جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام جلیل محبی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر ‌کشور

حوزه/ حجت الاسلام محبی گفت: اینکه بستر نماز را فراهم کنیم، بستر منکر از بین می‌رود و این همان اولویت بندی است پس اینطور نیست که ما همیشه به این موضوع به صورت سلبی نگاه کنیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از سمنان، نشست وبینار تخصصی با موضوعات آسیب شناسی در راستای امربه معروف و نهی ازمنکر، به همت ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان دامغان برگزار گردید.

در این وبینار که با حضور اعضای ستادهای شهرستان، شوراهای امر به معروف و نهی از منکر ادارات و اساتید حوزه و دانشگاه با موضوع آسیب شناسی و چگونگی اجرای امر به معروف با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب با حضور حجت الاسلام جلیل محبی، دبیر ستاد امربه معروف و نهی از منکر کشور برگزار شد.

حجت الاسلام جلیل محبی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور، با اشاره به فرمایش رهبر انقلاب در خصوص وظیفه اصلی ستاد امر به معروف و نهی از منکر گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند: «ستاد امر به معروف و نهی از منکر وظیفه امر و نهی ندارد، بلکه مسئول احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه است.» اما متاسفانه پس از گذشت سال ها از فرمایشات رهبری، هنوز برخی ارگان ها و دستگاه ها نمی خواهند این مهم را درک کنند.

دبیر ستاد امربه معروف و نهی از منکر کشور یادآور شد: با لطف الهی رویکرد جدید ستاد در خصوص «امر به معروف و نهی از منکر مسئولین» در حال بسط در شریان های مختلف جامعه است. امیدواریم با کمک آحاد مردم بتوانیم امر به معروف و نهی از منکر را یک پله به جلو ببریم.

وی افزود: ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر ۲۶ سال پیش با ابتکار برخی از بزرگان مانند آیت‌الله جنتی، آیت‌الله رئیسی، آقای قرائتی و دیگر بزرگان شروع به کار کرد و بر اساس آن رهبری دستوراتی دادند که آن دستورات تبدیل به اساسنامه ستاد شد.

حجت الاسلام محبی افزود: در آن زمان رهبری فرمودند: شما حق امر و نهی و سازماندهی آمرین را هم ندارید بلکه شما صرفاً باید کاری کنید که امر به معروف و نهی از منکر میان مردم زنده و احیا شود، لذا اسم ستاد واقعاً امر به معروف و نهی از منکر نیست بلکه ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر است. رهبری در همین زمینه فرمودند: اصلاً نمی‌شود یک ستاد، امر به معروف و نهی از منکر را در کشور زنده کند؛ همانطور که مردم نماز را بر خود واجب می‌دانند باید کاری کنید که مردم واجب بودن امر به معروف و نهی از منکر را هم بدانند و خودشان این کار را انجام دهند.

وی ادامه داد: نخستین وظیفه ما در ستاد، ذاتا فرهنگی و در مرحله دوم حمایت از یک آمر و ناهی است؛ این آمر و ناهی هر معروف و منکر را می‌تواند در دستور کار قرار دهد، امّا ما، چون یک نهاد فرهنگی هستیم اولویت بندی‌هایی میکنیم که بگوییم کدام یک بر کدام یک مقدم‌تر است؛ رهبری بارها صحبت کردند و فرمودند: اولویت با امر به معروف و نهی از منکر مسئولان است.

حجت الاسلام محبی افزود: در حوزه عفاف و حجاب هم همینطور است و اصلا نمی‌گویم که کسی امر به معروف و نهی از منکر در حجاب نکند بلکه اگر یک زن برهنه بیرون بیاید همه باید این کار را انجام دهند،، اما مسئله این است که اولویت‌هایی در این زمینه وجود دارد. امر به معروف و نهی از منکر این است که مردم بفهمند که امیرالمومنین فرموده اگر امر به معروف و نهی از منکر نکنید اشرار بر شما حاکم می‌شوند و این را حکومت تعریف می‌کند یعنی امر به معروف و نهی از منکر حاکمان بر امر به معروف و نهی از منکر مردم اولویت دارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: در روایات آمده است که اگر این امر به معروف و نهی از منکر در میان مردم جا بیفتد راه هموار شده و شهرها آباد می‌شود. ما یک برداشت ذهنی از امر به معروف و نهی از منکر داریم مثلا اگر کسی که حجابش را رعایت نکرد به او تذکر دهیم و اگر روشنفکرتر باشیم می‌گوییم امر به معروف و نهی از منکر محیط‌زیست را هم شامل می‌شود، اما فقط این‌ها نیست، اصل امر به معروف ونهی از منکر ایجابی است یعنی کاری کنیم که اثر گناه از بین برود؛ مثلاً قرآن کریم فرموده است که اگر نماز به پا داشته شود بسیاری از گناهان از بین می‌رود.

دبیر ستاد امربه معروف و نهی از منکر کشور در ادامه این مطلب اضافه کرد: اینکه بستر نماز را فراهم کنیم، بستر منکر از بین می‌رود و این همان اولویت بندی است پس اینطور نیست که ما همیشه به این موضوع به صورت سلبی نگاه کنیم.

وی با اشاره به اینکه امر به معروف و نهی از منکر ظرف دین است و از همه واجبات واجب‌تر است، گفت: امر به معروف و نهی از منکر وظیفه همه است و این طور نیست که من به شما کارت بدهم تا این کار را انجام دهید؛ البته عده‌ای دوست دارند که ما به آن‌ها آموزش دهیم لذا هر فردی که دوست داشت تحت آموزش به معروف و نهی از منکر قرار بگیرد ما به او کارت «آموزش دیده» می‌دهیم.

حجت الاسلام محبی بیان کرد: هر کسی که امر به معروف و نهی از منکر کرد مطابق قانون وظیفه ما این است که از او حمایت حقوقی کنیم .

وی در ادامه تاکید کرد: از مجموعه‌ای که مطالبه‌گری از حاکمیت داشته باشند حمایت می‌کنیم و این حمایت می‌تواند آموزشی باشد و یا جایی برای آن‌ها در اختیار قرار دهیم.

در پایان حجت‌الاسلام محبی ضمن تقدیر از فعالیت‌های ستاد امربه‌معروف استان سمنان و دبیر ستاد در این مدت کوتاه، در راستای ترویج مطالبه‌گری از مسئولین و ترویج امربه معروف و نهی ازمنکر، از برگزار کنندگان این وبینار تخصصی قدردانی کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha