دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تجرد قطعی

حوزه/ پژوهشگر حوزه علمیه خواهران بر لزوم ریشه یابی و آسیب شناسی افزایش آمار تجرد قطعی در جامعه به خصوص در میان دختران تأکید کرد.

فاطمه صبوری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با بیان این که بر اساس آمارها، نسبت سن تجرد قطعی دختران به پسران در جامعه ایرانی حدود ۶ به یک است که این مساله نشان می‌دهد تجرد قطعی در دختران به مراتب بیشتر از پسران است.

وی با اشاره به این که آسیب‌ها و تبعات این مساله برای دختران بسیار بیشتر از پسران است، افزود: گرچه برخی از تجردها چه در بین دختران و چه پسران، آگاهانه و بر اساس یک انتخاب باشد اما واقعیت آن است که بسیاری از این موارد، به نوعی ناخواسته و ریشه در مسایل فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی دارد که باید برای هر کدام از آن ها به معنای واقعی کلمه، چاره اندیشی کرد.

این پژوهشگر حوزوی همچنین گفت: یکی از دلایل تجرد قطعی در بین دختران به خصوص متولد دهه ۶۰، این است که بسیاری از آن ها که تحصیل کرده هستند و احیاناً به جهت پیدا کردن شغل و درآمدی، مستقل هم شده اند، کمتر به سمت ازدواج گرایش یافته اند، ضمن آن که افزایش آمار طلاق و معضلات ناشی از آن در سالهای اخیر به رواج این مساله تا حدودی دامن زده است.

وی بیان داشت: از دیگر عوامل تشدیدکننده این مساله می توان به ترویج سبک زندگی غربی در جامعه اشاره کرد که متأسفانه عوارض نامطلوب خود را بر نوع رفتار و انتظارات نسل جوان برجای گذاشته است.

صبوری همچنین خاطرنشان کرد: واقعیت آن است که امروزه رسانه های نوین و به خصوص شبکه های اجتماعی، تأثیر غیرقابل انکاری در شکل گیری سبک زندگی جدید داشته و دارند و این در حالی است که ما متأسفانه آن طور که باید و شاید نتوانسته ایم مؤلفه ها و شاخصه های سبک زندگی اسلامی را در جامعه نهادینه کنیم.

وی گفت: در کنار این مسایل، فشارها و مشکلات اقتصادی در سال های اخیر و سخت تر شدن ازدواج به جهت افزایش تجملات و هزینه های برگزاری مراسم عروسی و ... باعث شده بسیاری از جوان ها و خانواده های آن ها نتوانند در زمان مناسب، اقدام به برگزاری مراسم ازدواج کنند و از سویی با افزایش سن دختران مجرد، به تدریج برخی از آن ها به سن تجرد قطعی نزدیک تر شده و فرصت ازدواج را به نوعی از دست می دهند.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha