دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
استاد تحریری

حوزه/ تولیت حوزه علمیه مروی گفت: توکل به خدا یک امداد درونی است. انسان وقتی توکل به خدا داشته باشد شیطان بر او مسلط نمی شود. وقتی انسان می داند یک قدرت برتر او را یاری می کند با این موانع مقابله می کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، استاد تحریری در نشست اخلاقی ویژه مدیران، معاونین و اساتید حوزه های علمیه خواهران سراسر کشور که به صورت برخط و مجازی برگزار شد، گفت: براساس معارف نورانی امیرمومنان، حضرت علی(علیه السلام) در نهج البلاغه، کسانی که می خواهند جامعه صالح را بسازند؛ در هر قسمتی که هستند باید مسیر صلاح را طی کنند و مسیر صلاح، چیزی جز عبودیت پروردگار متعال نیست.

این استاد اخلاق حوزه با اشاره به اینکه عبودیت خداوند متعال بالاترین عنوانی است که انسان می تواند در زندگانی دارا شود، اظهار داشت: انسان اگر بخواهد آن حالت خضوع وجودی در برابر ذات اقدس الهی در جمیع شئون زندگی را پیاده کند؛ این حقیقت، جز با تقوا، اطاعت از پروردگار و تبعیت از فرامین نورانی کتاب الهی و سنت نبی مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) محقق نمی شود.

وی با توجه به این مطلب که رسیدن به صلاح، هدفمندی بالایی را نیاز دارد، تصریح کرد: هدفمندی بالا، همت قوی برای رسیدن به هدف، توجه به شرایط لازم برای طی کردن مسیر و توجه به آسیب ها و موانع از جمله مراحل رسیدن به صلاح است.

تولیت حوزه علمیه مروی گفت: خداوند متعال از ابتدای خلقت، انسان را متوجه این آسیب ها نموده است و شیطان را به عنوان بزرگترین دشمن انسان معرفی کرده و این نکته را متذکر شده است که مبادا شیطان شما را از مسیر سعادت دور کند.

استاد تحریری مسیر سعادت را مسیر اولیه و مطابق با فطرت انسان معرفی کرد و ابراز داشت: شیطان قسم یاد می کند که فطرت انسان را به شرک و شقاوت برگرداند؛ لذا انسان باید با سرکشی نفس مبارزه کند.

وی ادامه داد: توکل به خدا یک امداد درونی است. انسان وقتی توکل به خدا داشته باشد شیطان بر او مسلط نمی شود. وقتی انسان می داند یک قدرت برتر او را یاری می کند با این موانع مقابله می کند.

این استاد اخلاق گفت: اگر انسان خود را تحت ربوبیت خدا نداند، فعالیت ها و اقدامات او چندان اهمیتی ندارد.

وی در پایان تصریح کرد: انسانی که می خواهد در مسیر کمال قرار بگیرد باید در تمام مراحل، متوجه خدا باشد و از پیروی نفس اماره بپرهیزد. تسلیم شدن در برابر احکام تشریعی و تکوینی تا پایان عمر و مسلمان بودن، یکی از امور مهم سرنوشت انسان است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha