جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر / دیدار حجت الاسلام والمسلمین نواب، رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب با آیت الله محمدجواد فاضل‌لنکرانی

حوزه/ آیت الله فاضل لنکرانی گفت: علاوه بر مساجد و حسینه ها، با استفاده از فضای مجازی به‌عنوان یک تریبون بزرگ و دائمی، مراسم عزاداری اهلبیت علیهم السلام را برپا کنید.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله فاضل لنکرانی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم  در دیدار جمعی از اعضای شورای مرکزی هیئات مذهبی قم با اشاره به ایام عزاداری شهادت حضرت زهرا(س) و نحوه برگزاری مجالس عزاداری در این ایام کرونایی گفت: نسبت به ایام محرم همه نگران بودیم، غصه می‌خوردیم که مبادا محرم بیاید و ما نتوانیم راجع به عزاداری امام حسین(علیه السلام) انجام وظیفه کنیم، خدا را شکرگزاریم با عنایتی که خود آنها  بر شیعیان‌شان دارند این مراسم به خوبی انجام شد و شاید به یک معنا شکل مراسم گسترش هم پیدا کرد.

وی با بیان این که عزاداری باید در همه لایه‌های جامعه، ادارات، مدارس، کارخانجات، درون خانه‌ها با حضور افراد خانواده باشد، افزود: برگزاری عزاداری در ورزشگاه‌ها، در منازل، کوچه‌ها و فضاهای باز یک باب جدید و مبارکی را در نحوه عزاداری گشود و ما را متوجه کرد به اینکه نباید فقط عزاداری‌ها در حسینیه‌ها و مساجد باشد. عزاداری باید در همه لایه‌های جامعه، ادارات، مدارس، کارخانجات، درون خانه‌ها با حضور افراد خانواده باشد، که اگر این گستره برای عزاداری که تا یک حدی در ماه محرم شکل گرفت، تداوم یابد نهادینه شدن و باقی ماندنش خیلی بیشتر می‌شود.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بیان داشت: گرچه ما معتقدیم خدای تبارک و تعالی بر اساس حدیث شریف «اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام حَرارَةً فی قُلُوبِ الْمُؤمنینَ لا تَبْرُدُ اَبَداً.»در قلب همه مؤمنین شور عشق و حرارتی را برای امام حسین قرار داده که هیچ وقت خاموش و سرد نمی‌شود. همین ملاک برای حضرت زهرا و دیگر امامان(علیهم السلام) هم هست، هرچند درجاتش فرق می‌کند.
 

وی با بیان این که کسی نمی‌تواند عزاداری امام حسین (علیه السلام) و حضرت زهرا(سلام الله علیها) را کمرنگ یا خاموش کند، گفت: اهل‌بیت (علیهم السلام) برای همیشه در قلوب شیعیان و دوستداران‌شان باقی هستند و کسی نمی‌تواند آن را محو کند و از بین ببرد! وقتی قضیه کرونا مطرح شد، مسئولین امر دستورالعمل‌های بهداشتی دادند که به حسب شرعی هم باید رعایت بشود، عده‌ای مسئله را تفسیر بد کرده و گفتند دنبال این هستند که عزاداری را خاموش و کمرنگ کنند. این حرف ناشی از اینست که فهم آنها نسبت به عزاداری دقیق نیست.کسی نمی‌تواند عزاداری امام حسین (علیه السلام) یا عزاداری حضرت زهرا(سلام الله علیها) را کمرنگ یا خدای ناکرده خاموش کند، دلیلش هم این است که هر سال هم در ایران و هم در خارج ایران خیلی گسترده‌تر از قبل عزاداری می‌شود و شاید خیلی از آمارهای آن را مردم، یا خود ما هم درست خبر نداشته باشیم.از اینکه بیان کردید، در محرم با برنامه‌ریزی‌ که شورای مرکزی هیئات مذهبی انجام دادند، عزاداری‌ها خیلی خوب انجام شده به سهم خودم تشکر می‌کنم. الآن هم که موسم فاطمیه است امیدوارم با درایت و تدبیر بیشتر گسترده‌تر از سال‌های قبل این عزاداری انجام شود. البته بخاطر رعایت ضوابط بهداشتی ممکن است مسئولین یک سری امور مثل برپایی دسته‌جات را اجازه ندهند اما ما باید فکر کنیم که چه چیز می‌تواند بدل این دسته‌جات قرار گیرد.


استاد حوزه علمیه با تاکید بر این که علاوه برمساجد و حسینه هابا استفاده از فضای مجازی به‌عنوان یک تریبون بزرگ و دائمی ، مراسم عزاداری اهلبیت علیهم السلام رابرپا کنید،اظهارداشت:توصیه من این است زندگینامه، مصائب و کلمات، حضرت زهرا را درقالب مختلف در فضای مجازی منتشر کنند. که همه باید به سمت فضای مجازی برویم چون امروز فضای اصلی در اختیار بشر که بُرد نفوذ و تأثیرش از کارهای قبلی ما خیلی بیشتر است فضای مجازی است.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بیان داشت:یعنی الآن که مردم نمی‌توانند بیرون بیایند و تراکم جمعیت ممکن است مشکل ویروس را زیادتر کند (که باید از خود حضرت زهرا(سلام الله علیها) استمداد کنیم شرّ این ویروس را هر چه زودتر از سر مسلمین و شیعیان و همه بشریت دور کند ان شاء الله)، شما باید فکر کنید دسته‌جات را با استفاده از فضای مجازی به‌عنوان یک تریبون بزرگ و دائمی چطور برپا کنید؟ الآن مراسم فاتحه را در فضای مجازی می‌گیرند، کلاس‌های درس را در فضای مجازی با همه دانش آموزان برگزار می‌کنند، مثلاً می‌شود ساعتی را معین کرد که هر کسی در خانه خودش، با استفاده از فضای مجازی به سینه‌زنی بپردازد.

آیت الله فاضل لنکرانی گفت: در این صورت گاهی یک میلیون نفر مشغول سینه‌زنی خواهند شد. البته این کار را صدا و سیما هم باید انجام بدهد و زمانی را اعلام کند تا هر کسی در خانه‌اش همراه فرزندانش برای حضرت زهرا(سلام الله علیها) سینه‌زنی کنند، آن‌گاه وقتی آمارش منتشر شود خواهید دید چه جمعیت عظیمی عزاداری کرده‌اند.

وی افزود: اینکه ما امروز فقط بخواهیم ذهن‌مان را متمرکز در یک مجلسی کنیم که جمعیت آن ۵۰ نفر، ۱۰۰ یا هزار نفر هستند این خسارت است، گرچه این هم باید باشد. من در قضیه محرم و صفر به دوستان گفتم در هر حسینیه‌ای ولو ۵۰ نفر حضور یابند چراغ امام حسین(علیه السلام) را خاموش نکنید، الآن در همین حسینیه خود ما که سابقه روضه ۹۰ ساله دارد، از همان اول که گفتند مجالس عمومی تعطیل باشد، ما با رعایت ضوابط بهداشتی و فاصله‌گذاری و حضور تعداد محدود مجالس روضه را تاکنون برگزار کرده و به همین اندازه خوشحال هستیم که وظیفه خود را انجام می‌دهیم.

عضو جامعه مدرسین بیان کرد: برای حسینیه‌ها برنامه‌ریزی کنید و جاهایی را که کمتر فعال بودند فعال‌تر کنید. حتماً در ذهن‌ شریفتان هست که مرحوم والد ما(رضوان الله علیه) در قضیه احیای فاطمیه، هیئات قم را اینجا دعوت کردند، عمده فرمایش ایشان این بود که من به عنوان یک روحانی به شما می‌گویم قضیه حضرت زهرا(سلام الله علیها) را نمی‌شود با کتاب و تحقیق و قلم نگه داشت، این بار بر دوش شما هیئتی‌هاست که باید با برپایی دسته‌جات و سر و صدا و فریاد زدن‌ها آن را زنده نگه دارید و الا دشمن برنامه‌ریزی کرده که نام حضرت زهرا را از شیعه و اسلام بگیرد! جهت این دعوت هم آن بود که یک مجله‌ای به دست ایشان رسیده بود که در آن نوشته بود «فاطمه زهرا، از ولادت تا افسانه شهادت» با دیدن این جمله منقلب شدند و همینطور اشک از چشمانشان جاری شد. آن‌گاه فرمودند ما نشسته باشیم و این مصائب مسلمی که بر حضرت زهرا وارد شده را کسی بنویسد افسانه! این نقشه دشمن است که الآن بگوید افسانه شهادت حضرت زهرا و بعد به دنبال آن می‌نویسند افسانه شهادت امام حسین، افسانه شهادت امیرالمؤمنین، و این فرمایش ائمه را که فرمودند «ما منّا إلاّ مقتول أو مسموم»، می‌خواهند بگویند تمام خلاف واقع است لذا ایشان از هیئات خواستند که به میدان مبارزه با این ترفند دشمن بیایند و و انصافاً هیئات هم یاری کردند،‌ ما نیز تلاش کردیم آن برنامه‌ای که مرحوم آقا راجع به هیئات داشتند را تا به امروز ادامه دهیم.

آیت الله فاضل لنکرانی گفت: حسینیه‌ها را تشویق به برگزاری مراسم کنید به مسئولین هیئات بگوئید مبادا در این قضیه سست شوید ولو با حضور ۲۰ نفر، منبری و مداح دعوت کنید و فاطمیه را برگزار کنید. همین‌طور که فرمودید مجالس خانگی بسیار مهم است، تا می‌توانید دایره‌اش را زیاد کنید. با استاندار صحبت کنید که در ادارات قم به یک شکلی حتماً فاطمیه برگزار شود به اینکه فقط پوستری بنویسند و ایام شهادت را تسلیت بگویند اکتفا نکنند ولو در حد یک ربع همه اداری‌ها با فاصله بنشینند و روضه حضرت زهرا(سلام الله علیها) خوانده شود. از صدا و سیما بخواهید هر چند خود آنها هم حتماً برنامه دارند ولی اینکه ببینند قم در مسئله فاطمیه خیلی جدی‌تر از سال‌های قبل عمل می‌کند و نسبت به آن حساسیت ویژه دارد، این حساسیت شما هم به مسئولین و هم به سایر استان‌ها منتقل می‌شود و بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: یادم هست در همین قضیه حضرت زهرا (سلام الله علیها) اولین پیامی که مرحوم والد ما دادند راجع به شهادت حضرت زهرا(سلام الله علیها) بود و اینکه باید سوم جمادی الثانی را به عنوان عاشورای دوم برگزار کنیم، آن زمان مسئول وقت صدا و سیما با من تماس گرفت که ما این پیام را نمی‌توانیم از صدا و سیما بخوانیم، به آقا عرض کردم که فلانی چنین حرفی می‌زند، ایشان فرمود بگوئید اگر این پیام را نخوانند، دیگر در هیچ موردی از مسائل انقلاب پیام نخواهم داد، بعد هم فرمودند به اینها کار نداشته باشید این پیام را برای همه امام جمعه‌ها و امام جماعت‌ها و هیئات کل کشور بفرستید که ما آن زمان یک کار وسیعی انجام دادیم.

وی افزود: این شورای مرکزی هیئات قم کار و فکرش را به استان‌های دیگر هم منتقل کند. این پتانسیل و ظرفیت را شما در قم دارید و آنها هم استقبال می‌کنند. از تجربیات و ایده‌های آنها هم استفاده کنید تا در اثر تعامل ان شاء‌الله یک کار بزرگ برای حضرت زهرا(سلام الله علیها) انجام شود، ما واقعاً معتقدیم همین‌طور که فرمودید در ایام محرم در جلسات قم یک مورد ابتلاء به کرونا نداشتیم این از معجزات امام حسین(علیه السلام) است، اگر کسی این معجزات را بخواهد نا دیده بگیرد شیعه بودنش زیر سؤال می‌رود.چون حتی پیروان سایر مذاهب هم که مسلمان نیستند اعتقاد دارند که ائمه(علیهم السلام) کارهای اعجازگونه انجام می‌دهند.

عضو جامعه مدرسین ادامه داد: البته یک فکر انحرافی و غلط هم هست که می‌گویند حالا که معتقدیم اینها این قدرت اعجاز را دارند پس رعایت ضوابط بهداشتی و علمی را کنار بگذاریم! این را نه دین اجازه می‌دهد نه عقل. دین می‌گوید خود خدا که قدرت مطلقه دارد، کارهایش را با اسباب انجام می‌دهد.

در کنار اعتقاد، رعایت نکات بهداشتی را نباید نادیده گرفت

وی اضافه کرد: همین‌طور اولیاء خدا که متصل به خدا هستند و به اذن خدا کارهای اعجازگونه دارند که این شفا دادن یک مورد بسیار کوچک از عنایات آنهاست حتی ما معتقدیم افرادی که امام معصوم هم نبودند بلکه یک عالم زاهد متخلق بوده می‌توانسته شفا بدهد، ما وقتی می‌گوییم «علماء امتی افضل من انبیاء بنی اسرائیل» یک جهتش همین است ولی در کنار این اعتقاد، رعایت نکات بهداشتی را نباید نادیده گرفت.

آیت الله فاضل لنکرانی افزود: کسی که خدای ناکرده سرطان دارد نمی‌تواند بگوید من فقط متوسل به امام حسین(علیه السلام) می‌شوم اما معالجه نمی‌کنم، قرص نمی‌خورم، دکتر نمی‌روم، این کار جایز نیست. کنار آن توسل و اعتقاد این وظایف را هم داریم که باید انجام دهیم. متأسفانه امروز بعضی از افرادی که هم لباس ما هستند نمی‌دانم چرا در حرف زدنشان دقت نمی‌کنند، اسلامی که این همه روی علم تکیه می‌کند، اسلامی که معتقد است که خدای متعال هیچ کاری را بدون اسباب انجام نمی‌دهد «أَبَی اَللَّهُ أَنْ یُجْرِیَ اَلْأمور إِلاَّ بِأَسْبَابها » اینها می‌گویند امام حسین(ع) معجزه می‌کند، پس دیگر این کارها لازم نیست، این حرف‌ها غلط است ما معتقدیم هر دو کار قابل جمع است. ائمه معجزه دارند و داشتند و خواهند داشت، ولی از آن طرف تکالیف و وظایف ظاهری خود را نباید نادیده بگیریم. هر دو باید باشد.

وی گفت: به هر حال در جهات فکری شما کنار حوزه قم هستید، از علمای قم راجع به این مسئله بپرسید، جواب آن را بگیرید و برای هیئات کل کشور بفرستید و آنها را تغذیه کنید. امیدوارم با تدبیر و تجربه و انگیزه‌ای که دارید مراسم امسال را با شکوه‌تر از قبل برگزار کنید. چون خدمت زیر علم حضرت زهرا (سلام الله علیها) و امام حسین(علیه السلام) یک اخلاص و انگیزه خاص می‌خواهد در این ایام آدم باید بی‌قرار باشد، آدم برای امام حسین(علیه السلام) و حضرت زهرا(سلام الله علیها) باید بی‌قرار باشد و صبح و ظهر و شب در فکر این باشد چه وظیفه‌ای دارم که باید انجام بدهم. امیدوارم ان شاء الله شما با عنایت خود حضرت زهرا و دعای خیر حضرت معصومه(سلام الله علیهما) یک فاطمیه بسیار خوبی برگزار کنید و عزاداری امسال الگویی برای همه استان‌ها و نقاط دیگر دنیا شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha