شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کد خبر: 943270
۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۹
مدنی

حوزه/ محمد جواد بیات از یاران آیت الله مدنی در یادداشتی به تبیین نقش ایشان در هدایت مردم همدان در دوران انقلاب اسلامی پرداخته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، یکی از اقشاری که مهم ترین نقش را در پیروزی انقلاب اسلامی ایران عهده دار بودند، روحانیت فعال در عرصه مبارزه بودند و در استان همدان نیز این رهبری و هدایت توسط شهید آیت الله اسدالله مدنی انجام گرفت.

محمد جواد بیات از اساتید دانشگاه و  یاران آیت الله مدنی در یادداشتی که در اختیار خبرگزاری حوزه قرار داده است به تبیین نقش آیت الله مدنی در رهبری و هدایت مردم همدان در انقلاب اسلامی پرداخته است.

متن کامل یادداشت به این شرح است:

به نظر می‌رسد روحانیون پدر معنوی ملتند و به فرزندانشان علاقه دارند. حضرت آیت الله سید اسدالله مدنی نیز از شخصیت‌هایی هستند که دلسوزانه در رهبری و هدایت مردم انقلابی همدان با مدیریت صحیح اسلامی، بکارگیری عقلانیت و تدبیر در امور توانستند نقش ممتاز و بی‌بدیل در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی در استان همدان داشته باشند.

ایشان به عنوان مجتهد مسلم و فقیه عالیقدر نه در مقام امام، بلکه در جایگاه ماموم در اقتداء به بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی، حضرت امام خمینی(رض) اوامر و دیدگاه‌های وی را کاربردی و به روز می‌نمود و با بهره گیری از اصل جریان‌سازی، انقلابیون را علیه رژیم ستم‌شاهی جهت‌دهی می‌کرد.

آیت الله مدنی با تهذیب اخلاق و تزکیه نفس و خودسازی انقلابی، بر قلب، روح و جسم انقلابیون نفوذ پیدا کرده بود، نفوذ کلام وی که ناشی از انفاس قدسی او بود زمینه اطاعت پذیری روحانیون، دانشگاهیان، بازاریان، دانشجویان، دانش‌آموزان، زنان و مردان انقلابی حتی نظامیان را فراهم ساخته بود. به نحوی که تدبیر و درایت او کرارا موجب گردید از قتل عام و کشتار وحشتناک مردم توسط رژیم سفاک پهلوی جلوگیری شود. او قبل از فرار شاه از ارتشیان خواست مجسمه شاه را در میدان مرکزی همدان خود پایین آورند و این اتفاق مبارک صورت گرفت. علیرغم اصرار مردم در به زیر کشیدن مجسمه، برادران ارتشی در تبعیت از آیت الله مدنی بدون هیچ گونه درگیری و سوء قصد اقدام به این حرکت انقلابی نمودند که شاید در تاریخ انقلاب اسلامی در سراسر کشور بی‌نظیر است؛  و یا دستور ممانعت از حرکت ستون نظامی و تانک‌های ارتش شاهنشاهی در پیوستن به حکومت نظامی تهران در روز بیست و یکم بهمن ۵۷ در کیلومتر ۵ جاده کرمانشاه همدان نتیجه فرماندهی آیت الله مدنی و مشارکت مردم و همدلی برادران ارتش در شکوه همبستگی ملی است که قبل از پیوستن ارتش تا بن دندان مسلح در تقویت حکومت نظامی تهران زمینه‌ سست شدن آرایش نظامی پایتخت را رقم زد و منجر به پیروزی انقلاب اسلامی در یوم‌الله ۲۲ بهمن ۵۷ گردید که متاسفانه به این مهم کم‌تر پرداخته شده و در اسناد انقلاب اسلامی و بیان خاطرات فقط از گرفتن تانک‌ها نام برده می‌شود.

می‌طلبد از زوایای مختلف این رخداد بزرگ تاریخی مورد واکاوی و بازخوانی قرار گیرد تا نقش ارزنده پدران معنوی، روحانیت اصیل و پیرو خط امام مخصوصاً سید العلماء در پیشبرد انقلاب اسلامی برای نسل جوان دقیق بازگو شود. به جرأت می توان آیت الله مدنی را فرمانده صف و ستاد در میدان انقلاب اسلامی چه در همدان و چه در آذربایجان شرقی به ویژه تبریز و چه نقاطی که در تبعید به سر می‌بردند مجهز به سلاح صلاح و روشنگری در افشای جنایات حکومت منحوس پهلوی قلمداد نمود. نقش آیت الله مدنی در ایجاد وحدت و انسجام مردمی، اعتماد به جوانان و اعتقاد به افراد مسن در مبارزات دوران انقلاب اسلامی از شاهکار و هنرهای مدیریت ایشان است که امروز در بیانیه گام دوم انقلاب  از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی جلوه‌گر است. آیت الله مدنی ذوب در ولی فقیه زمان حضرت امام خمینی(ره) بود و جامعه را بدین سو سمت و سو می‌داد. نقش ارزنده‌ای که در تقویت ستون خیمه انقلاب اسلامی و بالا بردن سنگ بنای انقلاب اسلامی ایفاء نمود.

نکته حائز اهمیتی که در مصون ماندن نظام مقدس جمهوری اسلامی از گزند دشمنان نیاز دیروز، امروز و فردای انقلاب اسلامی است یعنی پشتیبانی از ولایت مطلقه فقیه که به کشور آسیب نرسد. آیت الله مدنی با ابهت و صلابت حیدری به تاسی از جد بزرگوارشان علی بن ابی طالب (ع) در جایگاه نماینده امام خمینی(رض) در استان همدان قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در دفاع از حقوق مردم به ویژه قشر محروم و مستضعف جامعه بدون ملاحضه و سیاسی‌کاری فارغ از هرگونه گرایش خاص، زلال در خط امام و حزب‌الله در صراط مستقیم انقلاب اسلامی به متصدیان امور در مسندهای مختلف امر و نهی می‌نمود و با نظارت عالیه از آنان در اجرای دستورات صادره باز خواست می‌کرد و مدیران خود را موظف به پاسخ می‌دانستند. از هرگونه اشرافی‌گری و داشتن زندگی اشرافی دوری می‌کرد و با حفظ زی‌طلبگی خود را در کنار مردم می‌دید.

خاطرم هست در جریان کمبود نفت روزهای نخست پیروزی انقلاب اسلامی تا راه اندازی پالایشگاه ها و بازگشت کارکنان صنعت نفت پس از اعتصاب و مراجعه به محل کار او بخاری شخصی منزلش که همان محل کار و قرارگاه فرماندهی انقلاب در استان تلقی می‌شد را خاموش نمود و با پوشیدن لباس گرم عنوان کرد، مادامی که مردم نفت ندارند من هم از نفت استفاده نمی‌کنم. و یا در گرانی کاذب گوشت در همدان مطرح ساخت؛ من گوشت نمی‌خورم مردم هم گوشت نخرند تا قصاب‌ها گوشت را ارزان کنند. قصاب‌ها حرمت نهادند و امر وی را اجابت نمودند.

نقش کلیدی آیت الله مدنی در باز کردن قفل‌های بسته مثل شاه کلیدی است که به همه قفل‌ها و درب‌های بسته می‌افتاد و با گشایش کارها، امور را سهل، روان و انقلابی‌گری را بین انقلابیون شتاب می‌بخشید. آیت الله مدنی در کسب افتخار برای مردم دارالعلم، دارالمومنین و دارالمجاهدین همدان در ایام انقلاب اسلامی سر آمد است آنجا که در تدارک و اعزام مردم در استقبال از پرواز انقلاب و بازگشت امام عظیم الشان به میهن اسلامی در دوازدهم بهمن ۵۷ همدانی‌ها جزو مستقبلین اول از امام خمینی(ره) در مسیر مهرآباد تا بهشت زهرای تهران بودند که این نیز در تاریخ، مانا و ماندگار است که از آثار و نقش آیت الله مدنی در این حرکت تاریخی محسوب می‌گردد.

شناسایی، بکارگیری استعدادها با ساماندهی جوانان در واگذاری مسئولیت و پست سازمانی از صدر تا ذیل در اداره امور استان در اوان پیروزی انقلاب اسلامی نقش آیت الله مدنی را در تاریخ انقلاب اسلامی برجسته می‌سازد. او با موافقت فرماندهی خواهر دباغ به عنوان اولین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به منزلت و جایگاه زن مسلمان در نظام اسلامی ارج نهاد.

خطبه‌های امیدآفرین، تحلیل‌های سازنده سیاسی، نقدهای منصفانه در مسیر رشد و تعالی جامعه انقلابی، دعوت به تقوای الهی و پرهیز از تشتت و تفرقه در جایگاه امامت جمعه از آیت الله مدنی در بین قشرهای مردم چهره‌ای محبوب و دلنشین ساخته بود که صف در صف، صفوف نماز جمعه را در شکوهی مثال‌زدنی تشکیل می‌دادند. نقش او بیان حرف دل مردم بود. در چارچوب معارف حقه به تتبین حقایق اسلامی با حضور گسترده مردم در مصلای جمعه می‌پرداخت. آیت الله مدنی در سمت نماینده خبرگان رهبری، به عنوان عالم دینی، کارشناس خبره فقهی، مجتهدی بصیر از اصل ولایت فقیه در عصر غیبت امام معصوم(ع) تا رسیدن به تمدن نوین اسلامی و حکومت مهدوی در سایه سار حکومت اسلامی در اجلاس خبرگان نقش کارآمد و سازنده خویش را به رسم امانت و حفظ آراء مردم ثبت در تاریخ نمود.

جان کلام، آیت الله مدنی بر اساس دریافت‌های اسلامی خود همیشه در حرکت‌های اجتماعی و مبارزات سیاسی پیشتاز بود که می‌تواند در پیمودن گام دوم انقلاب به عنوان الگویی موفق درس آموز انقلابیون باشد.

ایام عزت مستدام
محمد جواد بیات
بهمن ۹۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha