پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حکمت من

حوزه/ حجت الاسلام حکمت منش گفت: پاسخ رسول الله(ص) به هفت سوال از جمله «سنگین تر از آسمان،از دریا بی نیاز تر، از زمین وسیع تر، از آتش داغ تر، سردتر از یخ، از سنگ سخت تر و تلخ تر از سمّ برای هر مومنی» نکات طلایی و آموزنده ای دارد.

حجت الاسلام سید فتاح حکمت منش در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اصفهان با اشاره به حدیثی از رسول اکرم (ص) در خصوص برخی از خصائل و رذائل اخلاقی اظهار کرد: در کتاب ارشاد القلوب جلد اول آمده است که شخصی از پیامبر اکرم(ص) سوالاتی نمود که از جمله آن سوالات و پاسخ حضرت به آنها این بود که سنگین تر از آسمان چه چیزی است و پیامبر پاسخ فرمودند: "سنگین تر از آسمان، تهمت زدن است".

وی در تبیین این حدیث از رسول خدا(ص) گفت: وقتی بر فرد بی گناه تهمت می بندند و چیزی به او نسبت می دهند، این از آسمان سنگین تر است و این نشان می دهد که تهمت بستن تا چه میزان در دین اسلام سنگین است و بدی آن نهایت ندارد.

استاد حوزه افزود: پیامبر(ص) در جای دیگری فرمودند: "ما موظف هستیم ۷۰ مرتبه کار یک مسلمان را توجیه کنیم"، اما چیزی که امروز در جامعه می بینیم بسیار فراوان شده همین تهمت بستن است، لذا این یکی از منش ها و فرمان های الهی است که باید بیشتر به آن توجه کنیم.

حجت الاسلام حکمت منش در ادامه تبیین این حدیث که از رسول خدا(ص) سوال شد از دریا بی نیاز تر چه چیزی می باشد عنوان کرد: دانشمندان می گویند ۳ و ۷ دهم تریلیون، ماهی در دریاها وجود دارد و دریاها را محل گنج ها و حیات می دانند، اما رسول خدا(ص) در پاسخ این پرسش می فرمایند" :از دریاها بی نیازتر قلب قانع است".

وی اضافه کرد: در دعای کمیل وقتی دقت می کنیم می بینیم بیشتر از ۱۰ دعا بیان نشده و در بین همین تعداد نیز می فرماید: "ان تجعلنی بقسمک راضیا قانعا" و قلب قانع را از خداوند می خواهد.

استاد حوزه در ادامه با اشاره به پاسخ رسول اکرم(ص) به این سؤال که از زمین وسیع تر چه چیزی می باشد گفت: "حق از زمین نیز فراخ تر و وسیع تر است"، هم چنان که قرآن کریم در آیه ۱۳۵ سوره نساء می فرماید: " یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ کُونُواْ قَوَّامِینَ بِالْقِسْطِ شُهَدَاء لِلَّهِ وَلَوْ عَلَی أَنفُسِکُمْ".

وی خاطرنشان کرد: در زمان جاهلیت برخی، قوم و قبیله های آنها کار بدی می کردند و بعد از آن نمی رفتند که اظهار نمایند این کار را کرده اند، لذا اگر کسی از پس خود برآید و بتواند حق را بگوید، این کار از زمین وسیع تر است.

حجت الاسلام حکمت منش با تاکید بر صفت و خصیصه اظهار حق، تصریح کرد: ما در دنیای امروز به دلیل برخی تعصبات، بعضی حق ها را نمی گوییم و پنهان می کنیم و اینها اشتباهاتی است که اگر بتوانیم رفع کنیم به اندازه زمین گسترش و برکت پیدا می کنیم.

وی در توضیح پاسخ سؤال دیگری که از پیامبر خدا درباره این که از آتش داغ تر چه چیزی است، عنوان کرد: رسول خدا(ص) در پاسخ این سوال فرمودند: "سلطان ظالم از آتش سوزاننده تر است" و در پاسخ سوال دیگری که از ایشان شد اظهار فرمودند: "سردتر از یخ نیز این است که انسان احتیاج خود را به افراد پست بگوید".

استاد حوزه در تقبیح این عمل و ابراز نیاز به افراد لعین گفت: در این حالت انسان احساس می کند سطل آب یخی را روی او خالی کرده اند و این سردی ناشی از آن خجالتی است که فرد می کشد و سپس پیامبر فرمودند: "کسی که دست حاجت خود را به سوی فرد پست و لعین دراز می کند خود را سرد و بی ارزش کرده است".

وی افزود: جالب است که نقل شده وقتی عمروبن عبدود به دست امیرمومنان علی(ع) کشته شد، ایشان زره عمرو را به احترام پهلوانی او باقی گذاشتند و در این حال خواهر عمرو گفت: اگر عمرو را کسی جز امیرمومنان(ع) می کشت، تا عمر داشتم برای او گریه می کردم، زیرا بین اینکه انسان به دست لعین کشته شود، یا به دست کریم فرق است.

استاد حوزه به تشریح پاسخ نبی اکرم به این سؤال که از سنگ سخت تر چه چیزی است پرداخت و گفت: حضرت فرمودند: "سخت تر از سنگ، منافق و قلب منافق است"، هم چنان که قرآن کریم در آیه ۱۴۳ سوره نساء می فرماید: "مُذَبْذَبِینَ بَیْنَ ذَٰلِکَ لَا إِلَیٰ هَٰؤُلَاءِ وَلَا إِلَیٰ هَٰؤُلَاءِ ۚ وَمَنْ یُضْلِلِ اللَّهُ فَلَنْ تَجِدَ لَهُ سَبِیلًا" ، یعنی منافقان هدف ندارند و به قول قرآن کریم که در سوره بقره می فرماید: "یَکَادُ الْبَرْقُ یَخْطَفُ أَبْصَارَهُمْ ۖ کُلَّمَا أَضَاءَ لَهُمْ مَشَوْا فِیهِ وَإِذَا أَظْلَمَ عَلَیْهِمْ قَامُوا" می باشند۶. در تفسیر این آیه آمده منافقان کمی ایمان دارند، یعنی یک ایمانی دارند که آن را نشان می دهند، خدا به دلیل این ایمان ظاهری مقداری راه را به آنها نشان می دهد، سپس زمان زیادی متوقف می شوند، یعنی راه رونده نیستند و ضربه منافق سنگین تر است.

حجت الاسلام حکمت منش در تبیین پاسخ آخرین سؤالی که از رسول اکرم(ص) درباره این که تلخ تر از سمّ چه چیزی است؟، عنوان کرد: پیامبر خدا(ص) در پاسخ این سؤال فرمودند: "صبر علی الشده"، یعنی شکیبایی بر ناگواری ها تلخ تر از سم است، هم چنان که صبر برای ایمان به منزله سر برای بدن است.

استاد حوزه خاطر نشان کرد: صبر بر سه گونه است؛ صبر بر معصیت، صبر بر مصیبت و صبر بر طاعت و از همه سخت تر، صبر بر معصیت است و نفس در مرتبه اول خود، امّاره است و در مرتبه آخر آن مطمئنه می باشد و امام حسین(ع) نیز با قلب آرام و مطمئن بر مصائب و مشکلات فائق شدند، چرا که حضرت به مرتبه مطمئنه نفس رسیده بودند.
انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha