جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
امام زمان

حوزه/ معاون مرکز تخصصی مهدویت گفت: دریچه شناخت و ورود به دین در هر دوره‌ای از تاریخ، شناخت امام زمان است.

حجت‌الاسلام محمدرضا نصوری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، اظهار داشت: پیامبر اسلام(ص) هنگام ترویج دین، بیعت گرفتن را از منزل و خویشان خود آغاز کردند، بنابراین امام علی(ع) و حضرت خدیجه(س) اولین کسانی بودند که دعوت پیامبر(ص) را پذیرفتند.

وی افزود: همچنین در عقبه اولی و عقبه دوم که در منا بود با برخی از مردم مدینه و دوستداران خودشان بیعت کردند که همین امر زمینه هجرت ایشان را از مکه به مدینه فراهم کرد، به همین ترتیب این بیعت گرفتن را در صلح حدیبیه و غدیر و غیره مشاهده می‌کنیم.

معاون مرکز تخصصی مهدویت گفت: پس از شهادت هر امام بیعت گرفتن برای امام بعدی پیش می‌آمد و بر همین اساس مسیر حجت خدا روی زمین را مردم با بیعت خود اعلام و تایید می‌کردند.

وی ادامه داد: همه این موارد نشان دهنده این موضوع است که حجت خدا و نائب آن روی زمین دارای احترام و جایگاه خاصی است، از طرفی نیز معرفت به امام یک امر واجب است و جزء اموری تلقی می‌شود که مردم بایستی آن را جدی بگیرند.

حجت الاسلام نصوری با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص)، بیان داشت: طبق حدیثی از رسول خدا(ص) که می‌فرمایند «من مات ولم یعرف إمام زمانه، مات میتة جاهلیة»، عملا عدم معرفت و شناخت مردم نسبت به امام زمان خودشان عین جهل و نادانی است، بنابراین با شناخت امام معرفت به پروردگار و عالم هستی نیز به وجود می‌آید.

وی با اشاره به این که امام شناسی یک اصل است و باید به آن توجه ویژه‌ای داشت، خاطرنشان کرد: دشمنان در طول ۱۲ قرن اخیر همواره سعی در انکار امامت امام زمان(عج) داشته‌اند، بخصوص پس از شکل گیری انقلاب اسلامی این هجمه‌ها بیشتر شد، زیرا این بحث به طور جدی مطرح بود، بر همین اساس هنگامی که چنین بحثی جدی شود مباحث معرفتی پررنگ‌تر و توجه به امام بیشتر می‌شود، همچنین به تبع آن نگاه‌های شیطانی نیز افزایش پیدا می‌کند.

معاون مرکز تخصصی مهدویت افزود: دشمنان علاوه بر انکار امامت امام زمان(عج)، به تخریب ایشان نیز می‌پردازند بدین شکل که می‌گویند اگر امام ظهور کند نه تنها جان را پر از عدل و داد نمی‌کند بلکه جهان پر از جنگ و خونریزی می‌شود. بنابراین کار دشمن در هر دوره‌ای از تاریخ این است که میان مردم و امام زمان‌شان جدایی بیندازد.

وی ادامه داد: مردم بایستی تا جایی که امکان دارد معرفت خود را نسبت به امام بیشتر کنند و در این مسیر جدی‌تر قدم بردارند تا بتوانند پاسخگوی هجمه‌های ایجاد شده توسط دشمنان باشند.

حجت الاسلام نصوری عنوان کرد: مؤمنین اگر نتوانستند از منکرات جلوگیری کنند سعی خود را بر این بگذارند که بر معروفات بیفزایند، یعنی مباحث امام خود را توضیح و تشریح دهند، البته باید به این مسئله نیز توجه داشت که نگاه به بحث منجی و موعود میان تمامی ملل مشترک است، لذا از همین فرصت‌ها می‌توان جهت افزایش معروفات استفاده کرد.

وی در خصوص معرفت داشتن به امام در عصر حاضر، خاطرنشان کرد: امام زمان(عج)، حاضری غایب و پیدای پنهان است، گاهی انسان به درجه‌ای از معرفت می‌رسد که امام را به منزله مشاهده درک می‌کند و متوجه غیبت ایشان نمی‌شود. بنابراین باید در جهت رسیدن به این معرفت عمیق خود را صعود دهد.

معاون مرکز تخصصی مهدویت در پایان اظهار کرد: بایستی مسئله امام شناسی را در زمینه خودسازی و دگرسازی در جامعه نیز جدی بگیریم، یعنی با اعمال و رفتار خود نشان دهیم که می‌توانیم به حجت خدا نزدیک شویم.

گفت و گو: زینب بابایی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha