چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
جواد یقموری

حوزه/ جواد یقموری با بیان این که دختر زاگرس اولین مستند موسسه خاتم در مسیر کاهش آسیب های اجتماعی است، گفت: به تصویر کشیدن آسیب های جامعه وظیفه مستند ساز است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه،  از حرف تا عمل ، عبارتی کوتاه اما پرمعنا، اتفاقی که اگر رخ دهد نشان دهنده عزم و اراده قوی هر فرد، نهاد ، ارگان ، سازمان و ... برای حل کردن تمام مسائل و مشکلات پیش رو برای رسیدن به هدف نهایی و اصلی است، این که به چه میزان بر روی حرف افراد یا سازمان ها بتوان حساب کرد موضوعی است که همواره مورد بحث بوده است.
سال گذشته در چنین روزهایی بود که تیم پژوهشی موسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی خاتم به منظور بررسی آسیب های اجتماعی و به خصوص خودسوزی زنان در منطقه دیشموک از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد در این منطقه حضور یافتند.
در همان روزها بود که دکتر سید محمد حسین چاوشیان رئیس موسسه خاتم از برنامه ریزی های گسترده این موسسه برای رفع این آسیب اجتماعی خبر داد و به نظر می آید این موضوع با ساخت مستند دختر زاگرس در حال عملیاتی شدن است.
در همین زمینه و برای ساخت این مستند اجتماعی پای کارگردان مطرح و به نام قمی نیز به میان آمد و جواد یقموری کارگردانی این اثر اجتماعی را بر عهده گرفت.
در همین زمینه گفتگویی با جواد یقموری انجام دادیم که در ادامه می آید.

آسیب های اجتماعی باید دیده شود

آسیب های اجتماعی در هر جامعه ای وجود دارد اما نکته مهم این است که این آسیب ها باید دیده شود و برای حل آن چاره اندیشی مناسبی صورت بگیرد و در واقع داروی مناسب آن تجویز شود.
اگر ما جامعه را به مانند یک پیکره انسانی بدانیم و جامعه را به مانند فرد در نظر بگیریم ، اجزا و عناصری که در جامعه ای وجود دارد شبیه اجزای بدن انسان است.
یک انسان مغز قلب و .... می خواهد، یک جامعه هم برای این که راه خودش را طی کرده و به مقصد برسد نیاز به مغز متحرک و حرکت و تلاش دارد.
اگر یک عضوی از  بدن انسان درد کند و بیماری بگیرد این عارضه توسط سلول های عصبی به مغز منتقل می شود و این مغز است که تصمیم گیری می کند.
در جامعه هم به این گونه است که اگر خانواده ها و تک تک افراد دچار آسیب بشوند و اگر توجهی نشود رشد و گسترش پیدا می کند و این موضوع عوارض و نقصی را برای جامعه ایجاد می کند.

وظیفه ما مستند سازهای اجتماعی این است که جاهایی که نقص و کمبود است را شناسایی کرده و با تصویر کشیدن آن ها در قاب فیلم و ...تصمیم گیران جامعه را در جریان قرار دهیم.
در واقع این مستند ها احساس درد را برای جامعه ایجاد می کند تا بتوان چاره ای را برای حل آن ها پیدا کرد.


به تصویر کشیدن آسیب های جامعه وظیفه مستند ساز است

در این زمینه متخصصین می توانند وارد عمل شوند تا جامعه را از این آسیب پاک کنند و در واقع  به تصویر کشیدن آسیب های جامعه وظیفه مستند ساز است.
هدف از مستندهایی که در زمینه آسیب های اجتماعی ساخته می شود این است که بیماری و عیب به درستی تشخیص داده شده و برای متفکرین جامعه ایجاد درد کند.
در خصوص نتایج مستندهای اجتماعی باید گفت اگر به خوبی ساخته و پرداخته شود قطعا نتایج خوبی را به همراه خواهد داشت.
یکی از توفیقاتی که خداوند به بنده عنایت کرد آشنایی  با موسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی خاتم است.
اهداف و برنامه هایی که این موسسه در راستای کاهش آسیب های اجتماعی و ارائه الگوهای درست دارد ستودنی و قابل تامل است.

اولین کار مستند موسسه خاتم در دیشموک شکل گرفت

در گام اول برای همکاری با موسسه بنده کارگردانی فیلم دختر زاگرس به تهیه کنندگی دکتر چاوشیان رئیس موسسه خاتم را بر عهده گرفتم که در واقع  به مسئله خودسوزی زنان در دیشموک بخشی از استان کهگیلویه و بویراحمد می پردازد و در ادامه راه خاتم مدیا به عنوان بخش مستند و فیلم سازی موسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی خاتم شکل گرفت.


موضوع فیلم دختر زاگرس خودکشی و خودسوزی است و تمرکز ما بر روی شهرستان دیشموک است.
در ساخت مستند ما به صورت پژوهشی افرادی که اقدام به این کار کرده بودند را مورد بررسی و مطالعه قرار دادیم  و در این زمینه با خانواده های افرادی که موفق به خودکشی شده بودند گفتگوهایی داشتم .
در ادامه کار با افرادی که در مسیر خودکشی و خودسوزی خودشان ناکام مانده بودند نیز گفتگوهایی انجام شد، هم اکنون نیز مستند دختر زاگرس هم اکنون در مرحله تدوین قرار دارد و مراحل آماده سازی آن در حال انجام است.


در جمع بندی صحبت های خودم باید بگویم این افراد به دلیل فقر فرهنگی و عدم آموزش های لازم تحمل کمی دارند و فشارهای خانوادگی که بر روی خود احساس می کنند با تصمیم ناگهانی دست به خودکشی می زنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha