جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
شهباز

حوزه/ حجت الاسلام شهباز گفت: این مسئله به معنای این است که به مقتضای این روح که در انسان قرار داده شده، انسان یک فرعی است که اصل او خدا می باشد و این فرع، تنها در صورتی که در کنار اصل خود قرار گیرد به آرامش حقیقی دست پیدا می کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام ابوالقاسم شهباز صبح امروز در جمع طلاب و روحانیون مدرسه علمیه تخصصی حفظ شهید طباطبایی نژاد با اشاره به معنای آیه شریفه «الا بذکر الله تطمئن االقلوب» و تاثیر ذکر الهی در آرامش روان انسان، اظهار کرد: در این آیه شریفه ادات تنبیه به کار رفته و هم چنین آیه حصر دارد، یعنی خداوند متعال تنها عامل آرامش روان و ذهن را ذکر خود معرفی می کند، دلیل آن نیز این است که انسان در واقع نشأت یافته از خداوند است.

وی افزود: به مقتضای روح الهی که در انسان دمیده شده و بر مبنای آیه شریفه «فاذا سویته و نفخت فیه من روحی فقعوا له ساجدین» امری در وجود انسان است که ویژگی هایی شبیه به ویژگی های خود خدا در او قرار داده شده است، یعنی یک گونه سنخیتی با خداوند دارد.

کارشناس مشاوره مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان عنوان کرد: این مسئله به معنای این است که به مقتضای این روح که در انسان قرار داده شده، انسان یک فرعی است که اصل او خدا می باشد و این فرع، تنها در صورتی که در کنار اصل خود قرار گیرد به آرامش حقیقی دست پیدا می کند.

وی با بیان مثالی از آرامش یافتن کودک در آغوش مادر، گفت: نسبت ما با خدا تقریبا همین گونه است، یعنی یک فرعی هستیم که وقتی در کنار اصل و ریشه خود قرار می گیریم آنجا به آرامش حقیقی دست پیدا می کنیم، لذا این آرامش بسیار می تواند مؤثر باشد و یکی از پایه های سلامت روان است.

حجت الاسلام شهباز با تاکید بر تاثیر ذکر و یاد خداوند در ایجاد آرامش و سلامت روان، تصریح کرد:  وقتی انسان این گونه آرامش پیدا کرد و در کنار قدرت لایزال الهی قرار گرفت و به آرامش حقیقی دست یافت، ترس و اضطراب از وجود انسان می رود.

وی خاطرنشان کرد: ترس و اضطراب ریشه اصلی همه اختلالات روحی روانی است، یعنی اگر همه اختلالات را ریشه یابی کنیم به ترس و اضطراب بازمی گردد، بنابراین با درمان ترس و اضطراب از طریق ذکر الهی و آرامشی که از آن حاصل می شود، انسان می تواند خود را از ابتلا به مسائل و اختلالات روحی و روانی مصون و دور نگه دارد.

راهکارهای مقابله با ترس و اضطراب
کارشناس مشاوره مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان با اشاره به ریشه های اختلالات روانی در افراد و راهکارهای رفع این اختلالات، اظهار کرد: اختلالات روانی با دو چیز ایجاد می شود، یعنی مادر همه اختلالات ترس و اضطراب است و سررشته هر اختلالی شامل اسکیزوفرنی، دوقطبی، وسواس فکری، وسواس عملی، افسردگی های اساسی و دیگر اختلالات شخصیتی و روانی همین دو مورد است.

وی افزود: وقتی سررشته را می گیرید که به چه دلیل فرد بیمار شده است، به آنجا می رسید که یا ترس و یا اضطراب باعث بیماری بوده، لذا فرزندانی که در خانواده های درگیر با یکدیگر زندگی می کنند، به دلیل این که دائم می ترسند و اضطراب به آنها وارد می شود، دچار اختلال روحی روانی می گردند.

حجت الاسلام شهباز با بیان راهکارهای مقابله با ترس و اضطراب، گفت: باید ببینیم چگونه می شود به گونه ای در آغوش خدا قرار گرفت که ترس ها و اضطراب ها را از دست بدهیم و به آرامشی برسیم که در سایه آن آرامش سلامت روان تامین شود.

وی اضافه کرد: «الذکر مفتاح الانس»، کلید انس با خدا ذکر است و چیزی که علما به آن ذکر دائم می گویند راهکار این مسئله است، هم چنان که اصل و فلاح مومن اشتغال بذکرالله است، یعنی ریشه این که انسان تزکیه کند و خود را اصلاح نماید این است که دل را به یاد خدا زنده نگه دارد.

استاد حوزه راه دائم الذکر بودن را تقید دائمی و همیشگی مومن به یاد خدا و ذکر دانست و افزود: این کار یک فرمول راحت دارد و آن این است که انسان همین که از خواب بیدار می شود سعی کند ذکر از زبان او قطع نگردد، یعنی این ذکر و به یاد خدا بودن از زبان به قلب جاری شود.

وی خاطرنشان کرد: وقتی یاد خدا می کنید رشته ای بین قلب و اصل انسان برقرار می شود و تا زمانی که انسان به خدا وصل است حیات معنوی او پایدار می ماند، در عین حال برخی اوقات مومن بسیار ذکر می گوید و به یاد خدا است و گاهی دچار غفلت است و البته به هر میزانی که انسان به یاد خدا باشد ناپایداری های خلقی فرد کاسته می شود.

حجت الاسلام شهباز با تاکید بر درمان همه آسیب های روانی با ذکر خدا، تصریح کرد: چون ذکر به انسان آرامش و قوت می دهد ترس و دلهره ها را از بین می برد و اضطراب ها را کاهش داده و لذا انسان دیگر دچار اختلال نمی شود.

وی افزود: برخی اوقات باید قلب را با ذکر زبانی به تسلیم وادارید، چون قلب حالت فرّار دارد و کسی که یاد خدا را فراموش کند هر لحظه ای که ازیاد خدا غافل شود، دچار خسارت شده است و انسانی که از این طریق به خدا وصل نشود در درون خود احساس خلع می کند.

کارشناس مشاوره مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان پناه بردن برخی افراد به اعتیاد و مشروبات را ناشی از نبود آرامش عنوان کرد و ادامه داد: همه این راه ها کج است و یک دارو برای همه این دردها وجود دارد، آن هم این است که انسان به خدا وصل شده و آن نیز در سایه ذکر دائم است، لذا اگر بتوانیم این مقوله را در خود ایجاد کنیم، ذکر دائم ما را به همه چیز می رساند.

وی اضافه کرد: مقداری که انسان روی این امر کار کند قلب شروع به ذکر گفتن کرده و به جایی می رسید که انسان صدای قلب خود را می شنود و از یک جایی قلب به کار می افتد و سپس در هر حالتی قلب شروع به گفتن ذکر می کند و بر لب خودبه خود ذکر جاری می شود و این همان چیزی است که قرآن کریم درباره آن می فرماید: «اذا تولیت آیات زادتهم ایمانه».

حجت الاسلام شهباز، اشک را نشانه خاشع شدن قلب در برابر ذکر خدا بیان کرد و گفت: البته در این مسیر یک مانع وجود دارد و آن مانعی که تمرکز انسان را از بین می برد و انسان را از یاد خدا جدا می کند به طور عمده زیاد حرف زدن است، چرا که در این حالت قلب به اموری غیر از ذکر خدا مشغول است.

وی ضمن تقبیح زیاده گویی و تأثیر مثبت سکوت در ایجاد ذکر قلبی و عملی، منش و روش علما و اولیاء الهی را در سکوت موجب رشد دانست و عنوان کرد: این قدر مسئله مهم است که یک لحظه غفلت، همه چیز را تمام می کند، لذا یاد خدا منشأ همه خوبی ها است و غفلت نیز منشأ همه بدبختی ها می باشد، بنابراین خلاصه همه توصیه ها همین است که اگر با یاد خدا دل را زنده نگه دارید این دل حیات و برکات دارد و برکات آن این است که حکمت بر زبان جاری می شود.
انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha