جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ اولین نشست علمی همایش بین المللی ابوطالب

حوزه/ مدیر مؤسسه فرهنگ جعفری گفت: پروژه ابوطالب ستیزی به عقیده بنده پروژه ای بوده که از سوی یهودیت رهبری شده و این نظریه بر اساس دلایل و امارات محکمی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، دکتر علیرضا هَزار، امروز در اولین نشست تخصصی همایش بین المللی حضرت ابوطالب علیه السلام با موضوع بایسته های پژوهشی حضرت ابوطالب که در خبرگزاری حوزه و به صورت وبینار برگزار شد؛ گفت: ابوطالب پژوهی همیشه به عنوان یک محور و یک خط قرمز در طول تاریخ اسلام مطرح بوده است؛ مرحوم نوبختی گفته است: فرقه اثنی عشریه مؤمنون به ایمان ابوطالب هستند.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: در روایاتی که در میراث حدیثی امامیه آمده، در طول تاریخ در مورد ابوطالب علیه السلام تحقیق و پرسش صورت گرفته است.

وی عنوان داشت: از ابتدای دوران شیخ مفید تک نگاری در مورد جناب ابوطالب آغاز شد؛ خود شیخ مفید رساله ای در باب این شخصیت نوشته است.

 هَزار گفت: کتاب «ألْحُجّةُ عَلَی الذّاهب إلی تَکْفیر أبی‌طالب» نوشته سید فخار است که روایات بسیاری در مورد ابوطالب در آن آمده، تا سالیان سال به عنوان منبع ابوطالب پژوهی محسوب می شده و دردوران صفویه در کتاب بحارالانوار از روایات آن تعداد زیادی آمده است.

وی تصریح کرد: در دوران بعداز صفویه در کتاب الغدیر، جلد ششم آن علامه امینی به خوبی به جناب ابوطالب می پردازند.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: پس از علامه امینی مرحوم علامه مرتضی العاملی با قوت در مورد حضرت ابوطالب علیه السلام قلم زده است.

وی افزود: گفتگوهای ما در مورد ابوطالب(ع) می تواند با دو نگاه برون دینی و یا درون دینی باشند؛ تمام آثاری که تاکنون در مورد حضرت ابوطالب نوشته شده است با نگاه برون دینی بوده اند.

 هَزار اظهار کرد: اما این یک خطای محاسباتی برای ما ایجاد کرد و آن این است که ما فکر کردیم سطح بحث در مورد این شخصیت فقط در این اندازه است که بگوییم ایشان کافر نبوده و مؤمن بوده اند و این در حالی است که در باب اثبات ایمان ایشان همان رساله شیخ مفید کفایت می کند.

وی گفت: در باب شخصیت حضرت ابوطالب مطالعات و پژوهش های درون دینی قوی نداریم؛ پروژه ابوطالب ستیزی به عقیده بنده پروژه ای بوده که از سوی یهودیت رهبری شده و این نظریه بر اساس دلایل و امارات محکمی است.

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: دیوان خوانی ابوطالب علاوه بر انس با حضرت ابوطالب می تواند ما را با شخصیت ایشان آشنا کند.

وی در پایان گفت: ۷ موضوع کلی را برای انجام فعالیت های پژوهشی در باب ابوطالب پژوهی می توان به طلاب معرفی نمود:

۱. اختلاف رأی در ایمان ابی طالب

۲. معرفی المان  و نقش المانی و نمادی ابوطالب در تفکر امامیه و کارکردهای آن در طول تاریخ

۳. ابوطالب در اشعار شاعران پارسی گو

۴. منشورسازی یا گزاره نگاری دیوان شعر ابوطالب

۵. ابوطالب در زیارات معصومان

۶. فقه الحدیث روایات حول حضرت ابوطالب

۷. شافع و مشفَّع بودن حضرت ابوطالب علیه السلام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha