پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کد خبر: 930494
۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۴
شهید مدرس

حوزه/ شهید مدرس در واقع نمادی از روحانیت آگاه، مبارز و شجاع و انقلابی است که در مسیر نهضت مقاومت اسلامی است.

حسن رحیمی‌روشن، مسئول سازمان بسیج اساتید استان همدان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در همدان، درباره شخصیت آیت‌الله مدرس اظهار کرد: شهید سید حسن مدرس از منادیان حکومت اسلامی و مخالفان جدی استعمار و دشمن آشتی‌ناپذیر رضاخان بود و موضع قاطع و کوبنده‌ای در مقابل رضاخان و هم‌پیمانانش داشت.

وی با بیان اینکه او یک تنه همچون کوه در مقابل آنها ایستاد و راه را برای رسیدن به مقاصد پلیدش سد کرد، ادامه داد: شهید مدرس که به عنوان عالم تراز اول به مجلس رفته بود در دوره‌های دوم تا ششم نماینده مجلس شورای ملی بود و در هر فرصتی که پیش می‌آمد با بیان شیوا و صریح و محکم خود مخالفت معقول و منطقی‌اش را با دولت سردار سپه، دولتی که دست‌نشانده انگلیس بود، اعلام می‌کرد.

رحیمی‌روشن عنوان کرد: مخالفت‌ها و موضع‌گیری‌های شهید مدرس تخم کینه و دشمنی و خصومت او را در دل رضاخان و حامیانش کاشت، موضع‌گیری‌های مدرس، رضاخان را به ستوه آورد تا جایی که شهید مدرس را تهدید کرد ولی چون از این راه موفق نشد و از ادامه هدفی که داشت، باز ماند و نتوانست مدرس را با خود و اربابانش همراه کند، برای منزوی کردن و ترور شخصیت این مرد خداترس چاره‌ها اندیشید.

وی افزود: اما مدرس کسی نبود که به دلیل مشقت‌ها و ناملایمت‌ها هدف را فراموش کند، لذا همچنان بر اندیشه‌های اسلامی خویش پافشاری کرد تا به درجه شهادت نائل شد.

مسئول سازمان بسیج اساتید استان همدان گفت: در حقیقت در میان برزخ میان قاجار و پهلوی، شخصی بزرگ با اندیشه‌ای سترگ و درخشان در ایران قدم نهاد که مجد و عظمت ایران اسلامی تنها هدف او بود؛ او نه فقط در حوزه فکر سیاسی بلکه در حوزه فن سیاسی هم گام برداشت.

وی خاطرنشان کرد: او در فضایی آمد که روحانیون در تحولات ایران بلاجبار به سیاست انزوا تن داده بودند و ایران اسیر قدرت‌های انگلیس و روس بود و خودفروختگان داخلی گاهی طرفداری از روس و گاهی طرفداری از انگلیس می‌کردند.

رحیمی‌روشن افزود: در چنین فضایی مرد مجاهد و مبارزی نستوه قدم به صحنه سیاسی ایران گذاشت که دین ما عین سیاست ماست و سیاست ما عین دیانت ماست و همچنین سیاست موازنه عدمی و سلبی را به منصه ظهور گذاشت.

وی تشریح کرد: ویژگی‌های شخصیتی مدرّس را می توان از لابه لای نوشتارهای نویسندگان داخلی و خارجی این گونه فهرست کرد: «او فردی است با درایت و اهل تقوا، با سادگی و وارستگی خاص در زندگی بی‌باک و شجاع، بیگانه ستیز,، انسان برجسته‌ای در میدان سیاست و وطن‌خواه بر پایه تفکر دینی».

سیاست و دولت از دیدگاه شهید مدرس

مسئول سازمان بسیج اساتید استان همدان تصریح کرد: شهید مدرس در بیانات خود به خاصی از سیاست که ایرانیان باید آن را دارا باشند، اشاره می‌کند: «سیاست ما ایرانی‌ها باید سیاست بزکوهی باشد، سیاست بزکوهی آن است که صیاد او را صید کند و ما ایرانی‌ها هم باید سیاستمان طوری باشد که زندگی کنیم اما صیاد او را صید نکند».

وی ادامه داد: اما دولت در دیدگاه شهید مدرس، عبارت از نهاد اداره کننده مملکت نمی‌باشد و قرار گرفتن در جایگاه دولتمردان فضیلتی نیست که باعث فخرفروشی دیگران شود بلکه دولت‌مردان باید خدمتگزاران مردم باشند.

رحیمی‌روشن خاطرنشان کرد: این دیدگاه شهید مدرس درباره جایگاه دولتمردان در تقابل با این دیدگاه قرار می گیرد که معتقد است دولتمردان جایگاهی جدا از ملت دارند و برتر از مردمند و بالتبع مردم همیشه صغیر و نابالغ هستند و نیاز به آقابالاسر دارند، لذا مشارکتی هم در مسائل مملکتی ندارند و نمی‌توانند داشته باشند و این دولتمردان هستند که سازنده جامعه هستند.

وی بیان کرد: این در حالی است که شهید مدرس معتقد بود که دولت‌مردان خدمتگزار مردمند و ثانیا ملت اساس مملکت محسوب می شود؛ مؤید قسمت اول، این گفتار اوست که می گوید: «...تمام این مقامات که از سلسله های مختلف هستند؛ شاه و رئیس الوزرإ؛ پارلمان، حجت الاسلام، تمام اینها نوکر خلقند؛ یکی اسمش شاه است؛ یعنی نوکر مردم؛ یکی اسمش رئیس الوزرإ است؛ یعنی خدمتگزار مردم؛ تمام اینها باید نوکری بکنند»

مسئول سازمان بسیج اساتید استان همدان اضافه کرد: یکی از خصوصیات این مرد بزرگ تواضع و همیشه با مردم مهربان بود و در کوچه و بازار با همه گفت‌وگو می‌کرد و اعلام کرده بود من نماینده مردم هستم و خاکی بودنشان از تواضعی بود که داشت و در میان تمام علمایی که وجود داشت او را برجسته کرده بود.

وی تأکید کرد: امام خمینی(ره) با وجود این که خود ایشان مظهر تواضع بود از شهید مدرس یاد می‌کرد و بنا بر این ما افتخار همشهری بودن شهید آیت‌الله مدرس را می‌کنیم و تمام برنامه‌ها را باید سعی کنیم که از شهید مدرس الگو بگیریم.

رحیمی‌روشن تصریح کرد: همه باید سعی کنیم در شجاعت، دلیری و عزت نفس همچون شهید مدرس باشیم و مسئولان ما هم در زنده نگه داشتن یاد این شهید تلاش بیشتری داشته باشند و نمایندگان هم ان شاءالله شهید مدرس را الگوی خود قرار دهند تا بتوانند در ادامه مسیر موفق باشند.

وی با اشاره به ویژگی‌های منحصر به فرد شهید آیت الله مدرس افزود: شهید مدرس هیچگاه از راه انقلابی خویش پشیمان نشده است و در طول این مدت با جسارت و شجاعت شگفت‌انگیز به مبارزه با استبداد و استعمار پرداخت و سرانجام جان خود را نیز در این راه فدا کرد.

مسئول سازمان بسیج اساتید استان همدان گفت: حاضرجوابی‌های شهید مدرس زبانزد بود که در این راستا مخالفتی به نفع دزدان زمان کرده بود که یک مورد نصرت الدوله وزیر دارایی بود، که لایحه‌ای تقدیم مجلس کرد که به موجب آن دولت ایران ۱۰۰ سگ از انگلستان خریداری و وارد کند و او شرحی درباره خصوصیات این سگ‌ها بیان کرد؛ نصرت‌الدوله گفته بود این سگ‌ها شناسنامه دارند و پدر و مادر آن‌ها معلوم است و نژادشان مشخص است و جمله خصوصیات دیگر آن‌ها این است که به معرض دیدن دزد او را می‌گیرند پس علت مخالفت با واردات سگ‌ها چیست که هر چه لایحه می‌آوریم مدرس مخالفت می‌کند که شهید مدرس گفته بود این لایحه به نفع شماست چون اول شما را می‌گیرند و این مخالفت به نفع شماست که با خنده نمایندگان لایحه مسکوت ماند.

وی ابراز کرد: آیت‌الله مدرس فقیه و سیاستمدار شیعه بود و مدرس از علمای اصفهان در دوران مشروطه بود که به حمایت مشروطه خواهان پرداخت و از طرف فقها به عنوان یکی از مجتهدانی تعیین شد که طبق قانون اساسی مشروطه می‌بایست برای هماهنگی مصوبات مجلس با شرع اسلام نظارت داشته باشد و سید حسن مدرس با اقدامات رضاخانی مخالفت می‌کرد و رضاخان او را تبعید و سپس به شهادت رساند.

رحیمی‌روشن در پایان تأکید کرد: شهید مدرس در واقع نمادی از روحانیت آگاه، مبارز و شجاع و انقلابی است که در مسیر نهضت مقاومت اسلامی است که در صورت تأسیس بنیادی به منظور اندیشه‌های این شخصیت می‌تواند برکات زیادی را برای منطقه اردستان در بر داشته باشد.

گفت‌وگو: مریم بیگدلو

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha