جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کاهش جمعیت

حوزه/ در دو دهه اخیر شاهد کاهش زیر نرخ جمعیت می باشیم و این شرایط کرونایی هم اوضاع را به مراتب بدتر کرده تا جایی که شاهد کمترین موالید در ۵۰ سال اخیر هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین  سقای بی ریا در نشست هم اندیشی فعالین جمعیت مراکز حوزوی و دانشگاهی که  با حضور آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه در سالن مرحوم آیت الله حائری مرکز مدیریت حوزه در قم برگزار شد، گفت: در اولین همایش جمعیتی که به محضر رهبر انقلاب رسیدیم، ایشان در آن جلسه بر بحث رفع گره و تکثیر جمعیت تأکید داشتند. در ادامه همین پیشنهادهایی به دفتر رهبر انقلاب ارائه و یکی از آن پیشنهادها، تقسیم فعالیت های نیروهای ستادی مراکز حوزوی و... بود.

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی امام خمینی(ره) افزود: در ادامه همین، کارگروه جمعیت و مرکز هماهنگی به عنوان ستاد در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) راه اندازی شد.

وی بیان داشت: اما در شرایط کنونی مهمترین ارگانی که می تواند در ترویج جمعیت و تشویق مردم به این امر مؤثر عمل کند، صدا و سیما است.

حجت الاسلام میرصالح حسینی، از فعالین عرصه جمعیت نیز با بیان که در حوزه جمعیت عامل انسانی و ساختاری مورد بی توجهی و بی اطلاعی قرار گرفته است، گفت: عمده مشکل در این بحث نبود نگاه سیستمی است.

وی بیان داشت: برای این که بتوانیم در عرصه جمعیت کارمؤثری انجام دهیم، لازم است نگاه مان به بحث جمعیت اجتماعی فرهنگی باشد.

جامعه برای پذیرش افزایش جمعیت آماده نیست

حجت الاسلام ساکی، از اعضاء مجمع فعالان جمعیت بنیاد خاتم الاوصیاء نیز در سخنانی گفت:‌ این مجمع توانست اقداماتی چون برگزاری نشست شورای راهبردی، برگزاری نشست های تخصصی و رسانه ای، برگزاری دوره های آموزشی، تولید محصولات رسانه ای، تولید کتاب،نشریه، فیش، برنامه های نوآورانه، برنامه های اقتضایی و تک برنامه برای افزایش بحث جمعیت در کشور انجام دهد.

وی گفت: بخشی از فعالیت های مجمع فعالان جمعیت بنیاد خاتم الاوصیاء در ارتباط با توانمند سازی مردم است.

حجت الاسلام ساکی ادامه داد: این مجمع از جایگاه مردمی برخوردار است و در همین مسئله سعی کردیم برای اجرای منویات رهبر انقلاب فعالیت ها را تقسیم کنیم.

عضو مجمع فعالان جمعیت بنیاد خاتم الاوصیاء بر ضرورت سخن گفتن در مورد بحث جمعیت با مسئولین و نخبگان تأکید کرد، افزود: ولی مشکل این است که با مردم نمی شود در بحث افزایش جمعیت سخن گفت چرا که جامعه در شرایط کنونی توان پذیرش این امر را ندارد برای همین پیشنهاد می کنیم روی موضوعات پیرامونی جمعیت مانند بحث سقط جمعیت و تک فرزند، ارتقای جایگاه مادری و ناباروری تمرکز کنیم.

وی با بیان این که در حال حاضر۳ میلیون پدر و مادر در کشور تک فرزند می باشند، اظهار داشت: سعی کردیم برای اجرای این پیشنهاد دبیرخانه سقط، خانواده پرجمعیت، دبیرخانه جایگاه مادری و دبیرخانه مادرانه در کشور راه اندازی کنیم.

وضعیت جمعیت در کشور نگران کننده است

خانم اردبیلی، دیگر عضو جمعیت مراکز حوزوی و دانشگاهی نیز گفت: در دو دهه اخیر شاهد کاهش زیر نرخ جمعیت می باشیم و این شرایط کرونایی هم اوضاع را به مراتب بدتر کرده تا جایی که شاهد کمترین موالید در ۵۰ سال اخیر هستیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر دو دهه طلایی موالید کشور از دست رفته و باید سعی کرد این موالید را روی دهه بعدی مانند متولدین ۷۰ به بعد سرمایه گذاری کرد.

این عضو فعال اظهار داشت: در حال حاضر بعضی از دو گانه ها در جامعه مانند تردید در بین دختران متدین بی تحصیل و همسر، مادر بودن و شغل، دو گانه سلامت، کیفیت تربیت وجود را می توان با کار مطالعاتی در حوزه حل کرد.

اردبیلی با بیان این که متأسفانه خانواده متدین توجه چندانی به بحث جمعیت و سقط جنین ندارند، و از کنار آن به سادگی عبور می کنند، اظهار داشت: این مسائل را می توان با تبیین و مطالعه در درون حوزه به سرانجام رساند.

وی با بیان این که باید سعی کرد محیط هایی را برای بحث حضور فرزندان مانند مسجد، هیئت و... آماده کرد، گفت: متأسفانه این مسئله هم چندان قوتی ندارد و این مجموعه هم هنوز آماده پذیرش فرزندان نیستند.

این عضو فعال عرصه جمعیت گفت: الان در آستانه بسیار خطرناکی در بحث جمعیت و کاهش جمعیت هستیم و این اتفاق که زیر کاهش باروری قرار گیریم، قطعا گرفتار شدن در آن غیر ممکن نیست و وقتی هم گرفتار شدیم، رهایی از آن بسیار سخت خواهد بود.

اردبیلی بیان داشت: متأسفانه آمارها نشان می دهد موالید در بحث جمعیت بسیار نگران کننده است و حتی روی ۱/۶ دهم کمتر هم است . این اتفاقی است که بعد از دو دهه، هنوز فعالیت جدی در مورد آن صورت نگرفته است.

متعاقد سازی مخاطبین در بحث جمعیت صورت گیرد

دکتر حاصلی، دیگر فعال عرصه جمعیت از سازمان صدا و سیما و عضو جمعیت ستاد پایدار ملی نیز گفت: فرزند آوری امری بسیار مهم است که اگر بدان توجه نشود، دارای تبعاتی جدی برای کشور خواهد بود که از جمله آن بحث سیاسی،امنیتی و جمعیتی است.

وی بیان داشت:کاهش جمعیت آن قدر سریع اتفاق افتاد که فوق تصور سازمان بین المللی بود و جالب است که این جایزه به ایران تعلق گرفته است.

این عضو فعال عنوان کرد: هدف ما سازمان صدا و سیما متقاعدسازی مخاطبین در بحث جمعیت است. معتقدم برای جلب مخاطبین باید تحلیل مناسب از بازار فرزند آوری داشته باشیم، چرا که در این مورد باید همه عوامل مورد شناسایی قرار گیرد که از جمله آن بحث آموزه ها و قوانین است.

حاصلی عنوان کرد: وظیفه ما در رسانه ملی اتخاذ برنامه هایی برای متقاعد کردن مخاطبین است و این امر بدون توجه و مشارکت مخاطبین هم میسر نخواهد بود. در این باره صرفا نباید به اطلاع رسانی صرف توجه کرد، بلکه باید همه شبکه ها برای بحث تبیین و توجیه فرزند آوری به کار گرفته شود و این کار هم صورت گرفته است.

عضو جمعیت ستاد پایدار ملی نیز با بیان این که عمده دلیل ترس مخاطب از فرزندآوری، شیوه های زندگی ناشی از اومانیستی و فقر است، گفت: باید سعی کرد برنامه هایی را برای از بین بردن این دو مسئله طراحی کرد و اگر طراحی نشود، آثار بسیار سوئی را به همراه خواهد داشت.

۳۱۳/۴۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha