پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
پایان تحریم تسلیحات نظامی

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

پمپئو مهره کلیدی فشار حداکثری را لو داد
«مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا گفت، کشورش به کمپین فشار حداکثری علیه ایران ادامه می‌دهد و عربستان سعودی در این کمپین یک شریک کلیدی محسوب می‌شود. پامپئو در مصاحبه با شبکه «العربیه» افزود: «روابط بین آمریکا و عربستان سعودی تاریخی و مستحکم است و [دونالد] ترامپ برای این روابط اهمیت زیادی قائل است».وی در ادامه مدعی شد: «ایران تأمین مالی و تسلیحاتی حوثی‌ها را بر عهده دارد و مسئول حمله به تأسیسات نفتی سعودی است. عربستان سعودی یکی از کشورهای پیشرو در مبارزه علیه تروریسم است».پامپئو در نشستی با «فیصل بن فرحان»، همتای سعودی خود در واشنگتن نیز با تکرار همین ادعاهای نخ‌نما گفته بود: «ایران امنیت منطقه و امنیت عربستان را تهدید می‌کند و از حوثی‌ها در یمن حمایت می‌کند».وزیر خارجه آمریکا در بخش دیگری از این سخنانش گفت واشنگتن از «برنامه‌ای قوی برای فروش سلاح» به عربستان سعودی حمایت می‌کند. وی افزود: «ما امیدواریم که عربستان به "توافق ابراهیم" به منظور عادی‌سازی روابط با اسرائیل بپیوندند».دولت آمریکا بعد از خروج از «برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام تحریم‌ها علیه ایران را از سر گرفته و به سیاست‌هایی تحریک‌آمیز علیه ایران، از جمله ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روی آورده است. ترامپ وعده داده بود با خروج از برجام و پیگیری سیاست موسوم به «کارزار فشار حداکثری» ایران را به حضور پای میز مذاکره برای رسیدن به «توافقی بهتر» -به زعم او- مجاب خواهد کرد. در حالی که بیش از ۲ سال از این وعده می‌گذرد دولت آمریکا در تحقق این هدف ناکام مانده و به همین دلیل ترامپ به خصوص در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر از سوی گروه‌های مختلف در آمریکا آماج انتقادات قرار گرفته است.

کابوس آمریکا به واقعیت پیوست
پایگاه المصدر نیوز در مطلبی پایان تحریم‌های تسلیحاتی ایران را به واقعیت پیوستن کابوس آمریکا توصیف کرد. المصدر نیوز در ابتدای این مطلب با عنوان: «کابوس ایالات متحده محقق شد: تحریم تسلیحاتی ایران برداشته شد، آن‌ها در واردات سلاح آزاد هستند»، نوشت: ایران در سال ۲۰۱۵ با کشورهای عضو گروه ۱+۵ توافق هسته‌ای را به امضا رساند که ذیل این توافق تحریم‌های بین المللی علیه تهران در ازای وضع محدودیت‌هایی بر برنامه هسته‌ای ایران برداشته می‌شد. همچنین در برجام در خصوص لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران در اکتبر سال ۲۰۲۰ توافق شد. المصدر نیوز با اشاره به سرآمدن زمان تحریم‌های تسلیحاتی ایران، با درج بیانیه وزارت خارجه ایران در این خصوص نوشت: هیچ اقدام خاصی از جانب ایران لازم نبود، زیرا در صورت عدم تمدید محدودیت‌ها از سوی شورای امنیت، تحریم به طور خودکار برداشته می‌شود. بر اساس بیانیه وزارت خارجه ایران، جمهوری اسلامی می‌تواند هرگونه سلاح و تجهیزات لازم را از هر منبع بدون هیچ محدودیت قانونی و صرفاً بر اساس نیازهای دفاعی خود تهیه کند و همچنین می‌تواند تسلیحات دفاعی را بر اساس سیاست‌های خود صادر کند. المصدر نیوز البته به تلاش‌های ناکام دولت آمریکا برای نابودی برجام و به تبع آن جلوگیری از منقضی شدن تحریم‌های تسلیحاتی ایران اشاره می‌کند. سیاست سختگیرانه و خصمانه‌ای که از می‌ سال ۲۰۱۸ با خروج از برجام و هدف قرار دادن اقتصاد ایران با توسل به تحریم‌های یکجانبه دنبال شد. این پایگاه خبری ناکامی‌های ماه‌های اخیر وزیر خارجه آمریکا در به کرسی نشاندن یکجانبه گرایی واشنگتن در چارچوب قطعنامه ارائه شده در شورای امنیت را یادآور شد و نوشت همه قطعنامه‌های واشنگتن علیه تهران بی هیچ نتیجه‌ای با اکثریت آرا رد شد.

قاچاق، ترانزیت از آب درآمد
گزارش های رسمی نشان می دهد در سال جاری حدود ۱۶۵۴ تن دارو از کشورهای صادرکننده و از خاک ایران به سمت عراق ترانزیت شده ولی دارویی از کشورمان صادر نشده است. طی روزهای گذشته توقف محموله دارویی در یکی از استان های عراق و به ظن قاچاق از ایران حاشیه ساز شد و واکنش هایی را در پی داشت.  به هر حال صادرات کالاهای اساسی از جمله دارو ممنوع است، آن هم در شرایط موجود که کشور نیازمند تامین دارو است.  این در حالی بود که در فاصله کوتاه، سازمان غذا و دارو چنین موضوعی را تکذیب و به دنبال آن گمرک ایران نیز اعلام کرد که قطعا هیچ گونه صادرات دارویی از طریق مرزهای رسمی انجام نشده است و هر آنچه بوده، ترانزیت دارو از کشورهای دیگر به عراق است. اما جزئیات بیشتر در رابطه با داروهایی که از ایران به سمت عراق ارسال شده نشان می دهد که این داروها فقط به صورت ترانزیت از ایران وارد عراق شده است؛ به طوری که عراق از کشورهای صادرکننده خریداری کرده و بعد از انجام تشریفات از خاک ایران به این کشور ترانزیت شده است که البته هیچ کدام از این داروها ایرانی یا برای مصرف در ایران نبوده است. آنطور که سید روح الله لطیفی - سخنگوی گمرک ایران - در این رابطه توضیح داد، از ابتدای سال جاری تا ۲۶ مهرماه ۱۶۵۴ تن دارو از پنج کشور ترکیه، هندوستان، اندونزی، چین و امارات متحده عربی توسط عراق خریداری شده که از مرزهای بازرگان و منطقه ویژه شهید رجایی وارد و سپس به مقصد عراق ترانزیت شده است.  داروهای ترانزیت شده نیز عمدتا شامل  پتاسیم کلاولانات، انسلین، واکسن های دامپزشکی، پنی سیلین و مشتقات آن، آنتی بیوتیک ها، باندهای استریل و پانسمان، الکل، زینک اکساید، چسب لویکوپلاست بوده است. همچنین حجم داروی ترانزیت متعلق به عراق نشان می دهد از ۱۶۵۴ تن کالای ترانزیت شده بیش از ۹۷۶تن از ترکیه و از مرز بازرگان، ۲۱۳تن از هندوستان و از طریق بندر شهید رجایی، نزدیک به ۲۰۰تن دارو نیز از اندونزی و ۱۶۰تن از چین و ۹۲تن از امارات متحده عربی پس از ورود به گمرک شهید رجایی و ترانزیت از کشورمان از طریق مرزهای غربی به کشور عراق منتقل شده است. این در حالی است که بررسی داروهای خریداری شده تجار عراقی از پنج کشور ترکیه، هندوستان، اندونزی، چین و امارات متحده عربی، از این حکایت دارد که حدود ۶۴ درصد لیست داروهای خارجی عراق در ایران امکان تولید داشته است. با این وجود داروی ایرانی در بین این کالاهای ترانزیت شده وجود نداشته و همه داروی خارجی بوده اند. ظن قاچاق و صادرات دارو از ایران در حالی مطرح شده که مسئولان گمرک ایران در واکنش هایی تاکید داشتند تجار عراقی از کشورهای دیگر برای مصرف در عراق خریداری کردند و صرفا این محموله ها از کشورمان طبق قوانین بین المللی ترانزیت شدند و تمام اسناد و کالاها در ورودی و خروجی  در ایران کنترل شده و با انجام کامل تشریفات ترانزیتی و کنوانسیون های بین المللی ترانزیتی و رعایت استانداردها اجازه عبور از قلمرو کشورمان به مقصد عراق را دریافت کرده اند.

پرونده کرونایی دولت زیر ذره بین دیوان محاسبات رفت
عضو هیئت رئیسه مجلس گفت:حدود یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای مبارزه با کرونا برداشت شد، اما وزیر بهداشت می‌گوید تنها ۲۷ درصد آن تخصیص داده شده است، آیا زمان ورود دیوان محاسبات نیست. حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی، گفت: اگرچه کمیسیون ویژه برجام در مجلس نهم جلسات متعددی برای بررسی برجام برگزار کرد و آن را حدود ۲۰۰ ساعت مورد بررسی قرار داد اما آیا رئیس وقت جلسه اجازه قرائت گزارش کمیسیون برجام در صحن علنی را داد؟ به هیچ وجه. وی همچنین ضمن انتقاد از هزینه کرد دولت در بیماری کرونا، افزود: دولت و رئیس جمهور قول پرداخت صد هزار میلیارد تومان برای جبران خسارت کرونا را داده بود اما رانندگان، صنف آرایشگران و … تسهیلاتی بابت جبران خسارت دریافت نکردند، آیا زمان ورود دیوان محاسبات به موضوع نرسیده است. عضو هیئت رئیسه مجلس تصریح کرد: علیرغم اینکه حدود یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای مبارزه با کرونا برداشت شد، اما وزیر بهداشت می‌گوید تنها ۲۷ درصد آن به آنها تخصیص داده شده، بقیه اعتبارات در چه محلی هزینه شده است؟ آیا زمان ورود دیوان محاسبات نیست. سلیمی در پایان گفت: قرار بود شبکه شاد رایگان باشد اما رایگان نیست و سازمان بازرسی و دیوان محاسبات باید به آن ورود کنند.

ترامپ با چماق ایران جهان را تهدید کرد
با انقضای تاریخ تحریم تسلیحاتی ایران از امروز جمهوری اسلامی می‌تواند با دنیای خارج خرید و فروش سلاح بکند. تحلیل: - در حالی که از سال ۲۰۰۷ ایران مشمول تحریم تسلیحاتی بوده است و مبتنی بر توافق هسته ای و علی رغم کارشکنی و مخالفت‌های گوناگون آمریکا این تحریم امروز برداشته شد اما دولت ترامپ همچنان اصرار دارد تا در میدان و برخلاف قانون از این مساله ممانعت کند. این یعنی آنکه ترامپ متوهمانه خود را حاکم جهان میداند و اصرار دارد قوانین بین المللی باخواست او و کاخ سفید هماهنگ شوند. - در نگاه آمریکایی و در حالی که هیچ یک از تلاش‌های قانون گریزانه ترامپ برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران ببار ننشست امروز کاخ سفید مجددا ایران را عامل ناامنی منطقه خواند و با تاکید اصرارکرد ایران تهدیدی اساسی برای اسرائیل محسوب میشود. شاید تنها حرف درستی که ترامپ درطول حاکمیت ۴ساله اش برکاخ سفید زده باشد جمله اخیر است با این توضیح که نه تنها ایران که کل محور مقاومت اساسا تهدیدی جدی برای هرعامل تهدید گری درمنطقه وازجمله اسرائیل هستند.باید توجه داشت که پیش ازاین نیز اسرائیل ازسه جهت درمرزهای جغرافیایی درمحاصره محور مقاومت قرارداشته است وازاین نظر با رویداد امروز اتفاق جدیدی نیفتاده است- بنظر می‌رسد ترامپ این روزها بقدری درگیر مسائل انتخاباتی داخل آمریکاست که از یاد برده است همین چند هفته اخیر از شورای امنیت سازمان ملل در خصوص تمدید تحریم تسلیحاتی ایران یک "نه" بزرگ دریافت کرد. معطوف به همین سرگرمی و احیانا سردرگمی است که امروز از منبرهای رسمی کاخ سفید بکرات شنیده شد: صادرات اسلحه به ایران و از ایران نقض قوانین بین المللی است. - واقعیت آن است که ایران نه برای تامین سلاح و نه برای صادرکردن آن کیسه ای ندوخته است چرا که در خلال ۱۳سال گذشته نه نیازی به این مقولات پیدا کرده است و نه در دست یابی به تکنولوژی تسلیحاتی احساس عقب ماندگی کرده است مهم این است که با رخدا امروز صفحه‌ای دیگر بر صفحات ناکامی ترامپ درسیاست خارجی افزوده شده است.برهمین مبنا بنظر میرسد حاصل تهدیدهای امروز نیز سرنوشتی مانند تهدید به استفاده از مکانیسم ماشه به شیوه آمریکایی پیدا کند البته این بار علیه کل دنیا! 

کرمانشاه لرزید
زمین لرزه‌ای به بزرگی ۴ ریشتر در عمق ۱۳ کیلومتری زمین حوالی «ازگله» در استان کرمانشاه را لرزاند. زمین لرزه‌ای به بزرگی ۴ ریشتر در عمق ۹ کیلومتری زمین، عراق - حوالی قصر شیرین(کرمانشاه) را لرزاند

کمردرد هم به علائم کرونا اضافه شد
کمردرد شایع‌ترین و جدیدترین علامت ابتلا به کرونا است و مبتلایان با استفاده از استامینوفن می‌توانند این درد را تسکین دهند. حسن محمدی فوق تخصص کنترل و درمان درد افزود: این روزها کمردرد نیز به علایم ابتلا به کرونا اضافه شده و بسیاری از مبتلایان از کمردرد رنج می برند. وی با بیان اینکه افراد مبتلا به کرونا باید از مصرف آسپرین خودداری کنند زیرا به علت ویروسی بودن ماهیت بیماری منجر به عوارض خطرناکی می شود، اظهار داشت: استراحت مطلق و استفاده از استامینوفن می تواند این عارضه را تسکین دهد. محمدی با بیان اینکه ۸۰ درصد مردم در طول زندگی یکبار کمردرد را تجربه می کنند، ادامه داد: امروزه کمردرد شایع ترین علت مراجعه مردم به مراکز پزشکی است و این عارضه رو به افزایش بوده و باید اطلاع رسانی های لازم برای پیشگیری از ابتلا به آن گسترده تر شود. او ادامه داد: بیشتر کمردردها حاصل یک جراحت هستند و آسیب‌هایی مانند رگ به رگ شدن با پیچ خوردن عضله، کشیدگی ناشی از یک حرکت ناگهانی یا ساختار غلط بدن در هنگام بلند کردن یک جسم سنگین همه می‌توانند باعث ایجاد آن شوند. وی تصریح کرد: درمان کمردرد با روش های متعدد انجام می‌گیرد که باید تغییر سبک زندگی مدنظر قرار گیرد، فرد وزن خود را کاهش دهد، نشستن و برخاستن و یا نحوه بلند کردن اجسام توسط آن به صورت صحیح انجام شود و فیزیوتراپی نیز مهم است و اگر استفاده از داروهای مسکن بی‌جا و خودسرانه باشد مشکلات کلیوی، گوارشی و حتی خونریزی در فرد ایجاد می‌شود. به گزارش ایرنا، این پزشک گفت: افراد در طول روز باید انحناهای طبیعی ستون فقرات خود را در حالت متعادل حفظ کرده، وزن خود را متناسب کنند زیرا اضافه وزن می تواند سبب کشیدگی مدام عضلات پشتی همچنین ضعف عضلات جدار شکم شود. وی افزود: برای مدت طولانی از حفظ یک وضعیت ثابت بپرهیزید زیرا عدم فعالیت سبب سفتی عضلانت می شود، ورزش می تواند عضلات و ستون فقرات را سالم نگه دارد و از برداشتن اجسام سنگین خوداری کرده و هنگام راه رفتن تعادل ستون فقرات خود را حفظ و سر خود را بالا نگهدارید. محمدی تصریح کرد: در صورتی از طریق این روش‌ها درد بهبودی نیابد و درمان نشود، باید به کلینیک های درد مراجعه و از راهکارهای مانند ازن درمانی، تزریق ژل و لیزر یا جراحی استفاده شود. 

ایران برای پایان تحریم تسلیحاتی بیانیه داد
جمهوری اسلامی ایران با انتشار بیانیه‌ای رسمی در خصوص پایان محدودیت‌های تسلیحاتی ایران تاکید کرد که بر اساس یکی از نوآوری‌های برجام، اختتام قطعی و بدون قید و شرط محدودیت‌های تسلیحاتی و ممنوعیت‌های مسافرتی مستلزم هیچگونه تصویب قطعنامه ی جدیدی نیست و هیچ نیازی به صدور بیانیه و یا هیچ اقدام دیگری از سوی شورای امنیت ملل متحد ندارد. متن کامل بیانیه رسمی ایران که بامداد یکشنبه وزارت امور خارجه آن را  منتشر کرد، به شرح ذیل است: بسم الله الرحمن الرحیم بیانیه جمهوری اسلامی ایران در خصوص پایان محدودیت‌های تسلیحاتی و ممنوعیت سفر تعدادی از شهروندان و مسئولین نظامی کشور/ ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰امروز، یک روز بسیار مهم برای جامعه جهانی است، که برخلاف تلاش های رژیم ایالات متحده، از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ملل متحد و برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) صیانت کرده است. از امروز، همه محدودیت‌های انتقالِ اقلام تسلیحاتی به و از جمهوری اسلامی ایران و همچنین اقدامات و خدمات مالی مرتبط با آن[۱] و تمامی ممنوعیت‌ های ورود یا عبور از قلمرو دولت‌های عضو ملل متحد که پیش از این علیه برخی از شهروندان و مسئولین نظامی ایران تحمیل شده بودند،[۲] به صورت خودکار خاتمه یافت.[۳] بر اساس یکی از نوآوری ‌های برجام، اختتام قطعی و بدون قید و شرط محدودیت‌ های تسلیحاتی و ممنوعیت­‌های مسافرتی مستلزم هیچگونه تصویب قطعنامه‌­­ی جدیدی نیست و هیچ نیازی به صدور بیانیه و یا هیچ اقدام دیگری از سوی شورای امنیت ملل متحد ندارد. لغو محدودیت های تسلیحاتی و ممنوعیت مسافرتی بگونه‌ ای طراحی شده است که خودکار بوده و به هیچ اقدام دیگری نیاز ندارد. این مهم پس از مذاکرات نفس‌گیر و با پیش‌بینی‌ دقیق از امکان نقض تعهد از سوی یک یا چند طرف دیگر برجام به دست آمد. همین روش برای پایان محدودیت‌های موشکی در سال ۱۴۰۲ (۲۰۲۳) و نیز پایان کامل پرونده هسته‌ای در شورای امنیت در سال ۱۴۰۴ (۲۰۲۵) هم پیش‌بینی شده است. بنابراین، از امروز، جمهوری اسلامی ایران می‌ تواند هرگونه سلاح و تجهیزات لازم را، از هر منبعی، بدون محدودیت قانونی و صرفاً براساس نیازهای دفاعی خود تهیه کند و همچنین می‌تواند بر مبنای سیاست های خود تسلیحات دفاعی صادر کند. در اینجا باید این نکته مورد تاکید واقع شود که سنگ بنای سیاست خارجی ایران رد سلطه و فشار در هر شکل آن است. از این رو، تحمیل هرگونه محدودیت در هر زمین‌ه ای از جمله مالی، اقتصادی، انرژی و تسلیحاتی  هیچگاه از جانب ایران به رسمیت شناخته نشده است. در عین حال، دکترین دفاعی ایران بر پایداری عظیم مردم و توانمندی های بومی استوار است. از زمان دفاع مقدس و جنگ تحمیلی هشت ساله رژیم صدام علیه ایران که طی آن مردم دلاور ایران قربانی تسلیحات پیشرفته و آتش­‌ افروز غربی شد تاکنون جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر قابلیت‌ها و ظرفیت‌های بومی، نیازهای دفاعی خود را تأمین کرده است. این دکترین همچنان محور اصلی و اساسی کلیه اقدامات جمهوری اسلامی ایران در حفظ قدرت دفاعی بوده و خواهد بود. تسلیحات غیرمتعارف و کشتارجمعی و واردات بی‌رویه سلاح‌های متعارف در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران جایگاهی ندارد. توان بازدارندگی کشور مبتنی بر دانش و توانمندی بومی و برخاسته از قدرت و مقاومت مردم ایران است. در تاریخ معاصر، ایران به رغم اختلاف و برتری در قدرت، هیچگاه آغازگر جنگ نبوده است. ولی متاسفانه معاملات سودآور تسلیحاتی عمدتا میان کشورهای غربی و برخی کشورهای منطقه به طرز قابل توجهی به ارتکاب جنایات جنگی در منطقه همانند تجاوز علیه مردم بی‌دفاع یمن کمک نموده و به آن دامن زده است. برغم تلاش ‌های ناموفق ایالات متحده برای جلوگیری و از بین بردن منافع ایران از قطعنامه ۲۲۳۱، دولت های عضو ملل متحد موظفند قوانین و مقررات خود را با این قطعنامه که «از دولت‌­های عضو دعوت می‌کند که نسبت به این تغییرات توجه مقتضی داشته باشند» سازگار کنند. جمهوری اسلامی ایران توجه همه دولت­‌های عضو را به مفاد روشن قطعنامه ۲۲۳۱ و جدول زمانی مربوطه جلب می­‌نماید. ایالات متحده، که نیرنگ­‌های غیرقانونی و بدخواهانه آن در تلاش برای نقض هر چه بیشتر قطعنامه شورای امنیت، در طول سه ماه گذشته چندین بار توسط شورای امنیت به طور قاطع رد شده است، باید رویه مخرب خود را در قبال قطعنامه ۲۲۳۱ رها کرده؛ به پایبندی کامل به تعهدات‌ خود بر اساس منشور ملل متحد بازگردد؛ اقدامات مغایر با حقوق بین الملل و نادیده گرفتن نظم بین‌­المللی را متوقف نماید؛ و از دامن زدن به بی ثباتی در منطقه غرب آسیا اجتناب ورزد. بدیهی است هرگونه اقدامی در تعارض با مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ و خصوصا بند ۱ قطعنامه و چارچوب‌های زمانی مندرج در آن، در شمار نقض ماهوی قطعنامه و اهداف برجام محسوب گردیده و جمهوری اسلامی ایران متقابلا حق انجام اقدامات لازم برای تامین منافع ملی خود را محفوظ می دارد. [۱] مطابق بند پنجم و شق دوم بند ششم ضمیمه ب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ملل متحد [۲] مطابق شق پنجم بند ششم ضمیمه ب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ملل متحد [۳] تحریم ‌های شورای امنیت ملل متحد بر جنبه های مختلف همکاری ‌های دفاعی ایران هرچند که نامشروع و بی‌پایه بودند - از قطعنامه ۱۷۴۷ در سال ۲۰۰۶ (۱۳۸۶) آغاز گردیده بود و به تدریج تا تصویب قطعنامه ۱۹۲۹ (۱۳۹۱) دامنه آن گسترش یافت. لازم به ذکر است که در قطعنامه‌های (۱۳۸۵) ۱۷۳۷، (۱۳۸۶) ۱۷۴۷ و (۱۳۹۱) ۱۹۲۹ ممنوعیت بی‌دلیل سفر تعداد قابل توجهی از شهروندان و مقامات نظامی ایران به کشورهای عضو ملل متحد تعبیه گردید. متعاقب انعقاد برجام و و تصویب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ملل متحد در سال ۲۰۱۵ (۱۳۹۴)، مفاد قطعنامه‌های قبلی شورای امنیت ۱۶۹۶، ۱۷۳۷، ۱۷۴۷، ۱۸۰۳، ۱۸۳۵، ۱۹۲۹ و ۲۲۲۴ همگی خاتمه یافتند.  به موازات، شورای امنیت، صادرات و واردات اقلام تسلیحاتی مشخص شده را برای مدت ۵ سال مشمول نظام مجوزخواهی موردی کرد و همزمان ممنوعیت سفر را برای تعداد محدودی از شهروندان و مقامات نظامی کشور ادامه داد. امروز، ۲۷ مهر ۱۳۹۹ (برابر با ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰) تمامی این محدودیت ‌ها خاتمه یافتند.

پیام‌رسان‌های خارجی تحریم شدند
محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران اظهار کرد: نهمین نشست گفت‌وگوی هفته، امروز میزان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بود؛ این نشست هر دو هفته یکبار با حضور یکی از اعضای کابینه و با هدف بررسی مسائل مشترک آموزش و پرورش و آن دستگاه‌ برگزار می‌شود. وی ادامه داد: در این نشست درباره توسعه شبکه شاد و رفع مسائل و مشکلات توسعه آن، هوشمندسازی مدارس و یکپارچه‌سازی سامانه‌های آموزش و پرورش، گفت‌وگو شد؛ چند مدیرکل استان‌ها، مواردی که را جمع‌بندی کرده بودند به نمایندگی از سایر استان‌ها به استحضار وزیر ارتباطات رساندند و وی هم زمینه‌های کار را مورد بحت قرار دادند و گروه مشترکی حاصل این نشست شد که مسائل را به طور دقیق، جزئی و تفصیلی بررسی کرده و تصمیم‌گیری کنند. حاجی‌میرزایی افزود: امروز بستر آموزش مجازی به دلیل شیوع کرونا به یک بستر واقعی تبدیل شده است و لازم است برای توسعه این بستر، رفع اشکالات و موانع آن و ایمن‌سازی استفاده دانش‌آموزان از این فضا و بستر، تدابیری اندیشیده شود که مباحث خوبی مطرح شد و امیدوارم با تفاهماتی که به عمل آمد، شاهد پیشرفت کار باشیم. وی گفت: علت حضور ویدئوکنفرانسی آقای جهرمی در این نشست این بود که یکی از فرزندان ایشان، علائم کرونا را نشان داده بود و تست داده بودند و چون نتیجه تست، عصر امروز مشخص می‌شود، احتیاط کردند که در جمع همکاران ما حاضر شوند. وزیر آموزش و پرورش درباره مشکلات کندی اینترنت شاد با تأکید بر اینکه اینترنت شاد برای معلمان و دانش‌آموزان رایگان است، اظهار کرد: قطعا استفاده از اینترنت در شبکه شاد چه برای معلمان و چه برای دانش‌آموزان رایگان است و اگر کسی در تأمین اینترنت رایگان با مشکلی مواجه است حتما اعلام کند؛ وزارت ارتباطات اعلام کرده است و مواردی که برخی اعلام کرده بودند، بررسی شد و واقعی نبود. وی ادامه داد: در برخی ساعات روز که به دلیل ترافیک بالا با مشکلاتی مواجه می‌شویم، بخشی نیازمند این است که زیرساخت فنی شاد توسعه پیدا کند که همراه اول برای تقویت آن اقدام کرده است و وزارت ارتباطات هم برای حمایت از همراه اول در تقویت زیرساخت‌ها، همکاری کرده و قول مساعدت داده است و نکته دیگر اینکه ترافیک را در پنج قطب اصلی کشور بین آذربایجان شرقی، فارس، تهران، خراسان و اصفهان توزیع کنند که می‌تواند در کاهش بارترافیکی در ساعات پرمصرف، موثر باشد. در آموزش و پرورش با توزیع زمان کلاس‌ها از صبح تا بعدازظهر، تلاش کردیم که ساعات ۱۰ تا ۱۲ که با ترافیک بیشتری مواجه هستیم، حجم کمتری از بار را متوجه این ساعت کنیم. حاجی‌میرزایی درباره هدیه اینترنت معلمان، گفت: اینترنت معلمان بدون هیچ محدودیتی در شبکه شاد، رایگان است و آن ۲۰ گیگ برای کارهایی بود که معلمان خارج از شبکه شاد برای آماده کردن محتوای درسی‌شان انجام دهند، وزارت ارتباطات اختصاص داده بود؛ نیازی به اینترنت نیست زیرا معلمان در شبکه شاد می‌توانند تمام کارهایشان را پیگیری کنند. وی در واکنش به این جمله که برخی معمان برای اینترنت هزینه می‌دهند، بیان کرد: اگر موردی هست به ما منعکس کنند تا پیگیری کنیم چون اینترنتی که روی شاد استفاده می‌شود، رایگان است و تمام اپراتورها که خدمات اینترنت را ارائه می‌دهند، اعمال می‌کنند. وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «الزام استفاده از شاد برداشته شده است و در برخی مدارس از پیام‌رسان‌های دیگری استفاده می‌کنند»، اظهار کرد: در تمام مدارس، استفاده از شاد تعیین شده است و اجازه ندارند که از سایر پیام‌رسان‌های خارجی استفاده کنند؛ شاد امکانات خیلی خوبی را در اختیار آنها قرار داده است و ظرفیت و تنوع خدماتی که الان در «شاد» وجود دارد در هیچ یک از سرویس‌های خدمت رسان آموزشی وجود ندارد و خوشبختانه آمار استفاده و پیوستن به شاد هم مخالف چیزی است که شما می‌گویید یعنی هم روز به روز میزان استفاده از شاد افزایش یافته و مشکلات آن کاهش می‌یابد. وی تصریح کرد: بزرگترین پلتفرم داخلی که بیشترین کاربر و زمان استفاده را دارد، فعال کردیم؛ مجال این را نداشتیم که ابتدا طراحی، آزمایش و بعد اجرا کنیم و باید به سرعت فعال می‌شدیم؛ این در مسیر حرکت، خود را کامل می‌کند و قطعا همه کسانی که از شاد استفاده می‌کنند، می توانند شهادت دهند که روز به روز، این امکان فراهم‌تر شده است و ضمن اینکه برای بخش خصوصی که مایل است خدمات آموزشی ارائه دهد، یک دستورالعملی را تدوین و ابلاغ کردیم؛ کسانی که می‌خواهند خدمات اضافه‌ای را از نظر آموزشی ارائه دهند، چون خدمات آموزش رسمی از طریق شاد ارائه می‌شود، ترتیبات کار در آیین‌نامه مشخص است. حاجی‌میرزایی در واکنش به این جمله که اگر مدرسه‌ای از پیام‌رسان دیگری استفاده کند باید جوابگو باشد»، گفت: بله، اگر اعلام شود حتما رسیدگی خواهد شد. وی درباره کیفیت آموزش در سامانه شاد، اظهار کرد: اکنون هم کیفیتی که در شاد ارائه می‌شود، کیفیت بالایی است زیرا از بهترین دبیران استفاده کردیم و محتوای آموزشی را در تمام پایه‌ها و مقاطع تحصیلی روی شاد عرضه کردیم. برخی از مشکلات مربوط به زیرساخت‌های فنی است که شناسایی شده و در صدد حل و رفع آنها هستیم. نویدی که می‌توانم بدهم این است که شاد هر هفته با هفته قبل متفاوت است و خدمات بهتر و هموارتری به دانش‌آموزان و معلمان ارائه خواهد کرد. وزیر آموزش و پرورش درباره گلایه برخی خانواده‌ها مبنی بر اینکه دانش‌آموزان خیلی به درس دل نمی‌دهند، گفت: ما به عنوان متولیان آموزش و پرورش از ابتدا توصیه‌مان به خانواده‌ها این بوده و الان هم هست که آموزش حضوری بهترین و باکیفیت‌ترین آموزش است؛ کارکرد مدارس، کارکرد بسیار متنوعی است و علاوه بر آموزش، به جنبه‌های تربیتی توجه می‌شود. ارتباط چهره به چهره معلم و دانش‌آموز و ارتباط همسالان با هم ویژگی‌های بسیار زیادی دارد و امتیازات بسیار زیادی دارد که قابل مقایسه با آموزش مجازی نیست. وی ادامه داد: خبری گرفتم که بسیاری از کشورهای اروپایی که محدودیت تردد ایجاد کردند و ساعاتی از شب را تقریبا به صورت حکومت نظامی اعلام کردند که فردی حق تردد ندارد اما مدارس را نبستند؛ مدارس باید باز و فعال باشد و ما ترجیح‌مان این است که بچه‌ها حضوری در مدرسه باشند؛ بنابراین خانواده‌هایی که نگران هستند از آموزش حضوری استقبال کنند و با مراجعه به مدرسه از میزان رعایت مقررات بهداشتی در مدرسه هم اطمینان حاصل کنند. حاجی‌میرزایی افزود: اگر خانواده‌ای نگران است، تا زمانی که نگرانی‌اش رفع شود، آموزش مجازی هست و همه تلاش ما این است که این آموزش باکیفیت باشد. وزیر آموزش و پرورش در واکنش به این جمله که «برخی معلمان نگران هستند که چون روند آموزش مجازی کندتر از آموزش حضوری است، نتوانند کتاب درسی را تمام کنند و این احتمال است که بخشی از کتب درسی حذف شود»، گفت: به هیچ وجه اینگونه نیست؛ معاونان آموزش ابتدایی و متوسطه، زمان‌بندی تمام دروس را استخراج و ابلاغ کردند که هم در تلویزیون، هم شاد و هم در آموزش حضوری دقیقا طبق زمان‌بندی به پیش می‌رویم و کل محتوا را تا پایان سال پیگیری خواهیم کرد. وی تصریح کرد: از ابتدای سال هم اعلام کردیم که هیچ دانش‌آموزی از آموزش محروم نخواهد بود و از طریق آموزش حضوری، شاد، تلویزیون و توزیع بسته‌های آموزشی خودآموز، در جریان آموزش قرار می‌گیرند و همه محتوای آموزشی را به طور کامل و باجدیت پیگیری خواهیم کرد. حاجی‌میرزایی افزود: به هرحال وقتی جریان آموزشی از وضعیتی که ده‌ها سال تجربه شده به وضعیت جدید تغییر پیدا می‌کند، نیازمند مشارکت همگان اعم از خانواده‌ها، معلمان، دانش آموزان و مدیران مدارس است و با همکاری همگان پیگیری کنیم و اجازه نمی‌دهیم در امر آموزش دانش‌آموزان اختلالی به وجود آید. 

آزمون استخدامی به تعویق افتاد
سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور گفت: هشتمین آزمون مشترک دستگاه‌های اجرایی کشور با تعویق در ۶ و ۷ آذر برگزار می‌شود.خانم فاطمه زرین آمیزی در گفتگو با خبرنگار صدا و سیما افزود: به منظور ایجاد فرصت مناسب برای آمادگی تمامی متقاضیان ثبت‌نام کننده در این آزمون که متقاضی ویرایش و اصلاح شغل محل انتخابی خود هستند، زمان برگزاری هشتمین آزمون مشترک دستگاه‌های اجرایی کشور از روز پنجشنبه ۹ آبان به روزهای پنجشنبه و جمعه مورخ ۶ و ۷ آذرماه تغییریافت. همچنین سازمان سنجش با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرده است: متقاضیان سهمیه‌های قانونی مختلف اعم از آزاد، ایثارگران و معلولین، می‌توانند در صورت نیاز به ویرایش اطلاعات ثبت نامی خود، از روز سه‌شنبه ۹۹/۰۷/۲۹ تا روز جمعه ۹۹/۰۸/۰۲، به درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org، مراجعه کنند. تمامی متقاضیان ثبت نام کننده در آزمون یاد شده با در نظر گرفتن مفاد بخشنامه مذکور، لازم است برای تعیین وضع خود بر اساس یکی از موارد ذیل اقدام کنند: افراد بومی شهرستانی متقاضی بهره‌مندی از اولویت بومی، می‌بایست در زمان ویرایش اطلاعات، پس از انتخاب گزینه، «من متقاضی استفاده از اولویت بومی هستم»، شغل محل انتخابی خود را تأیید کنند و در صورت نیاز به تغییر شغل محل انتخابی، می‌توانند نسبت به تعیین شغل محل جدید بر اساس مفاد دفترچه راهنمای ثبت‌نام هشتمین آزمون مشترک دستگاه‌های اجرایی کشور اقدام نمایند. متقاضیان غیر بومی در صورت تمایل می‌توانند برای اصلاح و تغییر اطلاعات شغل محل جدید بر اساس مفاد دفترچه راهنمای ثبت نام هشتمین آزمون مشترک دستگاه‌های اجرایی کشور اقدام کنند. متقاضیان انصراف از آزمون، می‌توانند از قسمت ارسال درخواست در سیستم پاسخگویی اینترنتی مندرج در درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور، نسبت به اعلام انصراف خود از ثبت‌نام و شرکت در آزمون اقدام نمایند. ضمناً پس از پایان زمان ویرایش اطلاعات، مبالغ ثبت‌نامی این دسته از افراد مسترد خواهد شد. یادآوری مهم ۱: در صورت عدم مراجعه افراد ثبت‌نام کننده در آزمون مذکور به درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور در زمان مقرر جهت تعیین استفاده از اولویت بومی یا اصلاح و تغییر شغل محل انتخابی، این امر به منزله عدم درخواست بهره‌مندی از اولویت بومی شهرستانی و تأیید اطلاعات ثبت‌نامی آن‌ها از نظر شغل محل انتخابی خواهد بود. یادآوری مهم ۲: مدت زمان ویرایش و اصلاح اطلاعات تمدید نخواهد شد. به منظور ایجاد فرصت مناسب برای آمادگی تمامی متقاضی ثبت‌نام کننده در این آزمون که متقاضی ویرایش و اصلاح شغل محل انتخابی خود می‌باشند، زمان برگزاری هشتمین آزمون مشترک دستگاه‌های اجرایی کشور از روز پنجشنبه ۹۹/۰۸/۰۹ به روزهای پنج شنبه و جمعه مورخ ۹۹/۰۹/۰۶ و ۹۹/۰۹/۰۷ تغییر می‌یابد. 

دارو های کلیدی از پروتکل خط خوردند
رئیس کمیته علمی مقابله با کرونا گفت: داروهای «اسلتامیویر»، «فاوپیراویر» و «کلترا» از پروتکل خارج کرده بودیم که «رمدسیویر» مانده بود و آن هم از پروتکل خارج شد. دکتر مصطفی قانعی امروز در یک برنامه خبری گفت: نتیجه تحقیقات بزرگی که با چندین هزار نفر روی چند مورد از داروها برای درمان کرونا با مشارکت جدی ایران انجام گرفت، دیروز توسط سازمان بهداشت جهانی اعلام شد. وی افزود: یکی از این داروها داروی رمدسیویر بود که در کشور ما هم به عنوان داروی اصلی در پروتکل قلمداد نشده بود اما پزشک مجاز بود از دارو استفاده کند. قانعی افزود: نتایجی که روز گذشته منتشر شد نشان داد که این دارو تاثیری در بهبودی بیماران کرونایی ندارد و با وجود اینکه تحت پوشش بیمه‌ای برای بعضی بیمه‌ها بود نشان داد اثری ندارد. وی ادامه داد: چنانچه پزشکی رمدسیویر را تجویز کند و بیمار دچار عوارض شود خواه ناخواه باری به بیمار تحمیل شده است. رئیس کمیته مقابله با کرونا گفت: در نشست بعدی کمیته علمی تصمیم گیری جدی خواهد داشت. وی ادامه داد: این دارو هم مثل داروی فاویپیراویر که در ۱۳ مرکز کشور تست شد و عدم تاثیر آن اثبات شد از پروتکل خارج شد و به احتمال زیاد ما داروی ضد ویروس را برای درمان نخواهیم داشت. وی گفت: داروهای اسلتامیویر، فاویپیراویر و کلت را را از پروتکل خارج کرده بودیم که رمدسیویر مانده بود که آن هم از پروتکل خارج شد. قانعی اضافه کرد: داروی اینترفرون هم که در لیست وجود داشت فقط شاید در مراحل اول بیماری اثر کند و وقتی بیمار بستری شد تاثیر چندانی در بهبودی بیمار نخواهد داشت بنابراین هزینه‌ای نباید به بیماران تحمیل کرد زیرا عوارض خاص خودش را دارد. وی عنوان کرد: ما در فازی که بیمار بستری می‌شود باید درمان ضد التهاب را اولویت قرار دهیم. داروی کورتیکوئید استروئید در پروتکل است و به عنوان درمان اصلی که از اسفندماه معرفی شد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مجلس جانب افشاکنندگان را گرفت
نمایندگان مجلس با بررسی طرح حمایت از افشاکنندگان فساد به صورت یک فوریتی موافقت کردند. نمایندگان در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با تصویب یک فوریت طرح حمایت از افشاکنندگان فساد با ۱۷۹ رای موافق، ۲۵ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۳۵ نماینده حاضر در مجلس شورای اسلامی موافقت کردند. در جریان بررسی طرح مذکور، نمایندگان ابتدا با دوفوریت طرح حمایت از افشاکنندگان فساد با ۱۵۰ رأی موافق، ۵۶ رأی مخالف و ۱۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۷ نماینده حاضر در صحن مخالفت کرده بودند. نجابت: با تصویب حمایت از افشاکنندگان فساد، مردم برای گزارش تخلف‌ها تشویق می‌شوندروح الله نجابت نماینده مردم شیراز در مجلس نیز در تشریح ضرورت تصویب دوفوریت طرح حمایت از افشاکنندگان فساد گفت: در اردیبهشت سال ۸۰ مقام معظم رهبری در فرمان ۸ ماده ای به سران قوا درباره مبارزه با مفاسد اقتصادی فرمودند «خشکانیدن ریشه فساد مالی و اقتصادی و عمل قاطع و گره گشا مستلزم اقدام همه جانبه به وسیله قوای سه گانه به ویژه قوه مجریه و قوه قضائیه است، بدیهی است که نقش قوه مقننه در وضع قوانین موجب تسهیل راهکارهای قانونی است».وی افزود: معظم له در خرداد سال ۸۳ در دیدار با نمایندگان مجلس گله کرده و بیان کردند «آن روزی که من مسئله مبارزه با فساد را گفتم، توقع داشتم مجلس سینه سپر کند و در این مسیر حرکت کند، اما متاسفانه اینطور نشد».نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: ایشان در تیرماه سال جاری در دیدار با مسئولان قوه قضائیه فرمودند «مردم به قوه قضائیه برای مبارزه با فساد کمک کنند، یکی از عواملی که می تواند شما را در این مسیر کمک کند، گزارش های مردمی است، وقتی مردم در زمینه مبارزه با فساد به شما گزارش دهند، می توانید از آن استفاده کنید و بهره ببرید.» نجابت با بیان اینکه هرچند قوه قضائیه تاکنون کارهای مناسبی در زمینه مبارزه با فساد انجام داده و سازمان بازرسی، سامانه ای در این زمینه راه اندازی کرده، اما نمی توان با سامانه و دستورالعمل با فساد مبارزه کرد، افزود: در صورتی که از افشاکنندگان فساد حمایت مالی شود، مردم برای گزارش تخلف های مالی تشویق می شوند. وی با بیان اینکه در تدوین طرح حمایت مالی از افشاکنندگان فساد از ظرفیت مرکز پژوهش ها و معاونت قوانین مجلس استفاده شده است، گفت: یکی از ابزارهای مبارزه با فساد جلب مشارکت مردم است. 

دومین پرونده جرم سیاسی بررسی شد
احمد مؤمنی راد سخنگوی هیأت منصفه جرایم مطبوعاتی و سیاسی اظهار داشت: دومین پرونده جرم سیاسی در شعبه ۹ دادگاه کیفری یک استان تهران با حضور هیأت قضائی به ریاست قاضی محمدی کشکولی و با حضور هیأت منصفه جرایم مطبوعاتی و سیاسی برگزار شد. وی افزود: هیأت منصفه به اتفاق آرا آقای نعمت احمدی نسب را مجرم و هم چنین با اکثریت آرا در عین حال مستحق تخفیف دانست. عنوان اتهامی نعمت احمدی نشر اکاذیب بود که در دادگاه به دفاع از خود پرداخت.

بورس قرمز شد
امروز شاخص کل با ۴۷۰۱۷ واحد کاهش معادل منفی ۳.۰۱ درصد به یک میلیون و ۵۱۴ هزار و ۳۹۸ واحد، شاخص قیمت وزنی - ارزشی با ۱۲۳۰۸ واحد کاهش معادل منفی ۳.۰۱ درصد به ۳۹۶ هزار و ۴۴۷ واحد، شاخص کل هم وزن با ۵۵۱۵ واحد کاهش معادل منفی ۱.۳۴ درصد به ۴۰۶ هزار و ۴۴۲ واحد، شاخص قیمت هم وزن با واحد ۳۶۱۳ کاهش معادل منفی ۱.۳۴ درصد به ۲۶۶ هزار و ۲۸۹ واحد، شاخص آزاد شناور با ۶۰۲۷۶ واحد کاهش معادل منفی ۲.۸۸ درصد به دو میلیون و ۳۵ هزار و ۹۴۱ واحد، شاخص بازار اول با ۴۲۶۴۲ واحد کاهش معادل منفی ۳.۷۹ درصد به یک میلیون و ۸۲ هزار و ۳۶ واحد و شاخص بازار دوم با ۶۲۴۷۷ واحد کاهش معادل منفی ۱.۹۴ درصد به ۳ میلیون و ۱۶۲ هزار و ۳۵۳ واحد رسید.

دلار از قله فاصله گرفت
در معاملات امروز بازار ارز، دلار که به رقم ۳۲ هزار تومانی رسیده بود، در ساعات پایانی، از این رقم عقب نشینی کرد، به گونه‌ای که هر اسکناس دلار آمریکا، به قیمت ۲۹۷۰۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۳۱۸۵۰ هزار تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شد. همچنین هر اسکناس یورو در صرافی‌های بانکی و مجاز به قیمت ۳۵۲۰۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۳۷۴۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد.

سکه اندکی عقب نشینی کرد
به نقل از اتحادیه طلا، جواهر و سکه امروز (۲۷ مهر۹۹) قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی ۱۶ میلیون  و۴۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۹   میلیون  و ۵۰ هزار  تومان، ربع سکه ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار   تومان و سکه گرمی ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار  تومان است. همچنین قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی به یک هزار و ۸۹۹ دلار  رسید و هر گرم طلای ۱۸ عیار به مبلغ یک میلیون و۴۸۸ هزار  تومان معامله می‌شود. نرخ هر قطعه سکه  تمام بهار آزادی طرح جدید نسبت به آخرین معاملات هفته گذشته حدود ۱۰۰ هزار تومان کاهش یافت. 

عبدالله عازم ایران شد
«عبدالله عبدالله» رئیس شورای عالی مصالحه افغانستان صلح امروز (یکشنبه ۲۷ مهر) در ادامه سفرهای منطقه‌ای خویش برای جلب حمایت از تلاش‌های صلح، به دعوت رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران در رأس یک هیئت عالی‌رتبه عازم تهران شد.براساس بیانیه منتشر شده توسط ریاست شورای عالی مصالحه، عبدالله در این دیدار با رئیس جمهور، وزیر خارجه، رئیس مجلس اسلامی، دبیر شورای امنیت ملی، وزیر نیرو و برخی از مقامات عالی‌رتبه در تهران دیدار می‌کند. بیانیه می‌افزاید: رئیس شورای عالی مصالحه ملی در دیدار با سران جمهوری اسلامی ایران درباره روند صلح افغانستان، مذاکرات قطر و ضرورت اجماع و حمایت منطقه‌ای از تلاش‌های صلح در افغانستان بحث و تبادل نظر می‌نماید. پیش از این نیز مقامات دولتی کشورمان در دیدار با مقامات افغان نسبت به تعهد خویش را حمایت مداوم از افغانستان در زمینه های مختلف بویژه روند صلح افغانستان به رهبری و مالکیت افغان‌ها، حفظ نظام جمهوری اسلامی در این کشور و دستاوردهای ۱۹ سال گذشته اطمینان داده‌اند. در سفر عبدالله به هند نیز مقامات ارشد این کشور اعلام کردند که از نتیجه مذاکرات بین‌الافغانی حمایت خواهند کرد و در سفر به اسلام‌آباد نیز مقامات پاکستانی اظهار داشتند که نتیجه مذاکرات را خواهند پذیرفت.

سدها به نیمه رسیدند
جدیدترین گزارش رسمی دفتر مطالعات پایه آب شرکت مدیریت منابع آب ایران نشان می‌دهد که میزان ذخایر آب در مخازن سدهای کشور به ۲۵میلیارد و ۴۹۰میلیون مترمکعب رسیده است. این رقم در مقایسه با میزان ذخایر آب در مدت مشابه سال گذشته کاهشی ۴درصدی دارد. همچنین میزان ورودی آب به مخازن سدهای کشور نیز در ۲۵ روز نخست سال آبی جاری با کاهش ۹درصدی و میزان خروجی آب از مخازن سدهای کشور نیز با کاهش ۱۸درصدی نسبت به زمان مشابه سال گذشته مواجه بوده است. طبق اعلام شرکت مدیریت منابع آب ایران، ظرفیت کل مخازن سدها بر اساس آخرین هیدروگرافی ۵۰.۵میلیارد مترمکعب است و درصد پرشدگی سدها درحال حاضر۵۰درصد است.
 
کسری دولت تکذیب شد
حمیدرضا حاجی‌بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در برنامه پایش با بیان اینکه گرانی‌ها یک روزه به وجود نیامده است، اظهار داشت: این گرانی‌ها زیرساخت‌هایی دارد و پیشانی برنامه‌ریزی برای تورم و رفع مشکلات آن بایستی از دولت شروع شود. وی افزود: وقتی موضوع گرانی‌ها و قیمت‌گذاری‌ها مطرح می‌شود اگر مجلس ورود کند و مصوبه‌ای را داشته باشد ممکن است دولت ادعا کند که همه آنچه را من برنامه‌ریزی کرده بودم با مصوبه مجلس به هم خورده است. رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: نبایستی مجلس دست دولت را روی کاری ببندد این در حالی است که در شرایط فعلی ما درگیر جنگ اقتصادی هستیم ولی برنامه مجلس آن است که هر نوع کمکی که دولت بخواهد برای آنکه بر تورم و گرانی فائق آید انجام دهد. حاجی‌بابایی با بیان اینکه گرانی یک روزه به وجود نیامده است، گفت: پیشانی مبارزه با گرانی برعهده دولت است این در حالی است که مجلس برای نظام و مردم، مراعات دولت را می‌کند. وی گفت: مجلس طرح‌هایی را در نظر دارد تا در کوتاه‌مدت قسمتی از مشکلات مردم را حل کند که می‌توانم به طرح تأمین کالاهای اساسی اشاره کنم که هم‌اکنون در حال طی مراحل نهایی آن هستیم. رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: بر همین اساس بنا داریم به ۶۰ میلیون نفر در کشور کمک کنیم که تا آخر اسفندماه حداقل دغدغه گوشت، روغن، برنج و ... که در زمره کالاهای اساسی است نداشته باشند. این در حالی است که ۲۰ میلیون نفر از این افراد که شامل سه دهک پایین جامعه بوده و مشکلات اساسی دارند را حل کنیم. حاجی بابایی گفت: مجلس فقط برای نظام و مردم، مراعات دولت را می‌کند این در حالی است که در بودجه سال ۹۹ دولت بر اساس قانون عمل نکرده است. ضمن اینکه برخی اوقات از قانون عبور شده تا دولت سرپای خود بایستد. وی با بیان اینکه ماده واحده بودجه سالجاری دولت ۵۷۰ هزار میلیارد تومان خاطرنشان کرد: دولت نه‌تنها یک ریال هم کسری بودجه ندارد بلکه درآمد مازاد هم دارد. 

روسیه به پامپئو هشدار داد
«دیمیتری پولیانسکی»، معاون سفیر دائم روسیه در سازمان ملل متحد در پیامی در توئیتر از سیاست‌های تحریک‌آمیز دولت آمریکا در قبال ایران انتقاد کرده است. پولیانسکی در پاسخ به پیامی از «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا در توئیتر درباره ایران از واشنگتن خواست تحریک ایران را متوقف کرده و از ارسال سلاح به منطقه خاورمیانه (غرب آسیا) خودداری کند. در پیام پامپئو در توئیتر آمده است: «هر کشوری که خواستار خاورمیانه صلح‌آمیز است باید فکر فروش سلاح به ایران را از سر بیرون کند- هر سلاحی که ٰرژیم می‌خرید برای ایدئولوژی رادیکالش صرف خواهد شد. آماده‌ایم از اختیارات داخلی خود برای تحریم افراد یا سازمان‌های دخیل در فروش سلاح به ایران استفاده کنیم.» پولیانسکی در پاسخ به این پیام پامپئو نوشت: «آقای وزیر خارجه آمریکا همه از آمریکا انتظار دارند با دست برداشتن از تحریک ایران و پمپاژ سلاح به منطقه در ایجاد صلح در خاورمیانه نقش‌آفرینی کند.» او در ادامه نوشته است: «ضمن آنکه لغت "تحریم" و "تنبیه" در دایره واژگانتان را با "گفت‌وگو" و"تعامل" عوض کنید. این کمک خواهد کرد که یک بار دیگر آمریکا را محترم کنید.» 

مجلس به اصلاح بودجه رای مثبت داد
حجت‌الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در این نشست کلیات طرح اصلاح ساختار بودجه بعد از بحث و بررسی فراوان و با آرای اعضای این کمیسیون به تصویب رسید. وی افزود: در این نشست کلیت طرح با ۱۵ بند به تصویب رسید و مقرر شد بررسی جزئیات آن به جلسه بعدی موکول شود این در حالی است که در صورت تأیید این طرح از سوی شورای نگهبان دولت باید با رعایت این موارد بودجه سال ۱۴۰۰ را تدوین کند. نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره جزئیات این طرح تصریح کرد: این طرح در کمیته اصلاح ساختار بودجه چند هفته‌ای است که مورد بحث و بررسی قرار گرفته و نماینده سازمان برنامه و بودجه در این کمیته حاضر شده و چند جلسه هم در کمیسیون برنامه و بودجه به این طرح وقت داده شد. میرتاج‌الدینی گفت: در نشست کمیسیون برنامه مجلس نمایندگان سازمان برنامه و بودجه هم حضور داشتند و ممکن است بعد از بررسی جزئیات این طرح بر تعداد این بندها افزوده شده و یا کاهش یابد. وی درباره چارچوب کلی این طرح گفت: رویکردهای اصلی اصلاح ساختار بودجه و تعیین تکلیف برخی احکام دائمی در بودجه مدنظر اعضای کمیسیون است ضمن اینکه توجه به مالیات‌ها در راستای کاهش مالیات بخش تولید و حمایت از تولید، تأمین اعتبارات پایدار برای بودجه از مواردی است که در اصلاح ساختار بودجه مدنظر است. نماینده تبریز در مجلس گفت: شفافیت یکی دیگر از رویکردهای اصلاح ساختار بودجه است که بایستی با سامانه‌های مختلف رصد و بایستی مشخص شود که تخصیص بودجه چگونه بوده و اولویت‌ها چگونه است. میرتاج‌الدینی اظهار داشت: بحث رابطه نفت و بودجه از دیگر مواردی است که در یکی از بندهای کلیات طرح اصلاح ساختار بودجه به آن پرداخته شده است. ضمن اینکه فروش نفت در داخل، فروش نفت به کشورهای خارجی و تهاتر نفت هم از دیگر مواردی بود که در این طرح به آن پرداخته شده  و قرار است با درآمدهای تهاتر نفت با کشورهای خارجی برای تکمیل پروژه‌های عمرانی و زیرساخت‌های کشور مانند بنادر و راه‌آهن نسل جدید (قطارهای نسل جدید) و آزادراه‌ها استفاده شود. وی افزود: یکی از مواردی که در طرح اصلاح ساختار بودجه بر آن تأکید کردیم تأمین اعتبارات عمرانی بزرگ با محدودیت‌ مواجه نشویم. نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: حمایت از شرکت‌های داخلی فعال در حوزه نفت به منظور توسعه پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها که ارزش افزوده زیادی دارند و مانع خام‌فروشی نفت می‌شوند از دیگر اهداف اصلاح ساختار بودجه است و به همین جهت باید با توسعه پتروپالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها به سمت پرهیز از خام‌فروشی گام برداریم. 

طوفان دلار کارنامه همتی را هم درنوردید
همتی در حالی زا مرداد سال ۱۳۹۷ سکان هدایت بانک مرکزی را در دست گرفت که دلار در کانال ۱۰ هزار تومانی در حال نوسان بود،‌ نرخ دلار با حضور وی نیز روند افزایشی خود را ادامه داد و حتی زمزمه دلار ۱۹ هزار تومانی نیز شنیده می‌شد که اقدامات بانک مرکزی دلار را برای مدت نسبتا زیادی به کانال ۱۱ و ۱۲ هزار تومانی تنزل داد. این کارنامه امیدها را برای اقدام موثر همتی در کنترل مجدد بازار ارز زنده نگه داشته بود که رکوردشکنی‌های متوالی دلار این امیدها را بدل به نا امیدی کرده است. حالا خبرگزاری مهر در گزارشی به اوضاع این روزهای بازار ارز و کنش‌ها و واکنش‌های بانک مرکزی پراخته است. بازار ارز روزهای بی‌سابقه‌ای را سپری می‌کند؛ فردی که به اذعان خودش سال‌ها آرزوی ریاست بانک مرکزی را داشت، چند روزی است تلویحاً از زیر بار مسئولیت خود در قبال بازار ارز (به عنوان مهمترین وظیفه)، شانه خالی کرده و به نظاره بازاری نشسته که امروز رکورد ۳۲ هزار تومان برای هر اسکناس دلار را به ثبت رسانده است. آنگونه که صرافی‌ها می‌گویند قیمت دلار اکنون از مرز ۳۲ هزار تومان نیز عبور کرده و نگاه‌ها همچنان به ساختمان میرداماد دوخته شده است تا شاید یک تدبیر دیرهنگام، قیمت‌ها را مهار کند. اگرچه هیچ صدایی مبنی بر وجود استراتژی مشخص برای بازار ارز این روزها از ساختمان لاجوردی میرداماد شنیده نمی‌شود؛ برخی نیز در همین سکوت، این گمانه را مطرح می‌کنند که برخی در تلاش هستند با رها کردن بازارها و افزایش حداکثری فشارها، نظام را به سوی مذاکره سوق دهند. عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی چهارشنبه تلویحاً از زیر بار مسئولیت خود برای کنترل بازار ارز شانه خالی کرد و گفت که هفته‌های پرفشاری پیش روی ایران و بازار ارز قرار گرفته و مردم باید نسبت به آن مطلع باشند. او به این نکته هم اشاره کرده بود که مسئولیت هر گونه تغییرات و نوسانات قیمتی ارز در بازار به عهده خریداران است و بانک مرکزی مسئولیتی در این رابطه نخواهد پذیرفت. این اظهارنظرهای همتی، نرخ دلار در صرافی‌های بانکی را امروز به مرز ۳۲ هزار تومان رساند و این نرخ در حالی در بازار رقم‌های بالاتری را به ثبت رسانده که بانک مرکزی مشغول پروپاگاندا در قبال عدم ارزپاشی عبدالناصر همتی و مقایسه آن با رؤسای دیگر بانک مرکزی است و تلاش دارد توجیه کند رؤسای قبلی بانک مرکزی شامل بهمنی، سیف، مظاهری و شیبانی در دوره‌های ریاست خود بر بانک مرکزی، از طریق ارزپاشی نرخ ارز را کنترل کرده اند اما همتی اینکار را نکرده است. فارغ از اینکه اقتصاد ایران در برهه فعلی تاب و توان نرخ‌های اینچنینی را برای دلار ندارد، نگاهی به عملکرد ماههای اخیر بانک مرکزی نشان می‌دهد سیاست و رویکرد بانک مرکزی در تخصیص ارز به واردات کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی و مواد اولیه تولید داخلی نیز، تورم سنگینی را متوجه سفره مصرف خانوار کرده است. وضعیتی که بسیاری از فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان و صاحبان صنایع نسبت به آن انتقادات فراوانی را مطرح کرده و بانک مرکزی را مسئول و مسبب اصلی آن می‌دانند. لطف الله فروزنده، قائم مقام اسبق مرکز پژوهش‌های مجلس در مورد وضعیت این روزهای بازار ارز می‌گوید که اتخاذ تصمیمات غیر کارشناسی توسط مدیران ناکارآمد دولت بازار ارز کشور را دچار بی‌ثباتی نموده است. او معتقد است که بانک مرکزی نیز نتوانسته بازیگردان خوبی برای بازار نابسامان دلار باشد، پاسخ منفی این بازار به تصمیمات غیر صحیح و فرمایشی بانک مرکزی نیز موید همین مطلب است‌. به هر حال داستان هر چه باشد، این روزها بانک مرکزی را منفعل‌تر از هر زمان دیگری می‌توان یافت و متأسفانه معاون ارزی بانک مرکزی کمتر در اذهان و افکار عمومی ظاهر شده و در مقابل عملکرد نه چندان شایسته تیم خود در معاونت ارزی بانک مرکزی پاسخگو نیست و این انفعال موجب خواهد شد دوره ریاست همتی بر بانک مرکزی که امید داشت به برگ زرینی در کارنامه اش تبدیل شود، تا اینجای کار جز رکورد صعود لجام گسیخته قیمت ارز، برگ زرینی به همراه نداشته باشد. این گزارش را حالی منتشر شده است که در خصوص علت کنار گذاشته شدن ولی الله سیف، رئیس سابق بانک مرکزی از سمتش نیز شائبه عدم توانایی در کنترل بازار ارز مطرح شده بود.

انتقال ده میلیونی تکذیب شد
روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد: سقف انتقال پول روزانه از طریق کارت به کارت همان ۶ میلیون تومان است. روابط عمومی بانک مرکزی ضمن تکذیب خبر جعلی منتشره در شبکه های اجتماعی مبنی بر افزایش سقف کارت به کارت تا ۱۰ میلیون تومان، اعلام کرد: سقف مبلغ کارت به کارت کماکان ۶ میلیون تومان است. بدیهی است هرگونه تغییر در این زمینه از طریق وب سایت بانک مرکزی به اطلاع عموم مردم خواهد رسید. 
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha