پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
طلبه برتر

حوزه/ بانوی طلبه برگزیده جشنواره علامه حلی(ره) گفت: در سطح سه به دلیل علاقه ای که داشتم، رشته تفسیر را انتخاب کردم، زیرا دنبال جایی بودم که بتوانم در این زمینه تحصیلات تکمیلی داشته باشم، اما دانشگاه آن طور که می خواستم این نیاز را برطرف نمی کرد.

مرضیه رنجبر برگزیده جشنواره علامه حلی(ره) در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اصفهان با اشاره به ارائه اثر تحقیقی و پژوهشی خود با عنوان «آیات جهاد در تفسیر الکاشف» ، اظهار کرد: از سال ۸۸ وارد حوزه شدم و سطح دو را در سال ۹۳ تمام کردم، سپس وارد سطح سه شدم و این اثر نیز پایان نامه سطح سه من بود که به جشنواره ارسال کردم و حائز رتبه برتر شد.

وی با بیان اینکه پیش از ورود به حوزه علمیه تحصیلات دانشگاهی داشتم، افزود: در سطح سه به دلیل علاقه ای که داشتم، رشته تفسیر را انتخاب کردم، زیرا دنبال جایی بودم که بتوانم در این زمینه تحصیلات تکمیلی داشته باشم، اما دانشگاه آن طور که می خواستم این نیاز را برطرف نمی کرد.

برگزیده جشنواره علامه حلی(ره) امسال با بیان تمایزها، محسنات و تفاوت های دانشگاه با حوزه گفت: از نظر غنای علمی به طور مسلم حوزه، از نظر اساتید و هم چنین از نظر کاری که از طلبه انتظار دارند بسیار  خوب  است و حداقل هیچ کس کم کاری نمی کند و اساتید حوزه علمیه، علم و دانشی را که دارند در اختیار طلاب می گذارند.

وی اضافه کرد: این اثر که رتبه سوم کشوری را کسب کرد، اثری است که دو تفسیر شیعه و اهل سنت را بررسی کرده و بیشتر بُعد جهادی آیات را از نظر جهاد اصغر و جنگ مسلحانه توضیح داده است.


این طلبه پژوهشگر به تبیین نقاط اشتراک و افتراق دیدگاه شیعه و اهل سنت پیرامون آیات جهاد پرداخت و افزود: این دو دیدگاه درباره جهاد از جهاتی با هم اشتراکات زیادی داشتند و البته نقاط افتراق نیز دارند که به همان اختلافاتی که دیدگاه شیعه و اهل سنت با هم دارند برمی گردد.

وی، ریشه نقاط افتراق دیدگاه ها را ناشی از مشرب فکری این دو مذهب عنوان کرد و ادامه داد: در آیات جهاد، نظر سید قطبی که از علمای اهل سنت است این بوده که برخی از آیات به اجتهادات پیامبر(ص) برمی گردد، اما در دیدگاه شیعه این آیات را از اجتهاد پیامبر(ص) ندانسته و در واقع دستورات الهی می دانند.

برگزیده جشنواره علامه حلی خاطر نشان کرد: در واقع همان دیدگاهی که اهل سنت درباره پیامبر(ص) دارند و حضرت را در همه زمینه ها معصوم نمی دانند و سید قطب نیز به دنبال همان دیدگاه رفته است، اما دیدگاه شیعه این گونه نمی باشد.

رنجبر در ادامه به کیفیت برگزاری جشنواره علامه حلی اشاره کرد و افزود: این جشنواره، جشنواره بسیار خوبی است و غنای علمی آن سال به سال بهتر می شود و از همان سال های اولی که وارد حوزه شدم مرتب مقالات و تحقیقاتی را برای جشنواره ارسال می کردم، اما به دلیل برخی ضعف ها رتبه نمی آورد، اما امسال آن ضعف ها را برطرف کرده و پایان نامه در جشنواره رتبه آورد.

وی اضافه کرد: یکی از اهداف حوزه این است که طلاب در زمینه تبلیغ، یا تدریس و تحقیق و پژوهش، موفقی باشند و اگر ضعف ها برطرف شود و اساتید قوی تری را انتخاب کنند و به طلاب در زمینه مقاله نویسی از همان ابتدای ورود به حوزه آموزش دهند، زمینه بهتری فراهم می کند تا طلاب بتوانند زودتر پا به عرصه پژوهش بگذارند.

برگزیده جشنواره علامه حلی ضمن توصیه به طلاب در خصوص اهتمام مسئله پژوهش، گفت: طلاب هر چه می توانند در این زمینه تلاش کنند، زیرا به هر حال به عنوان سربازان امام زمان(عج) فعالیت می کنند و با دیدگاه های منفی که علیه اسلام وجود دارد، می توانند با پژوهش های علمی که انجام می دهند شبهاتی که علیه اسلام مطرح می شود را پاسخ دهند، البته به شرط آن که تمام تلاش خود را داشته باشند.

گفت وگو: سیدامیر حسین ابطحی
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha