شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
سفر آیت الله اعرافی به شیراز

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه کشور، حوزه را مطالبه گرِ شجاع و حکیم دانست و گفت: حوزه باید هم مطالبه گر حکیمانه و شجاع و هم پاسخگوی نیازها نه براساس احساس، بلکه متناسب با دنیای امروز باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از شیراز، آیت الله علیرضا اعرافی بعد از ظهر امروز در جلسه مدیران حوزه علمیه فارس که در سالن شهید قدوسی شیراز برگزار شد، اظهار داشت: حوزه به عنوان نهادی که باید پاسخگوی نیازهای جامعه باشد و ضمن اینکه مطالبه گر است حتما پاسخگوی مسائل مردم و جامعه باشد.

وی در ادامه حوزه را مطالبه گر شجاع و حکیم دانست و اضافه کرد: حوزه باید هم مطالبه گر حکیمانه و شجاع باشد و هم  پاسخگوی نیازها نه بر اساس احساس، بلکه متناسب با دنیای امروز باشد.

مدیر حوزه های علمیه با بیان اینکه حوزه این را می داند و باید توجه کند که وضع امروز با روزگارهای پیشین تفاوت هایی را پیدا کرده است، بیان کرد: رشد علمی ما در منطقه بسیار عالی است، یعنی اینکه جامعه علمی ما گسترش پیدا کرده است؛ در خصوص تنوع رشته ای اکنون چند هزار رشته و گرایش در کشور وجود دارد که از افتخارات انقلاب است.

وی، علوم انسانی را مورد توجه قرار داده و عنوان کرد: اکنون جمعیت چند صد هزارنفری دانشجویان و اساتید عزیز دانشگاهی ما در حوزه علوم انسانی کار می کنند و حوزه علوم انسانی و فلسفی حوزه ای است که اندیشه های مختلف از مکاتب فکری بشری و الهی وارد منظومه فکری کشور می شود و دانشمندان و علمای حوزه علمیه پالایش و تحقیق پیرامون آنها را وظیفه خود می‌دانند.

آیت الله اعرافی در بخش دیگری از سخنان خود به افزایش معدل ورودی حوزه های علمیه اشاره و بیان کرد: عقیده ما این است که معدل ورودی حوزه باید حداقل ۱۸ باشد، چرا که پاسخ گویی به این دنیا و تزکیه نفوس و ارتقای معرفتی جامعه امروز قابل قیاس با سابق نیست و کیفی گزینی در پذیرش حوزه‌های علمیه به معنای شناسایی متقاضیان مستعد، با انگیزه الهی و توانمند در عرصه های علمی، تربیتی، تهذیبی و... است.

وی مطرح کرد: اکثر کشورهای دنیا ظرفیت های بسیار خوبی برای حوزه علمیه است و هرچند تولیدات با کیفیت بالا در قم داریم، اما باید رشد کیفی رافزایش دهیم.

مدیر حوزه های علمیه کشور افزود: شهر شیراز و استان فارس ظرفیتی بسیار بزرگ برای تربیت عالمانی در تراز فراملی دارد، که وظیفه ما را سخت می کند.

وی در ادامه بیان داشت: تدوین سند ۲۰ ساله و برنامه ۵ ساله رقم خورده که کار بسیار مطلوبی است، البته در حوزه استان هم باید سند برنامه ۵ ساله تدوین شود؛ حدود ۱۰۰ طرح کلان داریم که یکی از آن رشته درختواره است که ۴۰۰ رشته گرایش برای آن تعریف شده که بخشی از آن فقه معاصر است.

آیت الله اعرافی عنوان کرد: مجموعه طرح ها و نقشه هایی که کار شده، در ابتدای کار خود را نشان نمی دهد، بلکه پس از ۱۰ سال جوانه خواهد زد و خواهد درخشید.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha