پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
نشست خبری حجت الاسلام والمسلمین حمید شهریاری

حوزه/ دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، زمان برگزاری سی و چهارمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی را ۸ الی ۱۳ آبان ماه اعلام کرد و از سخنرانی ۱۶۷ شخصیت از ۴۷ کشور جهان و ۱۲۰ سخنران داخلی در این کنفرانس خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»  از تهران، حجت الاسلام والسملمین حمید شهریاری، دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، سه شنبه ۶ آبن ماه در نشست خبری کنفرانس وحدت اسلامی که در سالن اجتماعات دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار شد، با گرامیداشت یاد و خاطره طلایه داران وحدت اسلامی به ویژه سردار مقاومت شهید حاج قاسم سلیمانی اظهار داشت: امسال سی و چهارمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی با موضوع «همکاری های اسلامی در مواجهه با مصائب و بلایا» بصورت وبینار برگزار خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

آغاز به کار ستاد برگزاری کنفرانس سی و چهارم وحدت/ رونمایی از پوستر کنفرانس

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ادامه داد: اینک جهان اسلام با تحولات سریع و پیچیده روبرو شده و بیش از هر زمان دیگری نیازمند وحدت است؛ وحدت امت اسلامی از نظر ما نه یک تاکتیک بلکه یک راهبرد است که قرآن کریم آن را به عنوان شاخصی برای ما تعیین کرده است.

وی اظهار کرد: معتقدیم ظرفیتهای جهان اسلام و سرویسهای اطلاعاتی همکارشان و به خصوص استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا و رژیم غاصب صهیونیستی تمام تلاش خود را به کار می بندند تا با ایجاد نزاع، جنگ، ترور و تکفیر موجب تفرقه و گسست در جهان اسلام شوند و در آخرین حرکت شوم خود  به تلاش برای عادی سازی روابط برخی کشورها با رژیم اشغالگر صهیونیستی اقدام کردند.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، اظهارات نژاد پرستانه رئیس جمهور فرانسه را محکوم کرد و اظهار داشت: به نظر ما سردمداران نظام سلطه طراحان اصلی جریانهای افراطی و تکفیری و حامیان آنها هستند که با تولید وحشت و خشونت به اسم اسلام در عالم سعی  دارند اسلام هراسی را ترویج کنند.

 شهریاری ادامه داد: بهتر است رهبران کشورهای غربی اگر مزدور یا مأمور آنها نیستند حسابشان را از این دسته جدا کنند و بدانند که حمایت از جریانهای افراطی و تکفیری در نهایت گریبان خودشان را خواهد گرفت و نتیجه همین می شود که امروز در فرانسه می بینیم.

وی ادامه داد:اگر رهبران کشورهای اروپایی امنیت کشور خود را دوست دارند از کشورهای پرورش دهنده تروریسم حمایت نکنند.وقتی شما در کشورهای اسلامی تروریست پرورش دهید گمان نکنید که آنها فقط درون کشورهای اسلامی دست به ترور می زندد. آنها روزی می آیند و گریبان خود شما حامیان را خواهند گرفت که در این دو دهه اخیر نمونه های آن را مشاهده می کنید.

شهریاری تصریح کرد: بهتر است از ترویج توهین در روزنامه های خود دست بردارید و با ادیان دیگر با احترام رفتار کنید. تجویز توهین و اهانت به ساحت پیامبر اعظم(ص) به اسم آموزش آزادی بیان مثل تجویز آموزش فحاشی است و این تجویزها در نهایت به نزاع ختم می شود؛ شما خودتان مسبب اصلی قتل معلم فرانسوی هستید هوشیار شوید و از ترویج اهانت دست بردارید.

وی افزود: رو به سوی اسلام حقیقی بیاورید و از آن حمایت کنید تا سلامت در دنیا و آرامش در آخرت نصیبتان گردد با تولید نقابهای دروغین متکثر، افراطی و خشونتی، اسلام حقیقی پنهان نمی ماند و روزی را خواهید دید که این دین در سراسر هستی حکمفرما خواهد شد.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی خاطر نشان کرد: هفته وحدت که به ابتکار نظام جمهوری اسلامی از ۱۲ تا ۱۷ ربیع الاول مقارن با ولادت مبارک حضرت رسول اکرم (ص) طراحی گردیده و با تأکید بنیان گذار نظام جمهوری اسلامی ایران امام خمینی (قدس سره)  بر وحدت اسلامی و با ابتکار آیت الله خامنه ای تداوم یافته، فرصتی است تا مسلمانان بار دیگر بر صلح و دوستی، اخوت و برادری، همدلی و همدردی، احترام و محبت به یکدیگر، رواداری اجتهاد مختلف در مذاهب و تأکید و بر گفتگوی عالمانه و عقلانی تأکید کنند.

وی در ادامه به فعالیتهای سی و چهارمین کنفرانس وحدت اسلامی اشاره کرد و گفت: بیش از ۱۶۷ سخنران خارجی از ۴۷ کشور جهان و ۱۲۰ سخنران داخلی از شخصیتهای برجسته جهان اسلام و صاحب نظران وحدت و تقریب در سخنرانی این کنفرانس شرکت می کنند؛ این عزیزان در محورهای مورد نظر خود که اهم مشکلات و مسائل حال حاضر جهان اسلام است سخنرانی خواهند کرد.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: پیش بینی می شود که جمع سخنرانان در این هفته به حدود ۳۵۰ سخنرانی بالغ گردد، این اولین بار است که میهمانان کنفرانس با این وسعت فرصت ابراز نظر پیرامون مسائل اصلی جهان اسلام را پیدا می کنند.

وی ادامه داد: یکی از اشکالاتی که قبلا به دلیل محدودیت در امکانات در کنفرانسهای وحدت پیش می آمد این بود که نوعا مهمانان ثابتی در کنفرانس می آمدند؛  اما در این دوره موفق شدیم بالغ بر ۳۵۰ سخنران را داشته باشیم؛ این سخنرانی از پنج شنبه ۸ آبان مقارن با ۱۲ ربیع الاول ساعت ۹ صبح افتتاح خواهد شد و تا ۱۳ آبانماه مقارن با ۱۷ ربیع الاول ادامه خواهد داشت.

شهریاری اظهار کرد:به طور میانگین هر روز شاهد ۶ نشست و جمعا ۳۷ نشست وبیناری هستیم که از ۴۷ کشور دنیا در آن شرکت دارند؛ ۸ نشست به زبان فارسی و ۲۹ نشست به زبانهای عربی و انگلیسی خواهد بود و حسب تناسب هر نشست زبانهای دیگری از جمله اردو، ترکی استانبولی، ایتالیایی، فرانسوی، بنگالی، روسی، مالایی، ترکی آذری.

وی ادامه داد: از جمله فعالیتهایی که به ابتکار مجمع تقریب مذاهب اسلامی برای اولین بار در کنفرانس ها شکل گرفت یک فعالیت دانشگاهی بود که با محوریت دانشگاه مذاهب اسلامی شکل گرفت.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: در سال جاری علاوه بر سخنرانی پیرامون مسائل جاری جهان اسلام فراخوان مقاله با عنوان «همکاریهای اسلامی در مواجهه با مصائب و بلایا» در هفت محور اصلی و ۵۵ محور فرعی اعلام گردید؛ محصول این فعالیت به صورت فهرست مقالات نگارش یافته در طول هفته وحدت و خلاصه مقالات و اصل مقالات پس از آن انتشار خواهد یافت که محورهای آن عبارتند از:

* مبانی و چالشهای دینی و معنوی در مواجهه با بلایا و مصائب

* ظرفیتهای راهبردی جهان اسلام در مواجهه با بلایا و مصائب

* نقش دانشمندان و نخبگان مسلمان در مواجهه با بلایا و مصائب

* نقش رسانه ها در آگاهی بخشی و ترویج فرهنگ تعاون در هنگام در هنگام ابتلای به بلایا و مصائب

* تهدیدها و فرصتهای فضای مجازی در عصر کرونا برای جوامع اسلامی

* جهان پساکرونا و سناریوهای جدید سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در جهان اسلام

* چالش های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی غرب در مواجهه با کرونا

حجت الاسلام دکتر شهریاری افزود: تا کنون تعداد قابل ملاحظه ای مقاله نگارش یافته به دبیرخانه کنفرانس رسیده  و برای این کنفرانس درجه اعتبار ISI برای مقالات در نظر گرفته شده است.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در ادامه به دیگر فعالیت های مجمع تقریب برای سی و چهارمین کنفرانس وحدت اسلامی به شرح زیر اشاره کرد:

* میزگرد «خیانت قرن به آرمانهای فلسطین : نقش محور مقاومت در خنثی سازی تأثیرات عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی» برگزار خواهد شد.

* تنظیم میزگردی با عنوان «نقش سردار اسلام حاج قاسم سلیمانی در وحدت  و امنیت جهان اسلام»

* رونمایی از انتشار کتاب «فلسطین فی وجدان علماء الاسلام» و کتاب «فقه مقارن جلد دوم»

* رونمایی از دو فعالیت رسانه ای یکی رادیو وحدت روی موج ۵و ۹۵

* پایگاه اطلاع رسانی «ویکی وحدت»: این پایگاه عمدتا متصدی جمع آوری همه اطلاعات پیرامون کشورهای اسلامی و وحدت در جهان اسلام و تقریب مذاهب اسلامی  و شخصیت های حقیقی و حقوقی تراز اول و مهم جهان اسلام است که فاز اول آن با ۱۰۰۰ مقاله در هفته وحدت افتتاح می شود.

*برگزاری چهار نشست علمی با حضور اساتید حوزه و دانشگاه:

۱.رسانه، فضای مجازی و وحدت اسلامی

۲.تعامل دانشگاهی و ارتقای نظام حمایت حقوقی و وکالتی و ارتقای زیر ساختهای فناوری در وحدت جهان اسلام

۳. همکاری کشورهای اسلامی در تقویت و توسعه حکمرانی تعالی گرا

۴.ایجاد ظریفت تعاون جوامع اسلامی در مدیریت بحرانهای داخلی

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در پایان گفت: امیدواریم این حرکت سازنده که به کمک شما علما و فرهیختگان جهان اسلام صورت گرفته است مورد پسند خداوند متعال واقع شود و خوشنودی حضرت پیامبر(ص) فراهم آورد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha