جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
مریم اردبیلی

حوزه/ بانوی آینده پژوه، گفت: خانواده‌ای که از تحولات عقب افتاده و درک درستی از تحولات ندارد،‌ نمی‌تواند نسل مناسب گام دوم انقلاب را تربیت کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، خانم دکتر مریم اردبیلی در پیش‌نشست کنگره بین‌المللی گام دوم انقلاب از منظر قرآن و حدیث با عنوان نقش خانواده در تحقق گام دوم انقلاب از منظر قرآن و حدیث که پنجشنبه ۸ آبان در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران برگزار شد، با اشاره به اقتضائات خانواده در گام دوم انقلاب گفت: جایگاه صحیح خانواده در گام دوم انقلاب نیازمند درک عمیق مادران از تحولات و استقبال از تحولات مثبت است.

وی با بیان اینکه مادران به عنوان محور خانواده باید با توجه به تحولات به بازشناسی تکلیف‌ها، آرمان‌ها و ارزش‌ها بپردازند،‌ افزود: فقدان شناخت کافی نسبت به تحولات موجب ایجاد فاصله نسل جدید با تکلیف‌ها، آرمان‌ها و ارزش‌ها از سوی خانواده‌ها شده است.

دکتر اردبیلی اضافه کرد: اگر مادران تغییرها را درک کنند، از نقش منفعل به نقش فعال حرکت می‌کنند و به استقبال تحولات می‌روند.

وی با اشاره به ضرورت شناخت نسبت به تحولات آینده گفت: در صورت شناخت خانواده نسبت به تحولات آینده، نسلی تربیت می‌شود که مثلا نسبت به هوش مصنوعی رویکرد صحیحی خواهد داشت.

پژوهشگر حوزه زن و خانواده، این شناخت را موجب تبدیل شدن مقاومت نسبت به همه تحولات به مقاومت برای حفظ ارزش‌ها در فضای جدید دانست و خاطرنشان کرد: این حرکت زمانی شکل می‌گیرد که تفاوت‌ها و تحولات را درک کنیم.

وی افزود: اگر خانواده می‌خواهد زنده باشد و نسل آینده را تربیت کند باید در شناخت خود انقلاب ایجاد کند.

دکتر اردبیلی با اشاره به ضرورت بازفهم مبانی و اصول و معاصرسازی فهم از تربیت نسل و درک از خانواده اضافه کرد: برای این کار باید بتوانیم درک عمیقی از ارزش‌ها داشته باشیم و ارزش‌ها را صرفا مناسک یا وجوه قدیمی بیرونی تبلور ارزش‌ها قلمداد نکنیم.

وی با بیان اینکه در دنیای جدید با مفاهیم و مناسک جدیدی مواجه هستیم، یادآور شد: خانواده باید این مناسک را پیدا کند یا آنها را تولید کند.

پژوهشگر حوزه زن و خانواده با اشاره به ضرورت جانشین‌سازی تغییر نسلی با شکاف نسلی گفت: نسل جدید نباید عینا مشابه نسل قدیم باشد چنان که پیامبران هم در طول تاریخ نماد تحول بوده‌اند و بسیاری از دشمنانشان به آداب و روش آبا و اجدادشان تمسک می‌جستند.

وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی یک انقلاب تحول‌گرا در مسیر انبیا بوده است، افزود: اگر می‌خواهیم انقلاب حفظ شود نباید به کلیشه‌ها و سنت‌های آبا و اجدادی خود اکتفا کنیم.

دکتر اردبیلی با انتقاد از عدم شناخت ظرفیت‌های عظیم نسل جدید اظهار کرد: پیامبران پیش‌ران تحول‌ها و حرکت‌های تاریخی بوده‌اند، اکنون چه می‌شود که ما به نماد عدم درک تحول تبدیل می‌شویم؛‌ البته بسیاری از تغییرات برگرفته از نظامات غربی هستند که باید آنها را درک کنیم و مواجهه صحیحی نسبت به آن داشته باشیم.

وی با اشاره به نیاز خانواده‌ها به الگو برای تربیت نسل گفت: اگر طلاب خواهر بخواهند الگویی برای تربیت نسل در گام دوم انقلاب باشند جرقه‌های بزرگی پدید می‌آید که مساله‌های پژوهشی طلاب را شکل می‌دهد.

دکتر اردبیلی اضافه کرد: در این چارچوب باید ابتدا تغییر را درک کنیم و سپس بدانیم ارزش‌ها را چگونه همراه خود بیاوریم تا مقاومت تنها به معنای تعصب نباشد.

در این نشست همچنین خانم معصومه ظهیری معاون فرهنگی تبلیغی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به ریشه‌های شکل‌گیری انقلاب در خانواده‌ها گفت: چهار دهه ابتدای انقلاب فصل مقاومت بود و علم‌داران این مقاومت زنان بودند اما نسل تربیت‌یافته برای گام دوم انقلاب باید قوی‌تر باشند تا با اتکا به خودباوری، تاب‌آوری اسلامی اجتماعی مناسبی داشته باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha