شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
السيد احمد خاتمي

حوزه/ عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: آیت الله یزدی از بُن جان ولایت فقیه را پذیرفته بود و در تبیین آن و دفاع از حریم ولایت ذره ای کوتاه نیامد. اوهمان حریمی که برای امام راحل عظیم الشأن باور داشت همان را در مورد مقام معظم رهبری مدظله العالی نیز معتقد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله سید احمد خاتمی در پیامی ارتحال عالم ربانی آیت الله محمد یزدی را تسلیت گفت که متن آن به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
عن ابی عبدالله علیه السلام: اذا مات المومن الفقیه ثلم فی الاسلام ثلمة لایسدها شیئی. اصول کافی ج۱ ص ۹۱
آیه الله یزدی از ویژگی‌های فراوان الگویی برخوردار بودند: در زمان تحصیل، بهره مند از سفره علم بزرگانی همچون آیت الله العظمی بروجردی، امام راحل، علامه طباطبایی و ...  بعد از آن مدرسی با انگیزه، صاحب قلمی مفید و روشنگر.
دربین فضائل ایشان دوفضیلت مثال زدنی است:
۱. بصیرت و بصیرت افزایی، بصیرتی که عمری با آن زندگی کرد. این بصیرت او را در زمان امام راحل در کنار امام قرار داد. همراهی که در دوران ظلمانی رژیم استبدادی پهلوی هزینه سخت تبعید به شهرهای مختلف را در پی داشت.
بصیرتی که از او عالمی ولایتمدار ساخت. او از بُن جان ولایت فقیه را پذیرفته بود و در تبیین آن و دفاع از حریم ولایت ذره ای کوتاه نیامد.  اوهمان حریمی که برای امام راحل عظیم الشأن  باور داشت همان را در مورد مقام معظم رهبری مدظله العالی نیز معتقد بود.
بصیرتی که بخشی از آن عینیت دین با سیاست بود همان که آموزه  امام راحل عظیم الشأن بود. آموزه ای که آن امام بزرگ از مکتب اهل بیت علیهم السلام آموخته بود. در سال‌های آخر عمر خویش به شدت نگران آن بود، کسانی این ایده حق را  مورد هجمه قرار داده، ساز جدایی بزنند و خدایی ناکرده کسانی را در حوزه هم سوی خود قرار دهند.
و دومین ویژگی مثال‌زدنی، شجاعت کم نظیر ایشان بود. هم در زمان رژیم سیاه ستمشاهی که در اوج استبداد، شاه را مورد هجمه قرار می‌داد. و هم در مقابله با سیل تهمت ها، اهانت ها، هتاکی ها، شجاعانه مقاومت میکرد. به حق او مصداق آیه شریفه "یجاهدون فی سبیل الله و لایخافون لومة لائم" بود. در اوج برخی از این موج سازی های ناجوانمردانه علیه ایشان محضرشان رفتم، ایشان را کانون آرامش دیدم. آفرین گفتم بر این روحیه و به ایشان گفتم این خصلت شما الگوی ماست.
سلام و درود و رضوان خداوند بر روح بلندش باد که عاش سعیدا و مات سعیدا.
سید احمد خاتمی

۱۹/۹/۱۳۹۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha