جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کرسی آزاد اندیشی برخط

حوزه/ کرسی آزاداندیشی «نقش خواهران طلبه در ارتقای فرهنگ جامعه و خانواده، موانع و راهکارها» در مدرسه علمیه خواهران فاطمه‌الزهرا(س) ورزنه با ارائه و داوری خانم بتول زاهدپور به صورت برخط برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، خانم زاهدپور در کرسی آزاداندیشی «نقش خواهران طلبه در ارتقاء فرهنگ جامعه و خانواده، موانع و راهکارها» که در مدرسه علمیه خواهران فاطمةالزهرا(س) ورزنه برگزار شد، با اشاره به اینکه جامعه از نهادهای کوچکی به نام خانواده شکل می گیرد، گفت: در مسئله ارتقاء فرهنگ، اولین چیزی که باید در نظر گرفته شود خانواده است، جهت بررسی نقش خواهران طلبه در ارتقاء فرهنگ باید نقش آنان در خانواده مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

وی ادامه داد: در خانواده اصلی ترین نقش را زنان بر عهده دارند، زنان در نقش همسری و مادری در آرامش و آسایش و تربیت افراد خانواده نقش بسزایی دارند. یک زن طلبه به خاطر آگاهی و آشنایی از دیدگاه دین، در مورد نقش زن و فلسفه آفرینش او، به خوبی می داند که وظیفه فراهم کردن آرامش و آسایش همسر و فرزندانش را بر عهده دارد و به عنوان اصلی ترین تکلیف خود سعی می نماید با بهره گیری از آموزه های دین در راه تامین نیازهای روحی و جسمی همسر خود نهایت تلاش را انجام دهد و با این کار، مردان جامعه، سالم و به دور از انحرافات خواهند بود و در نتیجه ما شاهد جامعه ای سالم با مردانی تلاش گر و دارای روح و جسمی سالم خواهیم بود، از سوی دیگر یک زن طلبه و آشنا به آموزه های دین به خوبی می داند که نقش تربیت فرزند صالح و سالم نیز بر عهده اوست و با توجه به اینکه دستورات و راهنمایی های فراوانی در متن دین اسلام چه از طریق آیات قرآن و چه از طریق روایات پیامبر اکرم(ص) و حضرات معصومین(ع) به دست ما رسیده است یک خواهر طلبه بیشتر از هر صنف دیگری امکان آگاهی و آشنایی با این دستورات را دارد و همین امر، او را در تربیت فرزند، نیرو و توانمندی می ­دهد و قطعا این امور خود به صورت مستقیم و غیرمستقیم در ارتقای فرهنگ جامعه تأثیرگذار است.

نقش خواهر طلبه در ارتقای فرهنگ جامعه

زاهدپور تصریح کرد: بی شک یک خواهر طلبه، با مزین شدن به اخلاق و رفتار نیکو ناخودآگاه مورد توجه و الگویی برای زنان دیگر قرار می گیرد و همین امر خود مسئولیت خواهران طلبه را سنگین تر می کند . یک خواهر طلبه باید خود را آراسته به کمالات و فضایل اخلاقی نماید و همین طور که پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «کونو دعاة الناس بغیر السنتکم»، با رفتار و کردار خداپسند، مبلغ دین و فضایل اخلاقی و کمالات انسانی باشد.

وی افزود: در این زمینه خداوند نیز در قرآن به زنان پیامبر(ص) می فرماید: اگر از شما خطایی آشکار سرزند، عذاب شما مضاعف خواهد بود و از سوی دیگر می فرماید: هریک از شما تواضع داشته باشد و مطیع خدا و رسولش باشد و عمل صالح انجام دهد پاداشی مضاعف خواهد داشت، این مضاعف بودن پاداش و عذاب به خاطر الگو بودن و الگوگیری افراد از نزدیکان و وابستگان به پیامبر(ص) است، بنابراین خواهران طلبه نیز، به عنوان مبلغان دین و مدافعان اسلام باید بسیار بر رفتار و کردار و گفتار خویش توجه نمایند و خود را از آلودگی ها به دور دارند، زیرا آنان الگو و محل توجه افراد دیگرند.

نتایج دیدگاه مخالف:

در گذشته کودک بیشتر وقتش را با مادرش می گذراند و ارتباط زیادی با خارج نداشت و کمتر تحت تاثیر محیط بود؛ اما امروزه با شکل گیری فضای مجازی، تلویزیون، اینترنت، و... کودکان تحت تاثیر این عوامل قرار می گیرند و نقش مادر کمرنگ و کمرنگ تر می­ شود و مصداق آن همین دوگانگی های ارزشی بین والدین و فرزندان است که ما در سطح جامعه با آن برخورد می کنیم.

از طرفی تربیت فرزند سالم و صالح توسط مادران طلبه زمانی اتفاق می افتد که طلاب خواهر، مادران و همسرانی خودساخته باشند و این چیزی است که در بین برخی طلبه های خواهر، چشمگیر نیست و  وضعیت واحدی شدن دروس، مدرک گرایی و نبود اساتید اخلاق مانند قدیم و موارد دیگر از دلایل این امر است.

از سوی دیگر، اگرچه طلاب خواهر در حوزه های علمیه به کسب دانش می پردازند اما تا عالمه شدن و شناخته شدن به عنوان عالم دینی، راه طولانی است و از میان خواهران طلبه تعدادی انگشت شمار به درجات علمی بالا دست پیدا می کنند.

از طرف دیگر تعدادی از طلاب خواهر نه به انگیزه کسب علوم و معرفت دینی بلکه با انگیزه هایی دیگر مانند به دست آوردن مدرک و  اشتغال و غیره، به سمت مدارس علمیه می روند.

نتایج دیدگاه موافق:

زنان نقش بسزایی در تربیت فرزند دارند و یک مادر آشنا به علوم دینی می تواند شخصیت های بزرگی مانند شیخ مفید، شیخ مرتضی، علامه امینی، علامه طباطبایی و... را به جامعه تحویل دهد که شخصیت های فرهنگ سازی بودند.

درست است که ما امروز با فضای مجازی و... رو به رو هستیم ولی شخصیت اصلی کودک تا سن هفت سالگی شکل می گیرد و همین فرصت طلایی به مادر آگاه، این امکان را می­ دهد که تاثیر عوامل ذکر شده را  به حداقل برساند.

زنان طلبه، با کسب علوم دینی در جامعه به عنوان یک عالم دینی و آشنا به مسائل دین در میان مردم شناخته می شوند و از آنجا که مردم نسبت به علمای دین احترام قائلند و آنان را محل رجوع و آشنا به مباحث دینی می دانند سعی می کنند رفتار و کردار آنان را سرمشق خود قرار دهند و در این راستا خواهران طلبه می توانند با پیروی از سبک زندگی دینی و دوری کردن از سنت های غلط رایج در میان مردم، به عنوان الگوهای رفتاری، در رواج سنت های پسندیده در جامعه، تاثیرگذار باشند.

از سوی دیگر طلاب خواهر می توانند با برگزاری محافل خانوادگی و محلی، حتی شرکت در مجامع  و محافل علمی، در مدارس و دانشگاه ها، به نکوهش رفتارهای غلط رایج در میان جامعه بپردازند و با دعوت مخاطبان به پیروی از ارزش های دینی، از این طریق نیز تاثیرگذار باشند.

جمع بندی داور:

زاهدپور در بخش جمع بندی و نتیجه گیری نظرات مخالف و موافق گفت: نقش خواهران در ارتقاء فرهنگ خانواده و جامعه امری است که قابل انکار نیست و در طول تاریخ همه اقوام به خوبی قابل مشاهده است، هم در بعد تاثیر منفی و هم در بعد تاثیر مثبت. اما وقتی نقش خواهران طلبه که قشر خاصی از جامعه هستند مورد بحث و بررسی قرار می گیرد موضوع باید دقیق تر بررسی شود.

وی ادامه داد: منظور ما از خواهران طلبه، بانوانی آگاه به مسائل دین و آراسته به فضایل اخلاقی هستند. بی شک چنین بانوانی نه تنها در خانواده نقش اصلی را ایفا می کنند بلکه در اجتماع نیز هم به صورت غیرمستقیم و هم به صورت مستقیم تاثیرگذارند و خانواده ها و اجتماع هر دو از وجود ایشان بهره می برند و این امری است که حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری(مدظله العالی) بارها و بارها در بیانات خود به آن اشاره داشته اند. این نقش ها گاه شامل تربیت نسلی نیکو، سالم، درستکار، شجاع و توانمند است و گاه در قالب فردی از افراد جامعه است که مسئولیت اجتماعی دارد. مانند استاد دانشگاه و حوزه، مبلغ و عالمه محل و شهر، و یا نویسنده ای  زیرک و باهوش که با قلم خود پلیدی ها را از جامعه خود دور می سازد.

استاد حوزه بیان کرد: با قبول این پیش فرض که قشر زنان هم در خانواده و هم در جامعه در عرصه های مختلف فرهنگی و اقتصادی و سیاسی تاثیرگذارند حوزه های علمیه باید با ارتقاء توان خود در زمینه های علمی و اخلاقی سعی نمایند تا طلابی را پرورش دهند که علاوه بر رشد علمی از نظر فضایل اخلاقی و کمالات انسانی در حد بالایی قرار گیرند تا آن چه از آنان مورد انتظار است تحقق یابد.

وی تصریح کرد: بی شک تاثیرگذاری خواهران طلبه به این امر بستگی دارد که مدارس علمیه تا چه اندازه بتوانند در پرورش روح معنویت و اخلاق در محصلان خود توفیق یابند، قطعا حوزه های علمیه نمی توانند فقط به ارائه دروس و تحویل مدرک علمی بسنده کنند و از پرورش فضایل اخلاقی مانند زهد و تقوا و پرهیزگاری کناره بگیرند و انتظار داشته باشند فارغ التحصیلان مدارس علمیه وظیفه خود را در دفاع از دین و آموزه های دینی و رواج ارزشهای دین اسلام به خوبی انجام دهند.

برای رفع موانع تاثیرگذاری بانوان طلبه باید حوزه ها و مدارس علمیه ب اجهد و کوشش بیشتر و ارتقاء توانمندی اساتید و مجهز شدن به علوم جدید و استفاده از روش های روز و امکانات امروزی، سعی در تربیت و پرورش طلابی نمایند که علاوه بر عالم به علوم دینی بودن، توانمند در علوم تربیتی و آگاه به مسائل روز و مزین به اخلاق دین و آموزه های حضرات ائمه معصومین(ع) باشند، تا بتوانند مانند گذشته، همچنان نقش خود را در خانواده و جامعه به خوبی به منصه ظهور برسانند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha