چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
سفارت عربستان سعودی

حوزه/ روزنامه نروژی "داگبلادت" از اقدام عربستان سعودی در استفاده از سفارت ها و کنسولگری های خود به عنوان میدانی برای عملیات امنیتی و حذف مخالفان محمد بن سلمان خبر داد.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، روزنامه نروژی "داگبلادت" از اقدام عربستان سعودی در استفاده از سفارت ها و کنسولگری های خود به عنوان میدانی برای عملیات امنیتی و حذف مخالفان محمد بن سلمان خبر داد.

این روزنامه نوشت: "ایاد البغدادی" فعال و مخالف رژیم سعودی که در اسلو تحت نظر این رژیم بود، ترسیده و گفته که تلفن همراهش طی ماه های می و ژوئن ۲۰۱۹ شنود می شد.

روزنامه نروژی به نقل از البغدادی گفت: سعودی ها در سفارت های خود اصلاً حقوق بشر را رعایت نمی کنند و از مراکز دیپلماتیک برای تعقیب منتقدان خود استفاده می کنند.

این روزنامه اشاره کرد: عربستان سعودی در سال ۲۰۱۸ از مقامات نروژی درخواست کرده که به یک تیم ده نفره امنیتی مصونیت دیپلماتیک اعطا کند تا یک مأموریت رسمی را به انجام برساند. ایاد البغدادی هشدار هایی را از سوی مقامات امنیتی نروژ در خصوص تهدید احتمالی از سوی عربستان سعودی دریافت کرده بود.

البغدادی در مصاحبه با این روزنامه گفت: مقامات امنیتی سعودی به خاطر ارتباط نزدیک با جمال خاشقچی، تلاش کردند که مرا تحت تعقیب قرار دهند و تیمی را فرستادند تا از آنچه بین ما می گذرد مطلع شود.

بر اساس گزارش روزنامه "داگبلادت"، البغدادی یک پناهنده با اصلیت فلسطینی است که در امارات با مشکلاتی مواجه شد و قبل از آمدن به نروژ مدّتی در زندان بود. البغدادی منتقد حکام دیکتاتور عرب از جمله بن سلمان است.

این روزنامه همچنین به "عالیه الحویطی" که منتقد جنگ علیه یمن و مخالف پروژه ساخت شهر "نئوم" در ساحل دریای سرخ است، اشاره کرد و گفت: الحویطی از زمان رسیدن محمد بن سلمان به قدرت، در کارش با مشکلاتی مواجه شد و چهار بار برای ملاقات با سفیر احضار شد.

بنا به گفته این روزنامه، سفیر عربستان الحویطی را مورد بازجویی قرار داده و تلاش کرده که او را قانع کند که موضع خود را در خصوص جنگ یمن تغییر دهد و دست از انتقاد علیه رژیم بردارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha