جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
رییس جدید دانشگاه بین المللی اهل‌بیت(ع)

حوزه/ مراسم تکریم و معارفه رئیس دانشگاه بین المللی اهل بیت(ع) با سخنرانی دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع)، برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، مراسم تکریم حجت الاسلام منصور میراحمدی چناروئیه و معارفه‌ حجت الاسلام سعید جازاری معموئی به عنوان رئیس دانشگاه بین المللی اهل بیت علیهم السلام با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین رضا رمضانی گیلانی، دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع) و غلامعلی حدادعادل، عضو هیئت امنای دانشگاه بین المللی اهل بیت(ع) و با رعایت کامل شیوه نامه های بهداشتی برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی در این مراسم در مقدمه ای در خصوص اهمیت علم به سه جمله ی ارزشمند از پیامبر گرامی اسلام اشاره کرد و گفت: جمله ی اول این است که فرمودند؛ (إنما بُعِثْتُ رَحْمَهً) من برای رحمت مبعوث شدم، جمله ی دوم فرمودند؛ (إِنَّما بُعِثتُ مُعَلِّماً) من به عنوان یک معلم مبعوث شدم و جمله ی سوم (انَّما بُعِثتُ لِاُتَمّمَ مَکارِمَ الاخلاق) و همه اینها برای نشان دادن راه است برای این که بشریت در مسیر حیات معقول قرار بگیرد، لذا قرآن وقتی که پیامبر اکرم (ص) را معرفی میکند به غیر از سِمت تعالی قرآن و مربی نفوس، اشاره ای به معلم بودن نیز دارد. (وَیُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ وَالحِکمَهَ)

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) در بخش دیگری از سخنان خود افزود: یکی از مؤلفه های مهم جامعه علم است؛ لذا با اشاره به سخنانی از پیامبر مکرم، که جامعه یا باید دانشمند باشد یا دانشجو و یا دوستدار علم (کُن عَالِماً أَوْ مُتَعَلِّماً وَ لاَ تَکُنِ اَلثَّالِثَ) در تعبیری دیگر نیز می فرماید: (کُن عَالِماً أَوْ مُتَعَلِّماً أَوْ أَحِبّ الْعِلْمِ وَ لَا تَکُنْ رَابِعاً فَتَهْلِکَ)، علم اساس هر خیر هست و اگر جامعه ی بشری از علم بی بهره باشد؛ هیچ نوع پیشرفتی نخواهد کرد، جامعه ی پیشرو جامعه ای است که به اندیشه، تفکر، عقل و علم و مانند آنها اهمیت بدهد.

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی ادامه داد: هر قدر جامعه بشری از علم و اندیشه بهره مند بشود، قطعا جامعه مسیر تکامل، ترقی و تعالی را خواهد داشت. توقع هم از حوزه های علمیه و مراکز علمی و آکادمیک همین است که مسیر علم را برای جامعه بشری هموار کند، هر جایی که جهل باشد قطعا آن جامعه، جامعه ی پسرو خواهد بود و هر جایی که علم و تعقل باشد آن جامعه، جامعه ی پیشرو خواهد بود.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) در ادامه با اشاره به اساسنامه دانشگاه بین المللی اهل بیت (ع)، این اساسنامه را یکی از مهمترین اساسنامه هایی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده، دانست.

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی گفت: مطالبات هیات إمناء و مطالبات مجمع جهانی اهل بیت (ع) از دانشگاه بسیار زیاد است البته قدم هایی در مدیریت‌های گذشته برداشته شده؛ از جمله در مدیریت دکتر میر احمدی، که با مدیریت اخلاقی خودشان تلاش کردند که قدم های مبارکی را بردارند و انصافاً هم قدم های خوبی برداشته شده است اما در این مرحله جدید توقع و انتظار این است که از ظرفیت های فضای مجازی برای افزایش دانشجو و تنوع بخشی به دوره ها استفاده شود و نیز از ظرفیت های اساتید مسلمان در مقیاس جهانی، آمایش رشته های دانشگاه، اصلاح و تقویت آن ها بر اساس ضرورت ها و نیازهای جدید انجام گردد؛ البته ما انتظار داریم از مدیریت جدید که هم بحث اصلاح، هم توسعه و هم ارتقاء را دنبال کند.

وی در ادامه به انتظارات و مطالبات در دوره مدیریتی جدید در مجمع از جمله تحول در کل مجموعه ای که مربوط به مجمع هست اشاره نمود و تصریح کرد: افزایش رویدادهای علمی و فرهنگی بین المللی در دانشگاه بین المللی اهل بیت(ع) افزایش تعاملات و تبادلات دانشگاهی در مقیاس ملی و بین المللی در سطح استادان و دانشجویان و برگزاری دوره هایی به همین منظور، از مطالبات جدی دانشگاه میباشد، و این دانشگاه می تواند سهم بسیار مهمی را در دوری از افراط و تفریط در جامعه جهانی داشته باشد که اگر این مسیر در جامعه جهانی حکم فرما شود قطعاً مسیر جامعه بشری مسیر تعالی خواهد بود.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: دانشگاه بین المللی اهل بیت(ع) می تواند امتداد تولید دانش و نمایانگر جهش علمی ایران باشد لذا فارغ التحصیلان این دانشگاه باید هم مهذب باشند، هم باسواد و نخبه ی علمی، به گونه ای که دانشگاه بین المللی اهل بیت (ع) بتواند برای اقصی نقاط دنیا یک الگو باشد.

وی در پایان ضمن تبریک مدیریت جدید به دکتر جازاری ابراز امیدواری کرد که در دوره ریاست ایشان شاهد یک دوره جهشی باشیم و آورده های این مدیریت جدید به نفع دانشگاه بین المللی اهل بیت (ع) و به نفع ملیت‌های مختلف باشد، این امر بسیار مهم است که در تربیت دانشجویان، به راهبردها، راهکارها، ضرورت‌ها، اولویت‌ها و آسیب ها توجه دقیق و عمیق داشته باشیم.

غلامعلی حدادعادل نیز در این مراسم با اشاره به وظایف مجمع جهانی اهل بیت (ع)، یکی از اهداف تأسیس این دانشگاه را تدبیر و سامان دادن به انتظارات علمی و آموزشی دانشجویان غیر ایرانی در کنار سایر مؤسسات دانست.

وی در ادامه گفت: دانشجویانی که از خارج کشور می آیند مهمان ما هستند ما همانطور که در خانه خودمان مهمان را در بهترین اتاق خانه پذیرایی می کنیم دانشجویان خارجی را نیز باید در بهترین دانشگاه خودمان پذیرایی کنیم یعنی اگر در مقام تقسیم امکانات باشیم باید اولویت را بدهیم به آنجایی که آبروی ما در جهان است.

عضو هیئت امنای دانشگاه بین المللی اهل بیت(ع) در بخش دیگری از صحبت های خود افزود: اگر ما در اداره دانشگاه بین المللی اهل بیت (ع) موفق بشویم به دور از شتابزدگی با سرمایه‌گذاری با صبوری استاد تربیت کنیم، استاد تامین کنیم و متناسب با امکانات آموزشی خود دانشجو جذب کنیم آنوقت هر فارغ التحصیلی از این دانشگاه در هر جای دنیا که باشد می درخشد و اگر غیر از این باشد و دانشگاه آن بنیه علمی لازم را نداشته باشد این فارغ التحصیلان هر جا بروند کارایی لازم را نخواهند داشت.

منصور میراحمدی نیز در این مراسم ضمن تشکر از دبیرکل سابق و جدید مجمع جهانی اهل بیت علیهم السّلام و تبریک مدیریت جدید به دکتر جازاری به بیان گزارشی مختصر از فعالیت های صورت گرفته در دانشگاه در دوره گذشته پرداخت.

حجت الاسلام سعید جازاری معموئی، رئیس دانشگاه بین المللی اهل بیت(ع) نیز در این مراسم گفت: من چندی قبل یک نسخه خطی از مرحوم علامه میرجهانی را جهت تقدیم به آقای دکتر احمد مهدوی دامغانی تصحیح می کردم، متن عجیبی بود ایشان نقل می کردند در ۱۳۴۴ قمری من و مرحوم اشکوری در منزل مرحوم سید ابوالحسن اصفهانی ملازم بودیم، که در نجف سه ماه قحطی شد و ایشان پول نداشتند وجوهات و شهریه طلاب را بپردازند و از تاجری اصفهانی کمک گرفتند، این تاجر به علمای وقت کمک میکرد. تاجر وجوهات را به آقا داد تا بتوانند بصورت قرضی شهریه طلاب را بپردازند، بعد از مدت چهار ماه تاجر اصفهانی با تندی آمد خدمت آقا و عرض کرد آقا زندگی من مستاصل شده و مشکلاتی پیش آمده و شما مشکل خودتان را جای دیگر حل کنید؛ عبارت ایشان به گونه‌ای بود که مرحوم آقای اصفهانی مکدر شدند(گفتند بودند بروید از همان اهل بیت (ع) حوالتان را بگیرید! و زندگی من با ورشکستگی روبرو است)، آقا مکدر شدند و این تاجر رفت. من و مرحوم اشکوری دیدیم که آقا بهم ریخته اند. قبل از اذان ظهر وقتی آقا می خواستند صحن حرم برای نماز مشرف بشوند، یک عرب جوان بادیه نشین با یک لباس خاصی آمد و موقعی که به در رسید، گفت می‌خواهم سید را ببینم، من تا آمدم بروم مرحوم آقا رو صدا بزنم، آقا سید ابوالحسن با یک حالت خاصی انگار که منتظر بودند، بیرون آمدند، ایشان را دیدند و ما را کنار زدند. ایشان را داخل حجره بردند و در را بستند، چند دقیقه ای طول کشید، معلوم بود که ما را هم نمی خواهند راه بدهند، لحظاتی نگذشته بود که بیرون آمدند، این تاجر را تا دم در، راهی کردند و به من گفتند: آن تاجر اصفهانی را صدایش بزن که بیاید؛ تاجر اصفهانی را صدا زدیم آمد، آقا در حجره به ایشان کیسه ای دادند و گفتند این طلبت، یک مقدار هم بیشتر، اما بدان آن جایی که با اهل بیت کار می کنی، یک وقت سست نشو، «اهل بیت حواسشان هست».

وی افزود: من وقتی با حکم و امر حجت الاسلام والمسلمین رمضانی به دانشگاه اهل بیت(ع) وارد شدم دیدم که با همه تلاش های ارزشمندی که رؤسای قبل انجام داده اند ولی خیلی از کارها روی زمین مانده است یادم از این جملات مرحوم علامه میرجهانی آمد که آنجایی که بنام اهل بیت (ع) است، خود اهل بیت (ع) حمایت می کنند. امیدوار هستیم با لطف آن حضرات و دعای شما عزیزان، این مسیر طولانی را ساده ببینیم و ساده طی کنیم.

در پایان ضمن قرائت حکم انتصاب ریاست دانشگاه بین المللی اهل بیت(ع) این حکم توسط دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) به حجت الاسلام جازاری معموئی اعطا شد و از زحمات دکتر منصور میراحمدی با اعطای هدیه ای توسط دکتر حدادعادل قدرانی به عمل آمد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha