شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
مهدوی

حوزه/ عضو خبرگان رهبری گفت: دل انسان باید پُر از ایمان به خدا باشد، در روایت آمده است دعا گاهی جلوی قضای مُبرم را می گیرد، امثال ما روحانیون، مردم را به انجام توسل و دعاخوانی هر چه بیشتر در منازل خود دعوت کنیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی صبح امروز در جمع اساتید و نخبگان بسیجی حوزه علمیه اصفهان اظهار کرد: بارها تاکید شده است که در شرایط خاص نیاز انسان به ارتباط و توسل بیشتر از مواقع متعارف است، در حال حاضر شرایط ویژه ایام کرونایی و شرایط جهانی و مقدمات ظهور حضرت بقیة الله(عج) اقتضا می کند که بیشتر از گذشته توجه به خداوند خود داشته باشیم.

وی با بیان اینکه لازم است یک نهضت دعاخوانی در شهر اصفهان ترویج داده شود البته با توجه به رعایت پروتکل های بهداشت و تعطیلی مساجد و اماکن، اجتماعات مقدور نیست، گفت: البته این مقدور است که امثال ما روحانیون مردم را به انجام توسل و دعاخوانی هر چه بیشتر در منازل خود دعوت کنیم.

عضو خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه شهر اصفهان در امر دعاخوانی مسبوق به سابقه است و برنامه دعواخوانی به نحو احسن، سنت مردم مومن اصفهان بوده، خاطرنشان کرد: بعضی از دعاها مربوط به زمان خاصی است همچون دعای کمیل و دعای ندبه ولی برخی از دعاها زمان خاص ندارد چون دعای توسل و دعای آل یاسین که مربوط به توسل به امام زمان(عج) است.

وی با اشاره به خاطراتی از هم‌قطاران نزدیک امام راحل مبنی بر اهتمام بیشتر به خواندن دعای آل یاسین برای توسل به امام عصر(عج)، عنوان کرد: ما روحانیون وظیفه داریم در این شرایط خاص مردم را هر چه بیشتر به امر توجه و تمرکز برای توسل و ارتباط با خداوند متعال تشویق و ترویج کنیم.

 استاد حوزه بیان کرد: ریشه دعا ایمان است و علت اصلی نوسانات روحی در امر دعاخوانی، همین ایمان است، قرآن کریم تصریح می کند دعا حتما باید با خلوص باشد، همچنین از دیگر شرایط دعاخوانی، طبق آیه ۹۰ سوره انبیاء رغبت و رهبت است.

وی عنوان کرد: در سوره بقره همچنین نامحسوس اشاره شده است که یاران امام زمان(عج) سبقت به انجام خیرات دارند و این به این دلیل است که طبق آیه ۳۲ سوره فاطر امام عصر(عج) خود، سبقت به خیر دارند.

امام جمعه موقت اصفهان ابراز کرد: ازدیگر شرایط دعاخوانی داشتن حالت تضرع  و زاری آن هم به حالت پنهانی است که بهترین حالت پنهانی سحرگاه است، سحر چهار ویژگی دارد که در دیگر ساعات شبانه روز این چهار ویژگی نیست، نخست اینکه در سحرگاه شکم انسان خالی است و این گرسنگی شرایط را بهتر فراهم می کند، ویژگی دوم اطمینان خلوص در سحر بیشتر است، ویژگی سوم تاریکی سحر بوده و فراغت آخرین ویژگی سحر برای بهترین زمان برای دعاخوانی است.

وی با اشاره به اینکه در خاطرات مرحوم کاشف الغطا به نقل از خادم ایشان آمده است که در سحرگاهان آن عالم تا حد جنون می رفتند و زاری می کردند، گفت: ارتباط با دعای خاصه در سحرگاهان از سنت بزرگان و عالمان گذشته ما بوده است، این سنت و سیره امام راحل و رهبر معظم انقلاب نیز هست.

آیت الله مهدوی متذکر شد: سرعت به خیر خیلی بالاتر از عمل به خیرات است، از این بابت این ویژگی خاص یاران حضرت ولی عصر(عج) است، این سرعت به خیر ریشه در دعا است، در روایت آمده است که امیرالمؤمنین هر دعا را سه بار تکرار می کردند، خداوند دوست دارد که ما مکررا دعای خود را ملتمسانه تکرار کنیم.

عضو خبرگان رهبری افزود: وظیفه روحانی بودن ما ایجاب می کند هم خود بیشتر عمل کنیم و هم مردم را به این امر تشویق کنیم.

وی بیان کرد: دل انسان باید پُر از ایمان به خدا باشد، در روایت آمده است دعا گاهی جلوی قضای مُبرم را می گیرد، لذا صدقه و دعا مانع از تحقق قضای معلق می شود ولی در امر قضای حتمی و قطعی اثری ندارد وگرنه نظم جهان از بین می رفت.

آیت الله مهدوی در پایان اظهار کرد: در وسائل الشیعه در باب اذان روایت های عجیبی وجود دارد، حدود ۲۰ فایده برای اذان گفتن ذکر شده است، یکی از این فواید آن است که از امام رضا(ع) نقل شده که در ارتباط با فردی است که هم بچه دار نمی شود، هم فقر مالی دارد و هم دچار بیماری است که امام معصوم دوای این مشکلاتش را اذان گفتن می داند، اذان گفتن آثار عجیبی برای دنیای انسان دارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha