جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
ناصر قوامی

حوزه/ یکی از شاگردان آیت الله خاتمی به اظهارات اخیر حجت الاسلام ناصر قوامی در مقایسه چهره مبارزاتی آیت الله یزدی با آیت الله خاتمی پاسخ داده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه یکی از شاگردان آیت الله سید احمدخاتمی  در یادداشتی به اظهارات اخیر حجت الاسلام ناصر قوامی در مقایسه چهره مبارزاتی آیت الله یزدی با آیت الله خاتمی،  پاسخ داده است . متن یادداشت و سخنان حجت الاسلام قوامی را در ذیل بخوانید :

پاسخ یکی از شاگردان آیت الله خاتمی به اظهارات غیرمنطقی اخیر حجت الاسلام "ناصر قوامی" در مقایسه غیر منصفانه چهره مبارزاتی آیت الله یزدی با آیت الله خاتمی.

در خبرها آمده بود که حجت الاسلام ناصر قوامی از عناصر اصلاح طلب در تخریب انتصاب عضو جدید فقهای شورای نگهبان توسط مقام معظم رهبری "مدظله العالی" اظهار کردند که "آقای یزدی سوابق بیشتری در انقلاب داشتند و چندین بار تبعید شدند؛ ایشان یکی از چهره‌های با سابقه در انقلاب است و اشراف بیشتری بر مسائل شورای نگهبان داشتند، در مجموع آقای خاتمی و آقای یزدی چه از نظر علمی و چه از نظر سوابق مبارزاتی قابل مقایسه نیستند."

باید گفت؛ آیت ا... یزدی "حفظه الله" متولد ۱۳۱۰ و هم اکنون با ۹۰ سال عمر بابرکت و با پرونده ای افتخارآمیز از مبارزات قبل از انقلاب و نیز کانون خدمات ارزشمند بعد از انقلاب هستند؛ ولی آنچه گفتنی است اینکه، همین آقایان اصلاح طلب در خط مقدم تخریب آیت ا... یزدی در دوره مسئولیتشان در قوه قضائیه و مجلس خبرگان رهبری، از هیچ چیز مضایقه نکردند. حالا می‌خواهند باصطلاح از تجلیل آیت ا... یزدی باز سکویی برای تخریب آیت ا... خاتمی بسازند. در حالی که در گزارشات خبری دیدیم که آیت ا... خاتمی برای تجلیل از آیت ا... یزدی به عیادت ایشان رفتند و آیت ا... یزدی مسرت خود را از این انتصاب اعلام کردند.

وانگهی گوینده محترم گویا از مراتب علمی آیت ا... خاتمی هم بی اطلاع بوده است. ایشان از سال ۱۳۶۴ تا کنون که بیش از ۳۵ سال است، کرسی تدریس رسمی دروس حوزه را عهده دار است و تاکنون بیش از هزار طلبه در حوزه علمیه قم از دروس ایشان بهره مند شده اند و حدود بیش از ۲۰ سال است کرسی درس خارج فقه و اصول دارند که روزانه صدها فاضل حوزوی از محضرشان بهرمندند. دروس فقه و اصول ایشان توسط برخی شاگردان به رشته تقریر درآمده است که تدوین آن نیاز به نظر آیت ا... خاتمی دارد.
و امسال سی و سومین سال متوالی است که به امر بزرگان حوزه مشغول تدریس تفسیر قرآن کریم از ابتدا و اکنون جزء ۱۴ هستند.

آیت ا... خاتمی از کسانی است که تدریس سیره پیامبر اکرم (ص)و اهل البیت (ع) را در حوزه علمیه بصورت رسمی مطرح کردند. علاوه بر اینها، سراسر کشور از خطابه های عالمانه ایشان بهرمندند.
اما از سابقه مبارزاتی آیت ا... خاتمی پرسیدند؛ باید توجه داشت که ایشان متولد سال ۱۳۳۹ هستند و در پیروزی انقلاب اسلامی سالهای ۵۶ و ۵۷ ایشان یک جوان ۱۷ یا ۱۸ ساله بودند و انتظار حضور مبارزاتی برای یک جوان چه میزان می تواند باشد؟ هرچند ساواک، آن سازمان جهنمی رژیم شاه برای او هم پرونده تدارک دید که بخشی از این پرونده اخیرا در سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است که قابل رؤیت و مشاهده است.
با این وصف البته که انتظار از حضور یک جوان ۱۷ ساله در مبارزات قبل از انقلاب در مقایسه با حضور جانانه امثال آیت ا... یزدی "دامت برکاته" نخواهد بود، بلکه این مقایسه کاملا غیرمنصفانه بوده است که برخی با رویکرد تخریبی بیان داشته اند. لذا همه باید جنبه انصاف در نظر و رعایت و حفظ ادب در گفتار داشته باشیم، تخریب در شأن صاحبان منطق نیست.
"والعاقبة للمتقین"
علی علوی

سخنان حجت‌الاسلام قوامی

 حجت‌الاسلام والمسلمین سید ناصر قوامی، فعال سیاسی اصلاحطلب در گفتوگو با خبرنگار ایلنا، درباره تغییر ترکیب اعضای شورای نگهبان، اظهار کرد: طبیعتاً در شورای نگهبان اشخاصی که مواضع اصول‌گرایی دارند، منصوب می‌شوند، برای همین هم به نظر من هیچ چیزی در شورای نگهبان عوض نمی‌شود.

وی افزود: آقای یزدی سوابق بیشتری در انقلاب داشتند و چندین بار تبعید شدند؛ ایشان یکی از چهره‌های با سابقه در انقلاب است و اشراف بیشتری بر مسائل شورای نگهبان داشتند، در مجموع آقای خاتمی و آقای یزدی چه از نظر علمی و چه از نظر سوابق مبارزاتی قابل مقایسه نیستند.

رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس ششم در خصوص اظهارات اخیر سخنگوی شورای نگهبان مبنی بر اعمال نظارت بی‌طرفانه و بر مبنای عدالت در انتخابات ۱۴۰۰ گفت: ما درباره مسأله عدالت نمی‌توانیم صحبتی کنیم و قضاوت نمی‌کنیم اما در برخی موارد به نظر می‌رسد اعضای شورای نگهبان اصولگرایی را حق می‌دانند و از آن طرفداری می‌کنند، بنابراین به نظر من بحث عدالت مطرح نیست بحث این است که آنها تفکرشان اصولگرایی است و به نظر خودشان این غرض‌ورزی نیست.

قوامی گفت: در میان فقها ولو اصولگرایان، افراد معتدل‌تری هستند که مواضع تند ندارند و می‌توانند در جایگاه فقهای این شورا قرار گیرند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب اظهار کرد: شورای نگهبان اختیاراتی در حیطه چارچوب قانونی دارد و تفسیر شورای نگهبان از قانون اساسی باید در چارچوب قوانین حقوقی باشد اما به عقیده من برخی از تفاسیر شورای نگهبان در چارچوب حقوقی نیست؛ به عنوان مثال در یک از اصل‌های قانون اساسی آمده است که مجلس شورای اسلامی حق تحقیق و تفحص در تمامی امور کشور را دارد که این احتیاجی به تفسیر ندارد و تفسیر برای زمانی است که واژه‌ای از نظر حقوقی مبهم باشد؛‌ در این اصل هیچ واژه مبهمی وجود ندارد؛ اینها این اصل را تفسیر کردند که مجلس حق تحقیق و تفحص در امور برخی نهادها را ندارد یعنی در واقع یک اصل دیگری بر این اصل اضافه کردند؛ تفسیر باید در چارچوب حقوقی باشد.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین جایگاه شورای نگهبان جایگاه مهمی است اما اینکه این جایگاه چگونه مستقلاً‌ حفظ شود، جای بحث دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رضا نجاری IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    1 123
    سلام در وجاهت علمی آیت الله خاتمی شک و شبهه ای وجود ندارد در باره فعالیت های سیاسی ایشان من زمانی که ایشان ۱۸ یا ۱۹ ساله بودم از نزدیک شاهد فعالیت های بسیار موثر و سخنرانی های فوق العاده و پر شور در اول انقلاب بودم واقعا عالی بود به سلامت نفس ایشان هم شهادت میدهم. مقایسه دو شخصیتی که سن و سال متفاوتی دارند و انتظار یکسان بودن فعالیت ها خروج از منطق و عدالت است
    • عبدالله ES ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
      101 0
      آقای سید احمد خاتمی متولد تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۳۹ در شهر سمنان است. این یعنی در اول انقلاب، خود او نیز 18 - 19 ساله و هم‌سن آقای رضا نجاری بوده است. قبل‌از نظر دادن حداقل اندکی تأمل کنید.
  • علی ملاحسینی IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    0 131
    سلام به نظر بنده این حرفها بدلیل آنست که اصلاحطلب ها احساس ترس کردند. وگرنه آیت الله خاتمی سالهاست که با آیت الله یزدی در یک سنگر و با یک هدف و آن هم اسلام و دفاع از ولایت در جهادند
  • محمودمحمودی IR ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    0 100
    اعوذبالله الشیطان الرجیم یَا أیُّهُا ألَذینَ آمَنوُا إن تَتَّقوُا أللهَ یَجعَل لَکُم فُرقاناً وَ یُکَفِّر عَنکُم سَیِئاتِکُم وَ یَغفِر لَکُم وَأللهُ ذُو ألفَضلِ ألعَظیمِ . ای اهل ایمان! اگر خُـدا ترس و پرهیزکار شوید خُـدا به شما فُـرقان خواهد بخشید ( یعنی دیده بصیرت دهد تا به نور باطن حقّ را از باطل فرق گذارید ) و گناهان شما را بپوشاند و شما را بیامرزد ، که خدا دارای فضل و رحمت بزرگ است : «و اما من خاف مقام ربه و نهی النفس... دریغا از برادرانم که قُـرآن را خواندند و بر اساس آن قضاوت کردند. در واجبات الهی اندیشه کرده و آنها را برپا داشتند. سُنّت های الهی را زنده و بدعت ها را نابود کردند. دعوت جهـاد را پذیرفته و به رهبـر خود اعتماد و اطمینان داشتند و از او پیروی کردند. سید احمد حقا که تو عمار هستی آری امروز به چشم دشمنان خار هستی ول کن این قوم جهالت پیشه را مگسان جولان ده بی ریشه را کذابان زمان از تو ایراد کردند حال فهمیدم که خواهان حقیقت هستی جایگاه آیت الله خاتمی مشخص هست ایشان عمار رهبر و طرفداران حقیقت هستند و به هیچ وجه محافظه کار نیستند اما جایگاه اقای قوامی را نمیشود گفت که از سخنگویان لشگر معاویه باشد.امید است خداوند هدایتشان بفرمایند. و من الله التوفیق
  • حميد IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
    1 161
    من هيچ نظري درباره خود قوامي ندارم كه چه افكاري ...دارد خدا را شكر كه چنين افرادي از رده خارج شدند
  • رسول ملکیان اصفهانی IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
    88 0
    سلام یکی ازاصول اساسی درقرآن و مکتب اهل بیت (ص) وحدت است. بخصوص درمیان علمای مکتب اهل بیت . و باید مواظبت کرد گرایش های سیاسی و اجتماعی و علمی و اداری و اقتصادی و.... تاثیرمنفی برآن اصل وزین و متین دینی و حوزوی ما نگذارد. متاسفانه و شوربختانه باید اعتراف کنیم بداخلاقی های زیادی دراین زمینه افتاده است که طبیعتا وزر و وبالش دامن موسسین وبانیان آنها را خواهد گرفت وباید در دنیا و آخرت پاسخگو باشند . البته باید به چند نکته مهم دیگر نیز توجه داشت: اول اینکه ما باید اهل نقد عالمانه ومنصفانه باشیم و درعین حال نقد پذیر. دوم ازمطلق گرائی شخصیتها دوری کنیم. سوم فضا را برای حضور جوانان طلاب وفاضل و عالم ودانشمند در عرصه های مختلف فراهم کنیم. چقدر دلنشین بود در کنارفقهای عالم و مسن از فقهای جوان هم استفاده می شد. چهارم عرصه خدمت در جمهوری اسلامی نعمت بزرگی است برای همه ؛ که باید برای حضور علما وفقهای جوان ساختارها وراهکارهای جدیدی اندیشه شود. پنجم حوزه های علمیه در عرصه خدمت به جمهوری اسلامی نباید تحت شرایط احزاب وگروهها ی صرفا سیاسی باشد. که یکی از معنای آن این است که افرادی که اصول جمهوری اسلامی راقبول دارند مثل قانون اساسی ؛ راه امام ورهبری وشهدا و ولایت فقیه را باید راه خدمت برای آنها هموارباشد. ششم هیچگاه فراموش ما نگردد که انشاء الله همه ما سربازان امام زمان (عج) هستیم وباید درشرایط مختلف اجتماعی سیاسی روح نبوی (ص) و علوی (ع) خود را حفظ کنیم و درصدد جذب رضایت خداوند و خلفای برحقش باشیم.
  • محمد IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
    0 118
    چه انتخاباتی بشه امسال با حضور آیت الله خاتمی عزیز
  • محمد IR ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
    98 0
    قوامی سید اولاد پیغمبر است، و درست می فرماید زیرا بسیار افراد دیگر انقلابی هستند که بهتر از است