شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام محمد علی لیالی

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی تصریح کرد: انجام پژوهش های کاربردی زمینه ساز حل بسیاری از معضلات کشور است.

حجت الاسلام و المسلمین محمد علی لیالی در گفت و گو با خبرنگارخبرگزاری حوزه، ضمن گرامیداشت هفته پژوهش اظهار داشت: یکی از مهم ترین نیازهای هر جامعه ای، تولید علم و انجام پژوهش است که اهمیت این مساله جدای از تأکید عقلانی، دارای ریشه قرآنی و روایی است.

وی افزود: در آموزه های دینی به ما سفارش اکید شده که هر چه بیشتر و بهتر به سمت تفکر و تفقه سوق پیدا کنیم، چرا که این مساله، زمینه ساز تولید علم و حرکت جامعه به سمت رشد و پیشرفت است.

این نویسنده و پژوهشگر حوزوی همچنین گفت: اساساً پژوهش، جانمایه مدیریت کشور و حمکرانی در عرصه های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و ... است و لذا هر چه به علم و پژوهش و کارهای پژوهشی توجه بیشتری شود، طبعاً کاستی ها و ضعف های متصور و ممکن در مدیریت اجرایی کمتر می شود.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه پژوهش در کشور ما چه در حوزه و دانشگاه و چه در دیگر جاها، آن طور که باید و شاید جدی گرفته نمی شود، ضمن آن که باید توجه داشت پژوهش برای پژوهش معنایی ندارد، بلکه باید پژوهش ناظر به نیازهای اصلی جامعه باشد.

حجت الاسلام و المسلمین لیالی بیان داشت: واقعیت آن است که بسیاری از پژوهش های صورت گرفته در کشور برای حل مساله و معضل نیست و حال آن که ما بیش از هر چیز دیگری در این باره باید به سمت نیازسنجی و اولویت گذاری حرکت کنیم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی همچنین با بیان این که پژوهش های کاربردی و بر اساس اولویت ها، زمینه ساز حل بسیاری از مسایل و معضلات کشور است، گفت: در پژوهش باید به مسایل جزیی با رویکرد خلاقانه و نوآورانه توجه شود و این را بدانیم که به صرف نگارش چند کتاب و مقاله، پژوهشی که منجر به تولید علم باشد، انجام نشده است

وی ابراز داشت: واقعیت تأسف باری که وجود دارد این است که بسیاری از پژوهش ها در زمینه پایان نامه های ارشد و دکتری و ... به درد خمیر شدن می خورد، ضمن آن که بسیاری از این ها نیز عملاً در کتابخانه ها و پژوهشگاه ها خاک می خورد و این در حالی است که ما در کشور این همه مساله و مشکل داریم که باید برای آن ها پژوهش های کاربردی انجام دهیم.

حجت الاسلام و المسلمین لیالی در خاتمه افزود: پیشنهاد بنده این است که یک نظام واره ای از مسایل و موضوعات و نیازهای مورد پژوهش تهیه شده و در عرصه های مختلف بر این اساس به محققان و پژوهشگران جهت دهی مناسب صورت گیرد.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha