جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حسین شیردل شاعر معاصر

حوزه/کتاب شعر آئینی و عاشورایی «شاهد شمشاد قدان» به قلم نویسنده معاصر کشورمان حسین شیردل از سوی مرکز نشر هاجر به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی منتشر و روانه بازار شد.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری حوزه،حسین شیردل، نویسنده داستان های حماسی دوران دفاع مقدس و شعرآئینی در گفت وگو با خبرنگاران اظهارکرد: این کتاب با هدف ارائه شعرهایی آئینی و اهل بیتی(ع) بویژه عاشورا گردآوری شده است که امید دارم مورد توجه حضرات معصومین(ع) قرار گیرد.

نویسنده کتاب «دو انگشت روی یک ماشه» ادامه داد: بعد از چاپ سه مجموعهٔ شعر به نام‌های «قافش شر شد، نشر هزاره‌ققنوس»،   «فنون دلبری، نشر فصل‌پنجم، چاپ سوم» و «کلمات آهو، نشر تمدن‌علمی» با موضوع عاشقانه‌ وآزاد؛ این‌بار مجموعه‌ای از اشعار آیینی و عاشورایی را در ۱۰۴ صفحه با نام «شاه شمشاد قدان» به همت مرکز نشر هاجر چاپ و منتشر کردیم.

وی افزود: این کتاب را در دو فصل مجزا آراستیم. فصل اول آن اشعاری‌ست برای آقا حضرت ابوالفضل(ع)   و فصل دوم اشعاری برای دیگر اهل‌بیت(ع) می باشد. شعرهای این کتاب بیشتر در قالبِ غزل، مخمّس و مسمّط و مثنوی سروده شده‌اند.

شیردل بیان داشت: محوریت شعرها در این کتاب، همان‌طور که از نام آن پیداست، ساقی دشت کربلا و شهدای عاشوراست. وجه تمایز و تفاوت اشعار این مجموعه با نمونه‌های مشابه به ادبیّات و غنای ادبی شعرها تکیه زده‌است؛ همچنین دوری از هیجانات دم‌دستی و تعابیر کلیشه‌ای، و نگاه تازه و فربه، به احوال عاشقانه، و معارف و کشف‌های تازه و نو، که به هر شعر پیوسته و پیوست شده، از دیگر امتیازهای این کتاب شمرده می‌شود.

این نویسنده معاصر کشورمان گفت: از بهترین شعرهای این کتاب می‌توان به؛ «مخمس عاشورایی، ص ۳۸» و سه غزل به‌هم‌پیوسته‌ با مطلع «پاشیده‌ای از هم چه کنم پا شدنت را، تقدیم به آقا علی اکبر(ع)، ص ۷۸» و قصیده‌ای با عنوان «تقدیم به باب‌الحوائج علی‌اصغر، ص ۹۹» اشاره کرد.

در مسلخ عشق

به هرکس شاخه‌ای گل هدیه دادم سخت پرپر شد

دو چشمم مات ماند و ماند و ماند و ماند... تا تر شد

عزیزم عذر می‌خواهم سؤالی داشتم از تو

چرا تا رد شدی از کوچه‌ای آنجا معطّر شد؟

چه کردی با دلم در مسلخ آن چشم شوخت عشق!؟

دلم را برد و دلبر شد، دل آورد و دلاور شد!

خلاصه در اگر بستی من از دیوار می‌آیم

کلاغ آنقدر عاشق بود تا آخر کبوتر شد!

#شاهشمشادقدان

#حسین_شیردل

انتهای پیام  ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha