سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
زلزله آذربایجان شرقی

حوزه/کارشناس اداره بحران حوزه گفت: طلاب حضوری چشمگیر در کمک رسانی به مردم در زلزله آذربایجان شرقی داشتند و در این باره خدمات مهمی ارائه شد.

حجت‌الاسلام مهدی پناهی به مناسبت سالگرد حضور ستاد حوزوی بحران و حوادث غیرمترقبه حوزه های علمیه در استان آذربایجان شرقی(شهرهای میانه و سراب) در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، اظهارکرد: مهم‌ترین اقدامات مقدماتی ستاد در قم شامل ارتباط سریع با مدیران حوزوی استان آذربایجان غربی و دریافت اخبار اولیه  در اولین ساعات حادثه، ارتباط مستمر با نهادهای مرتبط در راستای جمع آوری اطلاعات جدید و هماهنگی تشکیل فوری جلسه ستاد حوزوی بحران استان آذربایجان شرقی در شهرستان های میانه و سراب در این ایام بود.

کارشناس اداره بحران حوزه افزود: تهیه گزارش نیازها و برآورد خسارات و فراخوان آمادگی اجمالی حوزه های علمیه استان ها توسط رئیس دفتر اجتماعی سیاسی در اجلاس مدیران حوزه های علمیه درقم با هدف بسیج امکانات استانها در صورت نیاز و پیگیری تعطیلی حوزه های میانه و سراب جهت حضور طلاب در قالب تیم های جهادی جهت آوار برداری و کمک رسانی به مردم که با حضور حداکثری طلاب و روحانیون شهرستانهای میانه و سراب به عنوان اولین تیم های امدادی بازتاب خوبی در خبرگزاریها و بین مردم از دیگر اقدامات اولیه به شمار می‌رفت.

وی تصریح کرد: اعلام آمادگی حوزه علمیه به هلال احمر و ستاد بحران وزارت کشور جهت کمک رسانی به مردم، تهیه پیش نویس پیام تسلیت مدیر حوزه های علمیه، تامین غذای سه روز مردم روستاهای آسیب دیده سراب توسط امام جمعه شهرستان سراب و  اهدای ۵۰ عدد پتوی مورد نیاز با طرح ((هر طلبه  یک پتو)) توسط کلیه طلاب حوزه علمیه سراب به مردم آسیب دیده از زلزله و پیشتازی طلاب مدارس علمیه سراب و میانه در نصب چادر جهت اسکان موقت مردم از جمله این اقدامات اولیه بود.

حجت‌الاسلام پناهی در مورد دیگر اقدامات نیز بیان کرد: تقدیر از زحمات مسئولین حوزوی استان و ائمه جمعه طی تماس های جداگانه، پیگیری پوشش خبری فعالیتهای حوزویان در رسانه ها،  جمع آوری گزارش عملکرد حوزویان در جریان وقوع زمین لرزه و هماهنگی با هلال احمر قم جهت ارسال کمک ها و همکاری با حوزویان از دیگر موارد در این بخش بود.

وی در خصوص برخی اقدامات در جهت همراهی با مردم خاطرنشان کرد: مذاکره تلفنی با امام جمعه  سرپل ذهاب و مسئولین استان کرمانشاه جهت مساعدت در انتقال کانکس های موجود در استان کرمانشاه به مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی و هماهنگی فعالیت های حوزویان، انعکاس مشکلات و نگرانی های مردم و تاکید بر حضور حداکثری نیروهای استانی و اعلام آمادگی ستادحوزوی بحران جهت بسیج همگانی طلاب و امکانات حوزوی جهت امدادرسانی به مردم اهم مذاکرات بوده است.

کارشناس اداره بحران حوزه در مورد اقدامات اجرائی هیئت اعزامی به منطقه نیز توضیح داد: بازدید از روستای اصلی ویران شده، ورنکش، ورزقان، حلمسی و روستای دیگر از توابع شهرستان میانه و بازدید از روستاهای زلزله زده شهرستان سراب، تیرشاب، دونیق و سایر روستاهای توابع شهرستان سراب و گفتگو و هماهنگی با مدیر حوزه های علمیه میانه و سراب جهت حضور گسترده عموم طلاب در امداد و نجات روستاهای زلزله زده از جمله فعالیت‌ها در این بخش بوده است.

وی گفت: دیدار و گفتگو با خانواده های زلزله زده و برگزاری جلسات مختلف با مسئولین هلال احمر، شورای اسلامی و معتمدین و بزرگان محل روستاهای آسیب دیده در راستای خدمت رسانی بیشتر و بهتر به مردم و  ارتباط و تعامل با حوزه های علمیه، ائمه جمعه و سازمان تبلیغات مستقر در استان و شهرستان و شناسائی نهادها و افراد حوزوی که به صورت پراکنده در مناطق مشغول به خدمت بودند و ایجادانسجام بین آنان با محوریت ائمه جمعه شهرستانهای میانه و سراب از دیگر اقدامات در جهت همراهی طلاب با مردم منطقه به شمار می رود.

حجت‌الاسلام پناهی افزود: پیگیری ارسال کانکس و ماشین آلات و وسائل گرمایشی از طریق مسئولین استانی و ستاد اجرائی فرمان امام (ره) با توجه به سرمای شدید هوا و نیاز فوری مردم و پیگیری فراهم کردن شرائط اسکان و تغذیه ویژه طلاب در روستاهای آسیب دیده توسط ستاد اجرائی فرمان امام و سرکشی از خانواده های درگذشتگان در حادثه زلزله در روستای ورنکش میانه (پنج خانواده) و ابلاغ سلام و مراتب تسلیت مدیریت حوزه های علمیه به خانواده های داغدار از دیگر اقدامات انجام شده در این بخش است.

وی بیان کرد: از دیگر فعالیت ها در جهت خدمت رسانی به مردم می توان به پیگیری برگزاری مجلس ترحیم درگذشتگان با میزبانی امام جمعه محترم شهرستان میانه و طلاب محترم جهادی حاضر در روستا و ارتباط با دفتر تبلیغات، سازمان تبلیغات، و معاونت تبلیغ حوزه های علمیه قم جهت ایجاد آمادگی لازم در خصوص اعزام طلاب جهادی در صورت نیاز اشاره کرد.

کارشناس اداره آموزش مدیریت بحران حوزه تصریح کرد: هماهنگی با مدیریت حوزه علمیه تهران از جمله اقداماتی بود که مقرر گردید ۴۰ نفر از طلاب ملبس به منطقه اعزام شوند، همچنین تعیین حجج اسلام جعفری و احدی از طلاب با تجربه حاضر در شهرستان های میانه و سراب به عنوان نماینده ستاد حوزوی بحران جهت مدیریت میدانی نیروهای حوزوی و انتقال فوری نیازمندی ها به ستاد مرکزی با هماهنگی مدیر حوزه استان نیز از اقدامات دیگر به شمار می رفت.

وی اظهار کرد:پیگیری حل مشکلات دو نفر از خواهران طلبه شهرستان سراب که منازلشان تخریب شده بود از طریق مرکز خدمات حوزه های علمیه، حضور خواهران در بین خانواده های روستاهای آسیب دیده با هماهنگی ائمه جمعه جهت بالابردن روحیه زنان و کودکان و تقسیم اقلام بین خانواده ها و هماهنگی با مسئولان معاونت تهذیب حوزه علمیه قم جهت  اعزام گروه های مشاوره به منطقه با توجه به نیاز روحی مردم از رویدادهای مهمی بود که در این مدت اتفاق افتاد.

حجت‌الاسلام پناهی با اشاره به واقعیت های منطقه، ملاحظات و آسیب ها عنوان کرد: متاسفانه حجم بالای ویرانی ها و نیازمندی های مردم دو شهرستان میانه و سراب بسیار بالاتر از چیزی است که انعکاس داده شده است و شهروندان به کانکس و وسائل گرمایشی و ماشین آلات جهت آوار برداری فوری با توجه به فصل سرما نیاز دارند.

وی عنوان کرد: ائمه جمعه هر دو شهرستان حضور کامل وفعال در صحنه دارند ولی حضور طلاب باید تقویت شود، حضور نیروهای بسیج، سپاه و ارتش محسوس است اما با توجه به فصل سرما و احتمال نزول برف و برودت هوا در منطقه حضور ارگانها بایدتقویت و مشکلات مردم مرتفع گردد.

کارشناس اداره بحران حوزه بیان کرد: هرچند مسئولین استانی در اظهارنظرهای اولیه مدعی حل مشکل از درون استان بوده اند ولی پس لرزه ها میزان خسارتها را بالاتر برده است و در تماسی که با استاندار آذربایجان شرقی داشتیم  وی معترف بود که نیازمند کمک رسانی از سراسر کشور می باشیم.

وی گفت: رضایتمندی مردم با توجه به کمبود امکانات آواربردای و نبود کانکس پایین می باشد و اگر مشکلات در اسرع وقت مرتفع نگردد طبیعتا تبعات منفی در پی دارد.

حجت‌الاسلام پناهی خاظرنشان کرد: در شهرستان میانه نیز کانون زلزله روستای ورنکش میانه بوده که بیشتر منازل غیرقابل سکونت می باشد و متاسفانه پنج نفر فوتی در این روستا داشته ایم، همچنین دومین روستای آسیب دیده از نظر حجم خسارت در  شهرستان میانه روستای ورزقان است که نیاز به  خدمت رسانی فوری می باشد.

وی عنوان کرد: روستای حلمسی در اولویت بعدی می باشد، حضور بیشتر و فعال تر طلاب برادر و خواهر در روستاهای شهرستان میانه کاملا محسوس بود که پیگیری های لازم واقدامات در این زمینه انجام گردید.

کارشناس اداره بحران حوزه اظهار داشت: در شهرستان سراب نیز ۶ روستا آسیب جدی تری دیده اند ولی فوتی نداشته ایم اما دو نفر در روستای شالگون بر اثر گازگرفتگی در چادر جان خود را از دست داده‌اند، ضمن اینکه بیشترین حجم خرابی ها در روستای تیرشاب است که ۱۴ خانوار سکنه دارد و کل منازل به دلیل قدیمی بودن تخریب گردیده است.

حجت‌الاسلام پناهی عنوان کرد:  بعد از آن  روستای دونیق آسیب بالای ۷۰ % را داشته است حضور نیروهای حوزوی در شهرستان سراب پر رنگ تر است و در  صورت عدم استقرار فوری کانکس با توجه به کمبود(نفت) و (وسائل گرمایشی) ممکن است سلامت مردم با خطر جدی مواجه شود. تلف شدن بیش از ۱۰۰۰ راس دام با توجه به خشتی بودن طویله ها از نکات قابل توجه است.

وی در خصوص نیازمندی های منطقه متذکر شد: در بخش حوزوی نیاز به اعزام گسترده تر گروه های جهادی حوزوی به مناطق آسیب دیده از درون استان و در صورت نیاز از سایر استان های کشور و حضور مستمرخواهران طلبه شهرستان های میانه و سراب در بین خانواده های روستایی آسیب دیده و حضور مشاورین ویژه حوزوی از قم به روستاهای زلزله زده با هدف کاهش التهابات روانی ایجاد شده در مردم وجود دارد.

کارشناس اداره بحران حوزه بیان کرد: همچنین جمع آوری کمک های داوطلبانه نقدی و غیر نقدی طلاب حوزه های علمیه کشور جهت تقسیم بین مردم با محوریت ائمه جمعه و حوزه های علمیه میانه و سراب با توجه به اعلام نیاز ائمه جمعه مورد نیاز است.

وی ادامه داد: در بخش غیرحوزوی نیز حل فوری مشکل اسکان مردم با تامین کانکس که متاسفانه با توجه به دمای چند درجه زیر صفر درجه منطقه حتی یک عدد کانکس مشاهده نگردید اهمیت زیادی دارد و در. تامین وسائل گرمایشی و سوخت که متاسفانه به صورت ناقص انجام شده و مردم به شدت با مشکل برودت هوا مواجه اند.

حجت‌الاسلام پناهی اظهار داشت:.تسریع در امر آواربرداری، با توجه به سرمای هوا و امکان نزول برف در روزهای آینده که با توجه به وسعت ویرانی ها و کمبود ماشین آلات این امر به کندی در حال انجام است.

وی گفت: ما در این بخش نیاز به شروع به ساخت و ساز منازل تخریب شده و ترمیم منازل آسیب دیده قابل سکونت در اسرع وقت و تخصیص و اعطای تسهیلات به مردم در اسرع وقت با رفع سختگیری های بانکی و. یاری مردم ضعیف در جریان خسارت ناشی از تلف شدن دامهای سبک و سنگین نیاز داریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha