جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام و المسلمین حیدر همتی

حوزه/ مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) تهران گفت: رویکرد فقاهتی صرف به دنبال اتمام حجت و رساندن مطلب است، یعنی حجت را صرفاً به مخاطب و مکلّف تمام کند، اما در رویکرد تربیتی و فقاهتی زمینه سازی برای پذیرش حکم شرعی و حکم فقاهتی از منظر تربیتی قابل تأمل است چون نگاه فقیه صرفاً اتمام حجت نیست بلکه دنبال آن است که مخاطب و مکلّف خود را تربیت کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، حجت الاسلام حیدر همتی در نشست علمی «فقه تربیتی؛ تربیت به مثابه وصف فقه» که در محل موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع)تهران که از طریق فضای مجازی (اینستاگرام و اسکایپ) برگزار شد، با اشاره به اهداف برگزاری چنین نشست هایی، اظهار داشت: این نشست ها با هدف قوام و جریان سازی مسئله فقاهت در نسبت با فهم موضوعات سیاسی اجتماعی جامعه و نیز در نسبت با حل مسئله جامعه دینی از منظر فقاهت، برگزار می شوند.

وی افزود: یکی از موضوعاتی که بعد از تشکیل حکومت اسلامی بر پایه فقه مورد غفلت قرار گرفته است نگاه به جامعه و فقاهت از منظر تربیتی بوده است. امروزه چیزی که ما شاهد هستیم به نوعی رابطه تربیت با فقاهت است. گاهی اوقات حمل فقاهت بر تربیت است یعنی تفسیر و بیان احکام فقهی تربیت می باشد. اما عنصر مغفول عنه در این فرایند به نوعی عدم توجه به تاثیر تربیت بر فقاهت و تاثیر تربیت در مسئله حکمرانی جامعه دینی بوده است.

مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) اظهار داشت: ورود تربیت در ساحت فقاهت از ابعاد مختلفی قابل تحلیل و بررسی است. اجمالا از منظر معرفتی ما، مسئله ربوبیت در امتداد صفت ربوبیت خداوند است و تعریف مورد قبول عروج از قوه به سوی فعل به نوعی از تعاریف پذیرفته شده حداقلی بین متفکرین مسلمان معاصر است و شهید مطهری به این تعریف تاکید دارد. این عروج تدریجی مسئله ای است که باید در تربیت انسان و جامعه مورد توجه قرار بگیرد.

حجت الاسلام همتی بیان داشت: بعد از انقلاب اسلامی با دو رویکرد مواجه هستیم. رویکرد فقاهتی صرف به دنبال اتمام حجت و رساندن مطلب است یعنی به دنبال این است که حجت را صرفا به مخاطب و مکلّف تمام کند، اما در رویکرد تربیتی و فقاهتی زمینه سازی برای پذیرش حکم شرعی و حکم فقاهتی از منظر تربیتی قابل تأمل است چون نگاه فقیه صرفا اتمام حجت نیست بلکه دنبال آن است که مخاطب و مکلّف خود را تربیت کند و بعد از آن در ساحت تحقق احکام نیز به او کمک کند.

وی ابراز داشت: برخی از چالش های فرهنگی و اجتماعی ما به ویژه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در مسئله های مختلف که گاهی دو جریان متضاد را شکل داد و گاهی اوقات یا سر از مسئله تساهل و تسامح در می آورند و گاهی وقت ها داخل جبهه بنیادگرایی و اصول گرایی می شوند، این به جهت عدم توجه به مسئله تربیت است. در مسئله تربیت؛ نتیجه ای که از آن می توان گرفت اینکه در احکام شرعی باید تحمل کرد و صبر نمود تا مخاطب خود را رشد داد تا به مرحله پذیرش حکم برسد.

مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) در پایان با اشاره به تاثیر تربیت در فقاهت، خاطرنشان کرد: نتایج تاثیر تربیت در فقاهت، در حکمرانی جامعه و در نسبت با مکلّف، در مقام بیان و اجرای حکم شرعی و در مقام جامعه سازی خواهد بود. ۳۱۳/۴۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha