جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
فریبا علاسوند

حوزه/ مشاور عالی مدیر حوزه‌های علمیه خواهران گفت: آیات قرآنی پیرامون زنان اگرچه کم است اما همه آنها آیات خاص و اثرگذار و منشأ انقلاب فرهنگی هستند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، فریبا علاسوند در برنامه راه‌اندازی تلویزیون اینترنتی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران با عرض تسلیت به مناسبت وفات شهادت گونه حضرت معصومه(س)اظهار داشت: در رابطه با بسیاری از بانوان حرم اهل‌بیت و به‌ویژه حضرت معصومه(س) متأسفانه تاریخ داده‌های زیادی به ما نمی‌دهد به‌ویژه اینکه از دوره امام رضا(ع) به بعد کل شبکه شیعی درگیر خفقان می‌شود.

مشاور عالی مدیر حوزه‌های علمیه خواهران بابیان اینکه ما صرفاً می‌توانیم از بخشی از روایات و آثار و برکات وجودی ایشان استفاده کنیم و به برکات این بانو نزدیک شویم افزود: به نظر می‌رسد که دستی از غیب در کار است که قرار است شخصیت حضرت معصومه(س) این‌چنین ممتاز شود یعنی اگر حضرت معصومه(س) ممتاز می‌شود یعنی اینکه خداوند قرار است که شخصیت ایشان را ممتاز بگرداند.

وی ادامه داد: قبل از ولادت ایشان جدشان از ولادت حضرت معصومه(س) خبر می‌دهد و این یعنی حضرت معصومه(س) به‌عنوان موعود مطرح می‌شود و حضرت گواهی می‌دهد که مدفن او عش آل الله  می‌شود و جایگاهی می‌شود که دری به‌سوی بهشت است.

علاسوند افزود: نه اینکه الزاماً این مکان جغرافیایی راهی به‌سوی بهشت است بلکه اتفاقاتی در آن می‌افتد که راه به‌سوی خدا و بهشت را فراهم می‌کند.

مشاور عالی مدیر حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به تأکید بر حق شفاعت این حضرت افزود: یکی از شاه آیاتی که توضیحی برای شفاعت ایشان است این است که خداوند شفاعت را برای هرکسی قرار نداده است مگر کسانی که انتخاب‌شده‌اند که از بین این‌ها یکی حضرت فاطمه معصومه است.

مقام شفاعت حضرت معصومه(س)

وی افزود: ایشان در قله شفاعت ایستاده است چون صلحا و شهدا و مؤمنان حق شفاعت دارند اما عده‌ای در قله شفاعت قرار دارند به این طریق که همان تعبیری که در مورد حضرت فاطمه(س) آمده است در مورد حضرت معصومه(س) هم آمده است.

علاسوند با تأکید بر اهمیت زیارت بامعرفت حضرت معصومه(س) تصریح کرد: این هم دلیل بر شخصیت متفاوت ایشان است روایات ازاین‌دست بسیار زیاد است زیارت‌نامه ایشان را امام معصوم آورده‌اند و عناصر معنایی و ملکوتی وجود دارد که با آن می‌توانیم کشف کنیم وجود مبارک حضرت معصومه چه کسی بود.

به گفته مشاور عالی مدیر حوزه‌های علمیه خواهران وجود مقدس حضرت معصومه(س) شخصیتی است که عرفان به حقش در زمان حیات ایشان در بین مردم قم وجود داشت که ایشان را با تکریم در میان خودشان جای دادند و  وقتی‌که رحلت کردند هم در همین سرزمین دفن شدند.

به اعتقاد علاسوند افزود: چون انسانی‌های قدرشناس و گوهرشناس دور او قرار داشتند ازاینجا جریان قم پخش‌شده و مزار ایشان مرکزیت شعاع نور قرارگرفته و ازاینجا به‌جاهای دیگر پخش شد و در گرداگردش یک حوزه علمی بزرگ شکل گرفت.

وی ادامه داد: به برکت وجود ایشان دانشمندانی آمدند و این حوزه‌های درسی را شکوفا کردند و به‌کل جهان مخابره کردند تاجایی که امروز از بالای 150 کشور در قم طلبه وجود دارد. مثل‌اینکه یک زنجیره علمی و انسانی از قم به جهان شکل گرفت.

المثنی حضرت فاطمه(س)

علاسوند با تأکید بر مقام شفاعت حضرت معصومه(س) افزود: حضرت معصومه(س)کسی است در حق شفاعت المثنی حضرت فاطمه(س) است.

وی با تأکید بر اهمیت تربیت‌های خلاق و تربیت کردن آدم‌هایی با خصوصیت مدیریت و رهبری افزود: کسی که برنامه داشته باشد و نقشه درست کند و افراد را وارد این نقشه‌ها کند برای تربیت لازم است. اگر بخشی از این نوع نظام در شکل تربیتی نظام‌های مختلف ازجمله آموزش‌وپرورش و خانواده و ... نباشد این انرژی‌ها هرز می‌رود.

علاسوند با اشاره به آیات قرآنی که زنان را به‌عنوان مثل و نمونه مطرح می‌کند افزود: آیاتی که به زن‌ها اختصاص دارد اگرچه زیاد نیست اما همه آنها آیات خاص و اثرگذار بوده و منشأ انقلاب فرهنگی هستند.

 مشاور عالی مدیر حوزه‌های علمیه خواهران با تأکید بر اهمیت وجود چنین رهبرانی در یک جامعه افزود: این‌ها هرکدامشان به‌اندازه یک ملت می‌توانند کار کنند و پیشرفت درست کنند و درواقع این‌ها هستند که خلاقیت‌ها را درست می‌کنند و بقیه سر سفره آن‌ها نشسته‌اند.

وی بابیان اینکه ضرورت شخصیت تصمیم‌گیر برای زنان در دین وجود دارد افزود:  نمی‌شود زن مخاطب و موظف و مسئول نفس خودش باشد اما چشمش به انتخاب دیگران باشد. انسان‌ها مسئول انتخاب و عمل خودشان هستند و واکنش‌هایشان به خودشان برمی‌گردد.

علاسوند با تأکید بر دو ویژگی اسوگی و سوژگی زن تأکید کرد: این دو خصلت ویژگی‌های مهمی هستند و اگر زنان بخواهند شخصیت تصمیم گیر داشته باشند باید پیشاپیش این ویژگی را در درونشان ایجاد کنند.

پ313/61

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۶
    0 0
    سلام علیکم خواهر من، لزومی نداره حتماً خانم ها به رادیو و تلویزیون ورود کنند... در حوزه ها بنشینید و پژوهش کنید و تحقیقاتتون رو بدید یکی از مراجع معظم اگر تائید کرد، همان مرجع یا یکی از شاگردانش به عموم اعلام کند، لزومی نداره که حتما خودتون دیده بشید.
  • شاید یه دوست IR ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۶
    0 0
    خانم علاسوند، مگر زن غیر از انسان یا مؤمن یا آدم هست که می فرمایید آیات قرآن در باره زنان کم است. هر جا که عبارت نساء آمده، نشان دهنده این نیست که فقط همین آیه مربوط به زنان است
    • IR ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۶
      0 0
      آفرین و احسنت. نکته دقیقی رو فرمودید. متاسفانه من نمی دونم چطوری حوزه مسئولین خواهران رو منتصب می کنه! یعنی حداقل اطلاعات قرآنی رو نباید بدونن؟!