پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
تصاویر/ اولین نشست علمی همایش بین المللی ابوطالب

حوزه/ مسئول مؤسسه سیره پژوهی و اندیشه های اسلامی، گفت: پاسخ بسیاری از مطالب فقهی را با استفاده از سرگذشت جناب ابوطالب علیه السلام می توان به دست آورد؛ مطالبی در حوزه خمس، ارث و... از این قبیل مسائل هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد مرتضی العاملی، امروز در اولین نشست تخصصی همایش بین المللی حضرت ابوطالب علیه السلام که تحت محیط وب و در دفتر خبرگزاری حوزه برگزار شد، با اشاره به شخصیت والای او و غفلت تشیّع از پرداختن به این شخصیت نمونه در تاریخ اسلام، گفت: حضرت ابوطالب، عموی پیامبر (ص) شخصیتی بسیار والا داشته اند که تاریخ به او ظلم کرد و بسیاری از مسائلی در مورد این شخصیت مورد غفلت قرار گرفته است.

وی افزود: این شخصیت باید در عمق وجدان انسانی نفوذ پیدا کند؛ شخصیت ابوطالب را از ایمان وی در برخی برهه هایی از صدر اسلام همچون دوران شعب ابی طالب می شناسیم.

مسئول مؤسسه سیره پژوهی و اندیشه های اسلامی خاطرنشان کرد: اما اینها اطلاعات ناقصی است و نیاز است بیشتر در مورد این شخصیت بزرگ پژوهش و تحقیق شود.

وی گفت: شخصیت حضرت ابوطالب(ع) باید در دو برهه زمانی قبل و بعداز اسلام بررسی شود؛ در قبل از عام الفیل، تولد، دوران کودکی، نوجوانی و جوانی وی قابل بررسی است.

حجت الاسلام والمسلمین مرتضی العاملی افزود: باید بررسی شود که ایشان در دوران جوانی در چه جنگ هایی شرکت داشته اند و دلیل حضور ایشان در آن ها چه بوده است.

وی اظهار کرد: پاسخ بسیاری از مطالب فقهی را با استفاده از سرگذشت جناب ابوطالب علیه السلام می توان به دست آورد؛ مطالبی در حوزه خمس، ارث و غیره از این قبیل مسائل هستند.

مسئول موسسه سیره پژوهی و اندیشه های اسلامی گفت: باید دید آیا حضرت ابوطالب فقط با زبان به کمک پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله آمدند و یا در راه دفاع از ایشان و اسلام شمشیر هم به دست گرفتند و از جان نیز گذشتند.

وی افزود: پیامبر اکرم(ص) بعداز فوت ابوطالب در حدیث استسقاء به ابوطالب اشاره می کنند؛ باید فهمید که این ارتباط از کجا نشأت گرفته است؟

حجت الاسلام والمسلمین مرتضی العاملی بیان داشت: حضرت علی علیه السلام می فرمایند: اشعار ابوطالب را بیاموزید و به فرزندانتان آموزش دهید که علم کثیری در آنهاست.

وی در پایان تصریح کرد: در موضوعات مختلفی حول سیره و شخصیت حضرت ابوطالب می توان به تحقیق و پژوهش پرداخت؛ موضوعاتی همچون:

· ابوطالب فی القرآن الکریم

· ابوطالب والقرآن الکریم

· ابوطالب در تفسیر

· نامگذاری حضرت محمد صلی الله علیه و آله به احمد از سوی ابوطالب

· استسقاء توسط ابوطالب

· بحث های نظامی و جنگی در مورد ابوطالب به جهت دفاع از پیامبر اسلام

· چرا تمام فرزندان ابوطالب به اسلام ایمان آوردند و نقش و شیوه ایشان در تربیت آنها

· شفاعت ابوطالب

· احکامی که برای حج وجود داشت و برخی از آنان را ابوطالب پایه ریزی کرد.

· کتمان ایمان از سوی ابوطالب و دلایل آن

· لباس و ویژگی های ظاهری حضرت ابوطالب علیه السلام

· ابوطالب در حبشه

· اخلاق ابوطالب و صبر او بر سختی ها

· تاریخ با ابوطالب و بعد از ابوطالب

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha