جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کد خبر: 927055
۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۹
قرآن کریم

حوزه/ طلبه رشته تفسیر و علوم قرآنی مرکز تخصصی فاطمه الزهرا(س) خمینی شهر از پایان نامه خود با موضوع «معناشناسی واژه جرم در قرآن کریم» دفاع کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، زهرا حسین‌هاشمی طلبه رشته تفسیر و علوم قرآنی مرکز تخصصی فاطمه الزهرا(س) خمینی شهر از پایان نامه خود با موضوع «معناشناسی واژه جرم در قرآن کریم» به راهنمایی حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا نورمحمدی و به داوری ولی الله جعفری دفاع کرد.

حسین‌هاشمی در دفاع از پایان نامه خود گفت: زبان شناسی مطالعه علمی زبان است و معناشناسی به عنوان بخشی از زبان شناسی امروزی، به دنبال کشف معنایی است که در پس لایه های متن ذخیره شده؛ از طرف دیگر برای رسیدن به تفسیری متناسب با مراد خدای حکیم، واژگان قرآنی از اهمّیت ویژه ای برخوردارند که رهیابی به عمق معنای این واژگان، روشی مطمئن و استوار برای شرح آیات است، پژوهش حاضر در صدد تبیین معناشناسی واژه ی جُرم به شیوه ی معناشناسی مکتب بن با الهام از روش ایزوتسو است.

وی ادامه داد: لازم است معناشناسی براساس سه مرحله معناشناسی واژگانی، میدان های معناشناسی، مطالعات متنی انجام گیرد، نتیجه بررسی واژگانی جُرم بر پایه معنای اساسی و با مطالعه جهان بینی و فرهنگ قومی عرب جاهلی در پیش از اسلام، این است که این واژه در قبل از اسلام نیز کاربرد داشته وبه معنای جُرم و گناه مورد توجه قرار گرفته است.

حسین‌هاشمی، معنای اساسی واژه جُرم را قطع شدن از خوبی ها بیان کرد و گفت: اصل آن از «جَرم» به معنای قطع شدن میوه از درخت گرفته شده است معنای نسبی آن، «عملی است که در اثر ظلم و تکذیب و استکبار و عدم ایمان از انسان ها صادر می شود و باعث گرفتار شدن آن ها به انواع عذاب های جهنم می شود، بنابراین هلاکت و گمراهی و محرومیت از بهشت و عدم شفاعت و رستگاری را در پی دارد».

وی اظهار کرد: در مبحث واژه فعال و منفعل بدست آوردیم که استکبار و عدم ایمان از عوامل ایجاد جُرم هستند و ارتکاب جُرم مواردی همچون محرومیت از بهشت و گمراهی و عذاب را به دنبال دارد و موجب شقاوت و ذلت و خواری و محرومیت از نعمت های خداوند می شود.

حسین‌هاشمی یادآور شد: همه واژه های ملازم کلیدی اند و عدم ایمان از مهمترین واژه های کانونی اند که نقش محوری در میان واژه های فعال جُرم دارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha