شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
نشست آنلاین نقدکتاب/همدان

حوزه/ نشست پژوهشی آنلاین نقد کتاب «قرآن و عوامل پیشرفت با رویکرد علم و فناوری» به همت مدرسه علمیه صدیقه کبری(س) بهار برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از همدان،سمیه عیوضی از برگزاری نشست پژوهشی آنلاین نقد کتاب «قرآن وعوامل پیشرفت با رویکرد علم و فناوری» با حضور نویسنده ی کتاب،خانم سمیه عیوضی و منتقد کتاب خانم زینب رهبر ادب،مدرس مدرسه علمیه صدیقه کبری(س) بهار در سامانه سیمای سایت مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران خبر داد.

سمیه عیوضی در ابتدای نشست گفت:در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری در خصوص الگوی اسلامی و اسلامی پیشرفت، تحقیق و بررسی با موضوع پیشرفت امری ضروری به نظر می رسد و از آنجا که پیشرفت مبتنی بر ارزش ها و مبانی معرفتی خاصی است که همه جهات فرهنگی ،معنوی ،اخلاقی ،مادی ،سیاسی،اجتماعی و.....یک جامعه را در بر می گیرد.

وی در ادامه بیان داشت: این کتاب به دنبال بررسی عوامل پیشرفت از منظر قرآن کریم می باشد و نشان میدهد که کلام وحی تا چه اندازه علم و دانش را در پیشرفت و تعالی انسان وجامعه موثر دانسته و تا چه اندازه بشر را به استفاده از فناوری دعوت نموده است.

نویسنده کتاب در ادامه تصریح کرد: با جست وجو در آیات قرآن می توان به این نکته دست یافت که انبیاء از علم و فناوری استفاده کرده اند و باید دانست که پیشرفت بدون علم وفناوری امکان پذیر نیست زیرا فناوری ،فرزند علم است وعلم رمز گشایی از هستی است.

خانم عیوضی همچنین گفت: علم و فناوری هردو دارای یک هدف هستند که همان دستیابی انسان به قدرت و توان تولید محصولات و خدمات پیشرفته تر و سودمند تر می باشد و همچنین علم به معنی شناخت و معرفت نسبت به عالم هستی و یافتن قوانین حاکم بر طبیعت است که با کشفیات سر وکار دارد.

وی در ادامه تاکید کرد: علم و فناوری از مولفه های اصلی پیشرفت و سازندگی تمدن بشریت و امروزه اهمیت علم وفناوری برکسی پوشیده نیست و یکی از راه های از بین بردن سلطه علمی در جهان ،گفتمان پیشرفت علم وفناوری است .

در ادامه این نشست آنلاین، خانم زینب رهبر ادب در نقد این کتاب گفت: در قرآن  اصول و شاخصه های پیشرفت علمی در ابعاد و حوزه های متعددی بیان شده است اما کتاب حاضر صرفا در صدد بررسی قرآن و عوامل پیشرفت با رویکرد علم و فناوری می باشد .

وی ادامه داد: قرآن کریم علاوه بر سرمایه های مادی به سرمایه های معنوی هم از قبیل سرمایه فکری ،سیاسی ،عقلایی و حقوقی و اخلاقی هم توجه دارد و جامع ترین واژه قرآنی پیرامون پیشرفت کلمه حیات طیبه است .

خانم رهبر ادب در پایان گفت:برای رسیدن به حیات طیبه در نگرش قرآنی افزون برتوانمندی های اقتصادی (کمی –کیفی)، معنویت و اخلاق هم شرط است که از نظر قرآن، جامعه ای که برخوردار از نعمت های مادی و معنوی باشد به پیشرفت دست پیدا می کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha