پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 930717
۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۹
تصاویر/ حال و هوای رضوی در بیمارستان های کرونایی یزد

حوزه/ یکی از اساتید دانشگاه در یادداشتی با اشاره به شیوع ویروس کرونا و عجز بشر در از بین بردن این ویروس، بر لزوم توجه جامعه بشری به منبع لایزال الهی و قدرت مافوق قدرت بشری تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، محمدجواد بیات از اساتید دانشگاه در یادداشتی با اشاره به شیوع ویروس کرونا و عجز بشر در از بین بردن این ویروس، بر لزوم توجه جامعه بشری به منبع لایزال الهی و قدرت مافوق قدرت بشری تاکید کرد.

متن این یادداشت بدین شرح است:

هنگامی که برای اولین بار خبر انتشار ویروس کرونا در چین به جهان مخابره شد و در صدر اخبار منابع خبری قرار گرفت، هیچ کس مطلع نبود بشر در آینده در پهنه عالم دچار چه مخمصه و گرفتاری عالمگیری خواهد شد.

ویروس منحوس و ناشناخته یکی پس از دیگری کشورها را درنوردید. و جهان را محل تاخت و تاز و جولانگاه خود قرار داد و در زمانی کوتاه، قریب به ۲۱۰ کشور و سرزمین را تسخیر کرد، دانشمندان و اندیشمندان زمین‌گیر شدند و ناگاه متخصصان و نخبگان جامعه بشری به چاره اندیشی و ارائه راهکار در مهار آن پرداختند و اندوخته‌های علمی و ذهنی را به میدان آوردند. در این آوردگاه تست‌های بالینی، آزمایشات پزشکی، تجربیات و دیگر مسائل، هیچ یک در درمان و واکسینه سریع جوامع بشری به دلیل ناشناس بودن ویروس موثر واقع نگردید و صرفاً به مراقبت‌های پزشکی و بهداشتی معمول و مرسوم اکتفاء شد. حجم مراجعه بیماران در اغلب کشورها بیش از پذیرش مراکز درمان و تجهیزات پزشکی و آمار رو به تزائد جان باختگان معضلی شد مزید بر علت.

عجز و ناتوانی بشر و زمامداران حاکم بر دنیا با همه ادعای پرطمطراق در اداره امور ملت‌ها رخ نمود و نداشتن دانش لازم هویدا گردید. هرچند برخی در پروسه و زمان‌بندی خاص وعده ساخت واکسن را در آینده نوید دادند اما واقعیت آن است که سرباز نامرئی کرونا، هوشمندتر از سلاح‌های مرگبار ساخت دست بشر هنوز قربانی می‌گیرد.

بیش از ۶۰ میلیون مبتلا و بیش از یک میلیون فوتی در دنیا آمار دلخراش و نگران کننده‌ای است که تاکنون توانسته است صفحات تاریخ را کدر و قلب آدمی و وجدان‌های بیدار را جریحه‌دار نماید. البته توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی، وضع قوانین در قطع زنجیره کرونا، اطلاع رسانی، تنویر افکار  عمومی، استفاده از ظرفیت های نرم و سخت افزاری کشور ها، ارتقاء آموزش عمومی، ایجاد محدودیت در آمد و شد، بروز خلاقیت، ابتکار عمل، نوآوری در نظام سلامت و ده‌ها مورد مشابه در افزایش ضریب رعایت پروتکل‌های بهداشتی که به ذهن بشر در پیشگیری بیماری مهلک متبادر بوده و به مرحله اجرا در آمده است در نوع خود مثال زدنی، قابل تقدیر و بی‌شک انجام و استمرار آن از سوی ملت‌ها در کل دنیا قابل اهمیت است.

اما به نظر می رسد آنچه در این ماجرا در جهان مغفول مانده است یا دستگاه‌های تبلیغاتی جهان بدان نپرداخته اند ایجاد زمینه و گرایش به منبع لایزال الهی و قدرت مافوق قدرت بشری است که فطرت‌های پاک و خداجوی را به سوی معبود یکتا سوق دهند. بازگشت به خویشتن خویش. حفظ کرامت ذاتی انسان، انابه و استغاثه که وجاهت علمی و عقلی در باورهای اعتقادی و اجتماعی و کرسی‌های آکادمیک در گستره جغرافیای جهان دارد، بوده است.

نگارنده با تحقیق، پژوهش، مطالعه، جمع آوری حدود ۲ هزار فیش خبر، گزارش، مقاله، تحلیل در عرصه بین الملل از ابتدای شیوع ویروس کرونا معتقد است نسخه شفابخش در درمان کرونا عمل به فرمان الهی و موازین بهداشتی است که  خود ریشه در احکام نورانی اسلام عزیز و ترک معاصی دارد. کلید واژه‌ای که امیر بیان در این زمینه در خطبه ی ۱۷۸ نهج البلاغه می‌فرماید: به خدا سوگند هرگز ملتی از ناز و نعمت زندگی گرفته نشدند مگر به کیفر گناهانی که انجام داده اند، زیرا خدا بر بندگان خود ستم روا نمی‌دارد. اگر مردم به هنگام نزول بلا ها و گرفته شدن نعمت ها، با درستی نیت در پیشگاه خدا زاری کنند، و با قلب‌های پر از محنت از خداوند درخواست عفو نمایند، آنچه از دستشان رفته باز خواهد گشت و هر گونه فسادی اصلاح خواهد شد.

مقتضی است جهان به سوی خدا و انجام دستورات الهی برگردد و هر شهروند ایرانی در کشور عزیزمان به عنوان ام‌القرای جهان اسلام در حفظ حریم امنیت عمومی و صیانت از حقوق شهروندی هر یک در حوزه زندگی خویش آغازگر این حرکت الهی در ارائه مدل و الگوی موفق رفتاری و تغییر هنجارهای ناصواب در درمان کووید ۱۹ در سرتاسر جهان باشند و برخلاف نگاه سکولار، لائیک و مکتب‌های مادی به معنای اخص و اتم راهبرد و رویکرد الهی را به موازات الزامات بهداشتی پیشانی درمان کرونا قرار دهند.

ان شاءالله
محمد جواد بیات 
کارشناس ارشد علوم سیاسی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha