم که قرار است به زودی مقام معظم رهبری به قم بیایند و از جلوی مغازه شما عبور کنند، گفت این که بهترین اتفاق است و ایشان فرزند حضرت زهرا(س) و نائب امام زمان است و چه سعادتی از این بهتر برای ما که میزبان ایشان باشیم.

سید مرتضی جلالی

عروس و دامادی که مشتاق دیدن چهره حضرت آقا بودند

وی ابراز داشت: از دیگر اتفاقات خوب و شیرین برای بنده در آن روز تاریخی، تازه عروس و تازه دامادی بودند که با همان لباس عروسی و دامادی به آن جا آمده بودند و می گفتند که ما به اینجا آمده ایم تا با دیدن آقا، زندگی مان رنگ و بوی خدایی بگیرد و با رؤیت ایشان که نائب امام زمان(عج) است، برکت به زندگی مان بیاید. یادم نمی رود که در بین جمعیت بودند پیرمردها و پیرزن هایی که با سختی و مشقت و بعضاً با عصا یا ویلچر به میان انبوه جمعیت آمده بودند و با این حال ساعت ها منتظر بودند که حضرت آقا از فلان نقطه عبور کنند و آن ها ایشان را از نزدیک ببینند و واقعاً این شور و شعف را تا به حال در جای دیگری مشاهده نکرده بودم که چگونه مردم عاشقانه چشم به راه رهبرشان هستند.

خبرنگار باسابقه صدا و سیمای مرکز قم همچنین افزود: برای ما که سال هاست به بهانه های مختلف گزارش خبری تهیه می کنیم و در مراسم های گوناگون شرکت می کنیم، تماشای این موج عظیم جمعیت بسیار جالب بود و این که به عنوان مثال جوان هایی با تیپ ها و قیافه هایی می دیدیم که شاید فکر نمی کردیم این ها را در این جور جاها ببینیم اما عشق و ارادت آحاد مردم به رهبر معظم انقلاب واقعاً وصف ناشدنی است.

وی گفت: در آن روز تاریخی (۲۷ مهرماه) حدود سی، چهل گروه خبری از صدا و سیما از همان ابتدای مسیر تا داخل حرم و دیگر مناطق حضور داشتند و پلاتوی زنده و یا گزارش تهیه می کردند و همه ابعاد و زوایای سفر را مستندنگاری می کردند و بنده به همراه گروهم در مسیر اصلی قرار داشتیم و این شور و شوق بی نظیر را گزارش می کردیم.

شیرین ترین روز کاری در طول خدمت رسانه ای

معصومه سعادتی، خبرنگار صدا و سیمای مرکز قم نیز با اشاره به این که ۲۷ مهرماه سال ۸۹ شیرین ترین و ماندگارترین روز کاری بنده در همه سال های خدمتم در مرکز نور بوده است، اظهار داشت: قطعاً برای بسیاری از هم استانی ها و همشهریان عزیزم که آن روزها را به خاطر دارند، آن روز یک روز خاصی برای تاریخ قم بود؛ روزی که همه اقشار مختلف مردم مشتاقانه در انتظار ورود رهبر حکیم و بزرگوار انقلاب اسلامی بودند و با آن حماسه ماندگار خود، نشان دادند که مردم این دیار در ولایتمداری در کل کشور زبانزد هستند.

وی افزود: در آن روز، خوب به خاطر دارم یکی اسپند دود می کرد، دیگری شربت و شیرینی توزیع می کرد، بسیاری هم مشتاقانه تصاویر حضرت آقا را در دست گرفته و چشم به راه بودند تا مولا و مقتدایشان را ببینند. همچنین یادم هست برخی خانم ها با جارو دم درب خانه شان را تمیز می کردند. از آن سو برخی بچه های مدرسه ای نیز گروه سرود راه انداخته بودند و شعر می خواندند و در این میان کم نبودند پدران و مادران شهیدی که به همراه قاب عکس فرزند شهیدشان خود را به خیل عظیم جمعیت رسانده بودند.

تراکم شدید جمعیت و دشواری ارتباط با صدا و سیما

سعادتی همچنین گفت: بنده در آن روز در ابتدای مسیر ورود حضرت آقا بودم و قرار بود گزارش هایم را از آن جا مخابره کنم. به نظرم حدود ساعت ۱۰ صبح بود که مقام معظم رهبری وارد خیابان ۱۹ دی شدند و من در تماس تلفنی ام، ورود ایشان را به مرکز صدا و سیمای استان اطلاع دادم. بعد از آن قرار شد که ارتباط بعدی خودم را از میدان جهاد داشته باشم که حدود هشت کوچه بالاتر از محل اولیه قرارم بود.

معصومه سعادتی، خبرنگار صدا و سیما

شاید برای شما جالب باشد که بدانید حدود یک ساعت و نیم بعد با من از صدا و سیمای استان تماس گرفتند و پرسیدند که خودروی حامل مقام معظم رهبری کجاست که من گفتم این قدر تراکم جمعیت زیاد است که من نمی توانم حرکت کنم، چرا که در این مدت تنها توانسته بودم فقط یک کوچه بالاتر بیایم و لذا می بایست از همان جا نیز ارتباط زنده برقرار می کردم که خود این کار نیز با دشواری هایی روبرو بود.

خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: در هر صورت واقعاً عرض می کنم که یاد آن روزهای پرخیر و برکت بخیر که در عرصه  های مختلف فرهنگی و عمرانی و اقتصادی برای شهر و استان ما توام با برکات فراوانی بود، به طوری که اگر امروز به فضای کلی شهر و استان در ابعاد مختلف نگاهی بیندازیم به راحتی متوجه تفاوت ها نسبت به ده سال قبل می شویم.

وی در خاتمه سخنان خود ابرازامیدواری کرد: ان‌شاءالله با نابودی ویروس منحوس کرونا در آینده ای نزدیک بار دیگر چشممان به جمال رهبر معظم انقلاب روشن شود و شاهد سفر ایشان به شهر مقدس قم باشیم.

گفتگو از: سید محمد مهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha