پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تبلیغ

حوزه/ حجت الاسلام اکبری که اهل دیار نصف جهان است، مناطق محروم و مرزنشین خراسان جنوبی را برای ادای تکلیف برگزیده و با عشق خدمت به مردم محروم به این مناطق هجرت کرده است.

 خبرگزاری «حوزه» - اصفهان/ هجرت از سخت ترین تصمیمات زندگی هر شخصی است. این سختی تصمیم زمانی افزون می گردد که هجرت همراه با همسر و فرزند باشد؛ طرح هجرت بلند مدت مبلغین به واقع از مهمترین و ایثارگرانه ترین فعالیت هایی است که هر روحانی می تواند در دوران زندگی طلبگی اش انتخاب کندو.

هستند ایثارگرانی از جنس اخلاص و توکل که مکان استقرار همسر و فرزندان خود را به جهت تبلیغ دینی صدها و چه بسا هزاران کیلومتر دورتر از شهر و دیار خود انتخاب کرده اند.

حجت الاسلام محمود اکبری، متولد سال ۱۳۴۵ و اهل اصفهان، در کارنامه و سابقه تبلیغ هجرت خود حضور در زابل، ایلام، کرمانشاه، یاسوج را دارد. او حدود ۱۰ سال است که مناطق محروم و مرزنشین خراسان جنوبی را برای ادای تکلیف برگزیده و با عشق خدمت به مردم محروم به این مناطق هجرت کرده است.

خبرنگار ما به سراغ این روحانی خدوم رفته و با او به گفتگو نشسته است:

حوزه- چرا مناطق محروم و مناطق مرزی را برای تبلیغ انتخاب کردید؟

علت انتخاب این مناطق به‌ویژه‌ منطقه مرزنشین خراسان جنوبی این است‌که میزان محرومیت در این منطقه بسیار بالاست و در معرض خطر فعالیت تبلیغی وهابیت قرار دارد.

اگر به این منطقه توجه نشود، ترکیب جمعیتی منطقه تغییر پیدا خواهد کرد و گرایش‌های وهابی افزایش پیدا می‌کند، لذا به خاطر حساسیت منطقه حدود ده سال است که در روستاهای مختلف منطقه حضور پیدا می‌کنم و کار فرهنگی تبلیغی انجام می‌دهم.

بدون شک وظیفه اصلی هر مبلغ  و طلبه تبلیغ دین به هر نحو ممکن است، من تبلیغ دینی در مناطق محروم را برگزیدم تا ان شاءالله بتوانم در پرتو عنایات امام زمان(عج) بخشی از وظیفه خود را انجام بدهم و در خدمت محرومین باشم.

حوزه- تا حالا چه طرح‌ها و برنامه‌هایی در این مناطق داشته و دارید؟

بنده سعی کردم در کنار تبلیغ، سخنرانی و تبلیغ چهره به چهره؛ برنامه‌های ماندگار و پایداری داشته باشم مثلاً یکی از برنامه‌ها طرح نسیم معرفت است که در قالب این طرح به تربیت مبلغان بومی بر اساس قرآن و حدیث می‌پردازم.

با مسئولین حوزه علمیه شهر سربیشه هماهنگ هستم و طلاب را آموزش می‌دهم که با روش‌های تبلیغی آشنا شوند؛ دوره آموزشی و مقدمات تبلیغ حدود یک سال طول می‌کشد و آخر هفته‌ها طلاب به روستای خود اعزام می‌شوند و فعالیت‌های تبلیغی را برای کسب تجربه بیشتر انجام می‌دهند، خودم هم جوایزی برای آن‌ها ارسال می‌کنم و با این جوایز انگیزه تبلیغی بیشتری پیدا می‌شود.

الآن تعدادی مبلغین خوب و توانمند در منطقه داریم که در زمینه کار تبلیغی و کار فرهنگی فعالیت دارند؛ چون مشکلات امروز علاوه بر مشکلات اقتصادی ضعف فرهنگی و اعتقادی هم هست، باید در هر دو مسیر  تلاش بکنیم.

طرح دیگری دارم که نامش را طرح «تجلی نور» گذاشتم که هر مسجد روستا به‌عنوان یک کتابخانه فعال درمی‌آید و کتاب‌های مختلفی با موضوعات قرآن، احکام، نهج‌البلاغه، کتاب‌های عمومی و معارفی برای آن‌ها ارسال می‌کنم و یکی از افراد باسواد و توانمند روستا را مسئول فرهنگی روستا قرار می‌دهم، این شخص مسئولیت ویژه‌ای در قبال کودکان و نوجوانان دارد واینکه کلاس‌های قرآن و کتابخوانی برگزار کند، مثلاً به عنوان نمونه در همین ایام کرونایی بیش از هزار جلد کتاب برای مناطق مرزی ارسال کردم.

طرح سومی که برای مناطق تبلیغی دارم سرکشی به منازل محرومین و تفقد از خانواده‌ها و مواسات و توزیع سبدهای غذایی است.

طرح چهارمی که در حال اجرا است، برگزاری جلسات عمومی همراه با پذیرایی و اطعام است که سبب جذب افراد بیشتری از والدین به برنامه ها می شود.

طرح پنجم هم برگزاری مشاوره‌های فردی و مشاوره‌های گروهی است که با توجه به آشنایی که با مباحث خانواده و تربیت دارم این موضوع را هم ارائه می‌کنم.

حوزه- اگر قرار باشد یک جمله با طلاب جوان صحبت کنید، چه نکته‌ را می گویید؟

سفارش من به طلاب انجام رسالت مهم تبلیغ است؛، امروز که دشمن با تبلیغات مسموم خود پایه‌های اعتقادی و دین‌داری را تضعیف می‌کند لازم است مبلغان به مناطق محروم که گاهی دسترسی به حداقل ها مثل برق، آب و گاز ندارند، بروند و پیام دین را به مردم برسانند؛ به نظرم هر طلبه باید قبل از اینکه به فکر اشتغال خود باشد باید در مناطق نیازمند رسالت تبلیغی خودش را انجام بدهد.

در پایان به این نکته تأکید می‌کنم که بعد از گذشت ۴۰ سال از عمر انقلاب اسلامی، همچنان در برخی مناطق فقر اقتصادی و فرهنگی وجود دارد، با توجه به اینکه اختلاف طبقاتی زشت‌ترین تصویر هر جامعه است، سفارش می‌کنم به مبلغان که مناطق محروم را برای تبلیغ انتخاب کنند و با برنامه‌هایی که بتواند هم تعالی فرهنگ و همت عالی اقتصاد را ارتقا دهد به مناطق بروند تا ان شاءالله فعالیت‌هایشان مرضی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف باشد.
 

کفت وگو: سیدامیر حسین ابطحی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • صادق امینی IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    1 0
    سلام علیکم کلمه هجرت با اعزام های دفتر تبلیغات اسلامی سازگاری ندارد لطفا به اعزام مکرر در مناسبت های مختلف تغییر دهید ظاهرا کلمه هجرت برداشت خبرنگارشما و به اشتباه در مقدمه درج شده است.