پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
سفر آیت الله اعرفی به شیراز

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور گفت: اگر نهاد وقف در کشور ما آن‌طور که بایسته است مورد توجه مردم و مسئولان قرار گیرد، یک عنصر مهم در تامین عدالت اجتماعی در جامعه است و همینطور برای ارتقاع سطح فکری جامعه نیز حائز اهمیت است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از شیراز، آیت الله علیرضا اعرافی پیش از ظهر امروز در جلسه کمیته عالی وقف حوزه علمیه استان فارس که در سالن شهید قدوسی برگزار شد، با اشاره به اینکه باید منظرهای جدی در استانی که از این سابقه بلند و جایگاه رفیع برخوردار است، تقویت شود، اظهار داشت: باید خود را وام‌دار مردم شریف بدانیم که پیشگام حرکت خیر هستند.

وی با بیان اینکه وقف در منظومه اندیشه کلامی فقهی، کلامی و اخلاقی اسلام جایگاه رفیع و ممتازی دارد، اضافه کرد: همچنین در اندیشه دینی و در اندیشه بشری یک وجه مشترکی وجود دارد که در تاریخ سابقه دارد.

عضو فقهای شورای نگهبان با بیان اینکه ما نیز در اندیشه های مذاهب اسلامی و ادیان الهی و هم در سنت های بشری شاهد مقوله ای هستم که در فقه آن را وقف می دانیم، عنوان کرد: بسیاری از نهاد های حوزه سلامت، بهداشت، فرهنگ، امور اجتماعی، اخلاقی و معنوی به مقوله وقف به عنوان یک نهاد پایدار و دیرین وابسته  هستند .

وی خاطرنشان کرد: اگر نهاد وقف در کشور ما آنطور که بایسته است مورد توجه مردم و مسئولان قرار گیرد، یک عنصر مهم در تامین عدالت اجتمای در جامعه است، و همین طور برای ارتقاع سطح فکری جامعه نیز حائز اهمیت است.

آیت الله اعرافی بیان کرد: اگر ظرفیت موجود را احیا کنیم و همه به کمک بیایند می تواند عدالت اجتماعی را تامین کنند، فقر را بزداید، مراکز علمی و دینی را به نقطه های خوبی در اداره خود برساند، البته ضعف ها و مشکلاتی وجود دارد که باید با کمک آن را برطرف کرد.

وی مطرح کرد: معتقدیم وقف باید نهاد آموزش و پروش، دانشگاه و حوزه را به قله های بلند برساند، اقداماتی هم برای آموزش و پرورش که از جایگاه بالایی برخوردار است انجام شده اما برای تحقق آن وضع فعلی و بودجه فعلی کافی نیست، همچنین اگر بخواهد سند تحول محقق شود پشتوانه قوی بودجه ای در نهاد کشور و هم بخش مردمی از جمله وقف داشته باشد.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور ذات حوزه را خادم مردم دانست و بیان داشت: هر جایی که حوزه حضور داشته باشد، ایمان و اخلاق قوی تر خواهد بود و هم آسیب نیز کمتر است.

وی افزود: حوزه های علمیه، اسناد راهنمای یک الی دو دهه را برای خود تعیین کرده اند، برنامه ۵ ساله دارند، و ده ها طرحی که اجرای آن به استان ها واگذار می شود، درس های خارج، رشته های تخصصی، رشته های متنوعی که می تواند گره از آسیب های اجتماعی باز کند از جمله این طرح ها است که مهیا شده اما نیازمند منابعی است که بتواند کار کند، نتیجه آن به مردم نیز باز می گردد.

آیت الله اعرافی عنوان کرد: اگر می خواهیم آسیب های اجتماعی کاهش یابد، حوزه و آموزش و پرورش باید تقویت شود، این استان باید یک مجتمع تخصصی حوزوی داشته باشد که از ۴۰۰ رشته گرایش که تعریف شده ۲۰ تا ۳۰ رشته در آن اجرایی شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha