پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
سریال های تلویزیونی

حوزه/ از رسانه ملی به عنوان دانشگاه عمومی ملت انتظار می رود که با تدبیر و برنامه ریزی صحیح، خروجی برنامه ها و سریال های تولیدی اش، زمینه ساز ترویج گفتمان برآمده از انقلاب اسلامی خاصه در مقوله سبک زندگی باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه،حمید شاه آبادی، معاون جدید سیما چندی پیش در نخستین جلسه ای که با تهیه کنندگان سریال های تلویزیونی داشت، یکی از برنامه های جدی خود را ایجاد تحولات ساختاری در سیما به منظور تسهیل در روند تولید آثار تلویزیونی بر مبنای برنامه‌ای مدون عنوان کرد.

وی البته به درستی به نکته بسیار مهمی اشاره کرد و با بیان این که یکی از اشتباهاتی که در ایجاد انتظارات از رسانه ملی نقش‌آفرین است، مقایسه آن با رسانه‌های تجاری می باشد، تصریح کرد:" رسانه‌ای که مسئولیت ترویج سبک زندگی برای مردم را دارد، نمی‌تواند پیام خنثی به جامعه بدهد و مقایسه آن با رسانه‌ای که فقط کارکردش سرگرمی و درآمدزایی است، درست نیست. "

نوع نگاه و نگرش معاون جدید سیما در همین ابتدای کار حقیقتاً جای تحسین دارد، منتهای مراتب نگرانی اصلی دغدغه مندان پس از پیدایشِ این اُمیدواری اولیه، از آن جا نشأت می شود که این گفته ها و نگرش ها در عمل چندان مشاهده نشود و یا این که در میان مدیران میانی و یا کارشناسان تصمیم ساز و تصمیم گیر تلویزیون و در وهله بعدی میان تهیه کنندگان و یا کارگردانان رسانه ملی، آن طور که باید و شاید مورد توجه و عنایت قرار نگیرد.

بی شک پرداختن تأثیرگذار به مقوله کلیدی سبک زندگی ایرانی – اسلامی یکی از انتظارات به حق از صدا و سیماست، کما این که در بیانات مقام معظم رهبری نیز بارها این مساله مورد تأکید و مطالبه قرار گرفته است.

به هر حال برای رسانه‌ای که تنها در بخش سیمای آن، در طول سال حدود ۱۲۰۰ قسمت سریال تولید می شود، انتظار این است که چه در بحث سبک زندگی، چه در مسایل و موضوعات دیگر که جزو مأموریت های ذاتی یا ابلاغی رسانه ملی نیز به شمار می رود، با برنامه ریزی و هدفمندی و آینده نگری، برنامه ها و سریال های باکیفیت، جذاب و در عین حال پرمحتوا تولید کنند.

متأسفانه در سال های اخیر به بهانه این که بودجه تلویزیون کاهش یافته، شاهد پخش سریال های تکراری و یا سریال های تولیدی با کیفیت نازل بوده ایم، هر چند که انصافاً گاه تولید برخی آثار باکیفیت نیز از اعتبار رسانه ملی تا حدودی دفاع کرده اما غالباً کیفیت آثار به گونه ای بوده که مردم و منتقدان را راضی نکرده است.

جدای از بحث کیفیت سریال ها که عمدتاً پاشنه آشیل آن ها فیلمنامه های ضعیف بوده است، عدم توجه لازم به جزییات سبک زندگی ایرانی و اسلامی و پرداختن هنرمندانه و حرفه ای به آن ها در قالب قصه و درام و ... باعث شده بخشی از مخاطبان تلویزیون برای تأمین نیازهای بصری و یا وجه اوقات فراغت و سرگرمی خویش به رسانه های رقیب اعم از شبکه نمایش خانگی یا شبکه های ماهواره ای مراجعه کنند که همه می دانیم هر یک در جای خود به دلایلی متعددی، آسیب هایی برای مخاطبان عام به همراه داشته اند که قابل کتمان هم نیست.

در هر صورت و از آن جا که صدا و سیما، دانشگاه عمومی ملت است و انتظارات از آن بر اساس فرمایشات امام و رهبری، بالاست، لذا انتظار می رود که در آینده با تدبیر و برنامه ریزی صحیح، خروجی برنامه ها و سریال های تولیدی اش، زمینه ساز ترویج گفتمان برآمده از انقلاب اسلامی خاصه در مقوله سبک زندگی باشد و طبعاً در این میان دولت و حاکمیت نیز باید با حمایت های خود از رسانه ملی، شرایط و مقدمات بهبود کمی و کیفی تولیدات آثار نمایشی تلویزیون را فراهم کند.

سید محمد مهدی موسوی 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha