پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
الله

حوزه/ استاد حوزه گفت: همه پیامبران یک راهبرد و هدف مشخص داشتند و ما نمی توانیم تفاوتی در اهداف امامان معصوم قائل شویم وآن هدف تحقق امر الهی و رضایت خداوند است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، هدایت اله فرح بخش استاد حوزه در نشست با موضوع سبک زندگی نبوی در جمع طلاب مدرسه علمیه الزهرا(س) فریدن، گفت: امامان ما بر اساس آنچه در تاریخ آمده است همه یک راهبرد و هدف مشخص داشتند و ما نمی توانیم تفاوتی در اهداف امامان معصوم قائل شویم وآن هدف تحقق امر الهی و رضایت خداوند است اما این بزرگواران در تاکتیک های خود در انجام اهداف الهی با یکدیگر متفاوت بودند، برخی از آنها جنگ می کردند و برخی دیگر صلح به هر صورت علاوه بر اینکه اهدافشان یکی بود تاکتیکشان متفاوت بود.

استاد حوزه در ادامه گفت: در مورد صلح امام حسن(ع) باید گفت که این امام بزرگوار در سال ۴۰ هجرت بعد از شهادت پدرشان حضرت علی(ع) به امامت رسیدند و بعد با جامعه ای درهم ریخته با آمال و آرزوهای مختلف رو به رو شدند، مردمی که چند دسته شده بودند، عده ای از جنگ های پی در پی خسته و عده ای طالب جنگ بودند، برخی تسلیم زرو زور و برخی یار واقعی امام بودند، لذا امام در این شرایط و این اوضاع به امامت رسیدند.

وی گفت: امام حسن(ع) در این شرایط هم راضی به صلح نبودند و با ۱۲ هزار نیرو به فرماندهی عبیدالله بن عباس در نزدیکی مدائن مقابل معاویه ایستادند اما نیروهای امام تسلیم زر، زور و تزویر معاویه و طرافیانشان قرار گرفتند و صحنه را ترک کردند با این اوصاف اما باز امام با تمام سعی و کوشش خودشان نیروهایی را فراهم نمودند اما متاسفانه آنها نیز به جز عده اندکی امام را رها کردند لذا با نامه های پی در پی معاویه و تبلیغات فراوانی که از جانب معاویه می شدکه درخواست صلح داشت امام با توجه به شرایطی صلح را پذیرفتند.

فرح بخش گفت: امام حسن(ع) تابع خواسته مردم نبودند چرا که خواسته مردم برخلاف خواسته الهی بود و امام به دلیل اینکه فهمیده بودند که معاویه با تزویر در حال دگرگون کردن مسائل دینی هستند و با این تبلیغات شیعیان واقعی را در تنگنا قرار داده اند و چون امام نمی خواستد در دین و شریعت تغییری  ایجاد شود و جان شیعیان واقعی را در خطر دیدند، لذا با شرایطی همچون احترام به شیعیان، پایمال نکردن بیت المال و عدم تغییر در دین و... صلح را علی رغم میل باطنی خود پذیرفتند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha